Kommunalvalget har givet travlhed hos mange – og udfordringer for nogle

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 2 November 2017
OPDATERET: 2 November

Valg er ensbetydende med at en lang række mennesker skal synliggøre sig selv over for vælgerne. I en tid, hvor de sociale medier optager mere og mere af vores tid, kunne man måske forledes til at tro, at kandidaterne ville udelukke valgpjecer og plakater til fordel for nettet.

Men det ses ikke at være tilfældet. Jeg skyder på, at der er produceret mere end 500.000 valgplakater, og de blev sat op i weekenden, hvor også stormen Ingolf havde besluttet sig til at stryge ind over landet. Og nu prydes landskabet og byerne af plakater med en række billeder af personer, vi kan give vores stemme den 21. november. Gør alle disse billeder en forskel på vores stemme? Det ved jeg ikke, men jeg mener personligt, at det er godt for demokratiet, at vi kan se de personer, vi gerne vil have til at agere og træffe beslutninger på vores vegne. Og her spiller plakaterne en rolle.

Men der er også blevet produceret bannere, valgpjecer, bolsjepapir, lakridsæsker, balloner, beachflag og roll-ups med meget mere. For eksempel valglisterne.

Trykkerierne
Jeg har talt med nogle af lokalpartierne og nogle af kandidaterne. De fleste af partierne tilbyder kandidaterne at få produceret et antal plakater, og de bliver i de fleste tilfælde layoutet af en professionel, således at filerne afleveres som de skal. Men mange af kandidaterne producerer selv deres pjecer, og de afleveres måske til trykkerierne som knap så printklare filer. Det giver lidt ekstra arbejde ude på de mange mindre lokaltrykkerier, men de fleste klarer det med et smil.

Travlhed
Nogle af de mindre trykkerier, jeg talte med her i ugens løb, havde dårligt tid til at tage telefonen. De havde gang i alle maskiner, og ud over de ”normale” opgaver, skulle al valgopgaverne, som kom ind hellere leveres i går end i dag. Der var tryk på med at betjene alle, også dem, der var lidt i panik, fordi valget nu pludselig stod lige for døren. Det fornemmer man også på facebook. Der bliver efterspurgt kanalplader og tryktider, og hvem kan hjælpe hvem.

De to store
Print Provider og Lasertryk.dk er de to virksomheder, der har stået for størsteparten af valgplakaterne. Henrik Kruse fra Lasertryk.dk fortæller, at de havde forudset at kanalpladerne kunne komme i restordre. Pladerne er ikke langtidsholdbare, de kan maksimum ligge et halvt år, så jo tidligere ordrerne kunne komme i hus, jo bedre. Valgplakaterne blev også lagt ind i White Label-løsningen, så alle så tidligt som muligt havde mulighed for at bestille. Og Lasertryk.dk tilbød også at opbevare de trykte plakater til de skulle hænges op. Men de fleste bestiller alligevel først i sidste øjeblik, og det giver travlhed, og der blev også arbejdet på lørdage.

I sidste uge kunne de hos Lasertryk.dk se, at der ville blive udsolgt af kanalpladerne, så de bestilte 25.000 ekstra, og de modtager stadig ordrer fortalte Henrik Kruse, da jeg talte med ham tirsdag eftermiddag i denne uge. Henrik Kruse fortæller at de indtil nu har produceret omkring 150.000 valgplakater samt en del ekstra valgmateriale. Og han er rigtig glad for at de ikke har produceret på de tynde kanalplader. De knækkede let i stormen.

Den anden store plakatleverandør er Print Provider. De har haft udfordringer.
– Print Provider har leveret omkring 215.000 plakater og har haft travlt. Selvom vi har leveret 98 % før de måtte hænges op, så bliver man desværre først og fremmest målt på de 2 %, vi ikke leverede til tiden. Der har været mange ubehagelige oplevelser undervejs – det skal ikke være nogen hemmelighed – og det er naturligvis fair at få skæld ud over opgaver, som ikke er leveret til tiden – men at nogle af de meldinger, der er kommet, er direkte truende og meget personligt ubehagelige – har været en stor ubehagelig overraskelse. Vi har heldigvis også haft en række re-sellere, som har gjort en kæmpe indsats for at få det hele til at virke, og derudover, så vil jeg gerne understrege at transportfirmaet Interfjord – har været helt og aldeles fantastiske og uden deres hjælp og service, ville det være gået noget dårligere. Vi har haft nogle særdeles store udfordringer med de to af de tre trykkerier, vi har arbejdet med i Tyskland, men nu er vi stort set færdige, og vi får heldigvis gode meldinger fra kunder og kandidater, som vi har fået lov til at publicere på vores facebook side. Om vi kommer til at sælge plakater igen – det tvivler jeg på. Dels har vi svigtet nogle af vores kunder og må se, om vi kan klinke skårene og komme tilbage på sporet – og dels, har det været så personligt hårdt, at jeg ikke ved, om vi nogensinde vil det her igen – men intet er jo forbi, før the fat lady sings,lyder det fra Morten Bech Reitoft fra Print Provider.

Og hos OnPrint har de også klaret stemmesedlerne
Hos OnPrint (Prinfo Holbæk) har de også mærket valget. Der er både blevet produceret valgplakater og en ”hulens” masse flyers, fortæller Claus Grundtmann Jensen. Meget af det er sidste øjebliks arbejde. Opgaverne kommer hovedsagelig fra lokale partier i Holbæk-området. Men hos OnPrint har de også printet rigtig mange stemmesedler, og det er for flere forskellige kommuner. Der er ikke så mange, der kan klare den opgave.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01