En lidt uoverskuelig regelskov, når der printes til fødevaresegmentet

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 22 January 2018
OPDATERET: 22 January

Visutech havde tirsdag den 17. januar inviteret kunder, der arbejder med tryk af emballage og etiketter til fødevarer til seminar om den skov af regler, der findes inden for dette område.

Det var en forholdsvis smal målgruppe, men seminaret var absolut velbesøgt med 23 deltagere, der alle arbejdede med print til fødevaresegmentet.

Per Arild fra Visutech i Danmark kunne starte med at byde velkommen til Marc Aronhime fra HP i Israel, der var kommet til Danmark for at fortælle lidt om de internationale reguleringer, og hvordan HP arbejder med deres blæk i forhold til disse.

Marc Aronhime fortalte blandt andet, at HP er blevet medlem af den europæiske del af PIA (Printing Ink Association). Og ikke mindst denne vigtige information: HP-blæk kan – under deklarerede forhold – benyttes til print på non-contact-siden af emballage. Det gælder for alle fødevarer, også til langtidsopbevaring, frost og microbølgeovn. Man skal dog bemærke de tre ord ”under deklarerede forhold”. De er kendetegnende for en stor del af reglerne og deklarationerne i forbindelse med FCM (Food Contact Material), på dansk benyttes FKM (Fødevare Kontakt Materiale).

Aronhime fortalte også, at der p.t, ikke fandtes fælles regler, men til gengæld et væld at nationale. Der arbejdes dog på at få beskrevet et fælles EU-regelsæt. Det forventes at det er klar inden for de næste par år.

Carsten Bøg fra GraKom påtog sig, at fortælle lidt mere om det danske marked, hvor det er Fødevarestyrelsen, der står reguleringen. Carsten Bøg pointerede, at det er trykkeriet/emballagevirksomheden, der afgiver en overenskomsterklæring med kunden. Dette er et meget vigtigt dokument, fortalte Carsten Bøg.

Carsten Bøg fortalte også, at begrebet ”Fødevaregodkendt” ikke findes i lovgivningen. Der tales kun om, at noget skal være egnet til brug med fødevarer. Og “egnethed” er de i produktionskæden involverede virksomheders ansvar.

Producerer man emballage og etiketter til fødevaresegmentet, skal man registreres i Fødevarestyrelsen.

Mange trykkerier trykker emner som fx bager-/konditorkasser uden at tænke over, at der er tale om FKM-regler, der skal overholdes, og trykkeriet skal registreres i Fødevarestyrelsen.

At der er tale om et kompleks område fremgik af dagens indlæg. Og at trykkerierne, der arbejder med FKM-produkter, skal have styr på rigtig meget, hersker der ingen tvivl om. Kunderne vil gerne have en total-forsikring mod enhver risiko.

HP hjælper gerne med informationer og undersøgelser med hensyn til deres blæk i forskellige sammenhænge. Det gælder blot om at kontakte Visutech med den aktuelle kundesag.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Åbent hus hos Mark Andy og Pulse

Torsdag den 26. september 2024 kan du tage med til Mark Andy i Polen for at opdage, hvordan PureTones farvesæt og Monolox aniloxsystemet skaber nye muligheder på en moderne flexomaskine.
Heidi_Pulse

Hurtig omstilling på veje- og etiketteringslinje

Espera Nova er en serie af effektive veje- og etiketteringsmaskiner, som nu udvides med den nye  model Nova ES-E.
Espera_Linien

Gå ikke glip af Packnorth Award

Bidragene til årets Packnews Award kommer nu ind i en lind strøm. Det er fjerde gang, konkurrencen afholdes, og i år er prisoverrækkelsen tilbage på Scanpack-messen.
p-award_01

Addbrand overtager ICE Kuvert

Addbrand køber ICE Kuverts aktiver med virkning fra 1. august 2024. Dette skridt markerer også et generationsskifte, hvor Nanna Enemark ansættes hos Addbrand i København for at fortsætte med at servicere kunderne
ICE-Addbrand