40 pct. overvejer køb af production inkjet i 2018

PUBLICERET: 24 January 2018
OPDATERET: 24 January

Produktion inkjet er en af de hurtigst voksende teknologier på markedet. Den amerikanske organisation SGIA (The Specialty Graphic Imaging Association) har sammen med NAPCO Media undersøgt, hvordan det går med udbredelsen, implementeringen og ikke mindst med tilfredsheden og lysten til yderligere investeringer inden for production inkjet (omfatter dog ikke storformat).

43 % af de over 700 undersøgte amerikanske virksomheder har investeret i production inkjet. Blandt de, der har taget production inkjet til sig, har omkring halvdelen af ​​dem brugt teknologien i mere end tre år, hvilket indikerer, at det er en etableret printteknologi, hvilket også stemmer overens med et højt niveau af den overordnede brugertilfredshed, hvor 85% af trykkerierne rapporterede, at de var tilfredse eller meget tilfredse med deres inkjet-maskine.

Undersøgelsen opdeler virksomhederne i fem forskellige segmenter (kommercielle trykkerier, Direct Mail, In-house, udgivere og transaktionstrykkerier) og kigger på hvilke faktorer, der var årsagen til at de valgte at kigge på production inkjet, og hvilke faktorer der afgjorde valget. Rapporten viser, at det er ret forskelligt for de forskellige segmenter, men for fx de kommercielle trykkerier var det ønsket om at få en højere jobvolumen og muligheden for at profitere på små oplag der drev interessen, mens det var udsigten til lang holdbarhed og kunde-support der afgjorde selve købet.

Men selvom tilfredsheden generelt er stor, så var der også tydelige tegn på, at virksomhederne oplevede problemer i forbindelse med implementeringen. Blandt de hyppigst anmeldte problemer var at få fundet egnet papir og dannet de rigtige maskinindstillinger, at få workflowet til at fungere, at finde nok opgaver til at fylde maskinen ud og ikke mindst at få uddannet sælgerne til sælge de nye muligheder production inkjet tilbyder. Uagtet dette, mente 80 % af trykkeriene, at ibrugtagningen havde svaret til forventningene eller havde oversteget forventningerne. Det afspejler sig også i lysten til at investere inden for de kommende år, hvor 40 % angiver at det er nogenlunde eller meget sandsynligt, at de køber production inkjet i løbet af 2018.

Hele rapporten kan downloades her. 

Kilde: Production Inkjet Printing – Considerations, Deployment and End Results udgivet af SGIA og NAPCO Research 2017.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen til trykkeribranchen

Heidelberg udstikker en stadig mere automatiseret og AI-drevet fremtid for trykkerier verden over.
Homeofprint_01

Antalis udvider Olin-design serien

Antalis relancerer nu Olin Design-serien og udvider også med nye produkter.
OLIN_Design

Maskinleverandøren Kolbus er blevet solgt

Kolbus, der producerer maskiner til fremstilling og raffinering af papæsker, er blevet købt af den tyske investeringsfond Max Valier Holdings.
Kolbus

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01