– Hvad er det, der gør DESK til noget særligt som database publiceringssystem? Spurgte jeg Wim van der Linden om, på en regnvåd oktoberdag i en ydmyg hotelreception på Englandsvej på Amager. Han kiggede på mig med et lille træt smil og svarede, at det var han blevet spurgt om mange gange de sidste par dage, hvor han havde brugt en del tid sammen med sine nye partnere i de nordiske lande.
– Sagen er den, at der findes en masse gode systemer ude i markedet som kan automatisere produktionen af fx brochurer og webindhold (Publishing Management Solutions), der er andre systemer, der kan holde styr på din produktinformation (Product Information Management) og igen andre der kan holde styr på dine billeder og illustrationer (Digital Asset Managements Systems). DESK er det hele på en gang, og konceptet er så nyt, at vi ikke engang har opfundet et navn for det. Vi holder styr på alle tre dele og kan automatisere processerne, fortæller Win van der Linden.
Systemet er baseret på skabeloner, hvor man kan lave så mange som man vil. Herefter fødes systemet med en excel-fil, der fortæller hvilket indhold, der skal placeres hvor, hvorefter en PDF genereres automatisk uden manuel indblanding. En grafisk kunde kan altså sende en struktureret liste med brochurens indhold og umiddelbart efter få en PDF i første korrektur. Altid baseret på de seneste billeder, priser og produktinformationer. Man kan desuden overskrive fx priser med kampagne priser og tilføje kampagnesymboler ved blot at udfylde særlige kolonner i Excel-arket. Kan PDF’en godkendes, sendes den til tryk.
Wim van der Linden fortæller, at en af deres kunder yderligere har integreret information fra kundens CRM-system i flowet og derved kan personalisere tryksagerne. En løsning der er udviklet i samarbejde med et andet hollandsk firma – Mymultichannel. DESK har mange firmaer blandt deres kunder, blandt dem det danske rejsebureau Albatros, men at de nu meget gerne vil være mere synlige og aktive på det danske marked.
Win van der Linden har en lang historie den grafiske branche. Tilbage i 1980’erne arbejde han for et firma ejet af Philips-koncernen, hvor han udviklede et typografisk program, der kunne lave ombrydning baseret på information fra en database. Senere kom han ind i udviklingen og kommercialiseringen af CD-I’ere (Compact Disc – Interactive), hvor han for alvor fik et indblik i betydningen af at organisere data, så de kan anvendes på forskellige tidspunkter og i forskellige sammenhænge. Det ledte i 1994 til, at han stiftede MultimediaBrains, som udviklede databasebaserede publiceringssystemer, og som i dag er blevet til DESK Content Marketing.