Den grafiske branche inklusiv hele sign-markedet har travlt i øjeblikket. Det smitter også af på salget af udstyr og forbrugsvarer. Det mærkes overalt, også i Kolding hos vikiallo, som jeg lagde vejen forbi i sidste uge for at få en lille situationsrapport.
– Ja, det går godt. Vi har travlt, men klarer det stadig med vores 32 medarbejdere, fortæller Kim Harris.
Et af de områder, hvor vikiallo laver vækst, er service. Det er et voksende marked for dem, og de har syv teknikere, der kører rundt i landet. Inklusiv Færøerne og Grønland, som begge er markeder i vækst.
Foamplottere og tekstilprintere er nogle af topsælgerne
Printmedier har i lang tid fyldt meget, og der sker også meget på dette område, men der er også mange nye muligheder inden for udstyr. Og skiltevirksomhederne og trykkerierne er blevet mere investeringslystne.
– Vi har fx solgt otte Obelisk Foamplottere, som giver brugerne nogle helt nye økonomiske muligheder, forklarer Kim Harris.
Indretning og interiørdekoration ser flere muligheder i brugen af print på forskellige medier. Det mærkes i branchen.
Et andet område, der lige som individualiseret indretning, oplever vækst, er tekstilprint. Og her er fx den nye Ricoh DTG-printer (Direct to Garment) blevet et absolut ”hit” hos kunderne, forklarer Kim Harris.
3D-print leger de også med
Et tredje område, som de arbejder en del med hos vikiallo i øjeblikket, er 3D-print. Hvordan det kan give nye muligheder for markedet og hvordan det kan bruges forbigår ikke opmærksomheden hos vikiallo.
– Det er noget, vi eksperimenterer med. Vi leger fx med kombinationen af fræs, 3D-print, vakuum formning og foamplottere. Nogle opgaver løses bedst med fræs, andre med fx 3D. Det vil vi gerne sprede mere ud i skiltebranchen, fortæller Kim Harris.
Fremtiden, hvor ser den ud?
– Vi tror på vækst. Det kan også tænkes, at vi bevæger os ind i andre brancher, hvor vores udstyrsløsninger kan gøre en forskel, fortæller Kim Harris.
På det eksisterende danske marked kan det undre Kim Harris, at VinylRemover og Transfer Weeder’eren, der kan spare op til 90 procent af oppilningstiden, ikke er blevet lige så populær som i udlandet. Der er nu solgt over 500 VinylRemover og 100 TransferWeeder i udlandet. Danmark er jo et af de lande med den dyreste arbejdskraft, så hvorfor ikke bruge medarbejdernes tid til noget mere kreativt?
Med det spørgsmål hængende i luften, sluttede jeg samtalen med Kim Harris.