Kun få Brand Owners ved præcis hvilken farve de vil have

PUBLICERET: 15 August 2017
OPDATERET: 15 August

Fra de bedste universiteter og offentlige institutioner til de mest velkendte globale og lokale brands (varemærker) er der en overraskende grad af uvidenhed når det gælder specifikationerne i deres designmanualer. Det er specielt den tekniske vejledning i at definere og beskrive noget så vigtigt som Brand Colors (varemærkefarver), hvor de alle går helt galt i byen, ifølge Michael Abildgaard, der er lektor ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Michael Abildgaard præsenterede sin forskning vedrørende Brand Colors på IARIGAI-konferncen på Ryerson University i Toronto sidste år.

Michael Abildgaard fortæller:
– I Starbucks designmanual står fx, at deres grønne logofarve er Pantone 3425.
Farven er også specificeret med CMYK-værdier, uden dog at oplyse om det er på coated eller uncoated papir eller hvilken trykmetode der er tale om. En ICC-profil ville hjælpe.
Deres farve er også defineret med RGB-værdier, igen uden at oplyse om hvorvidt der er tale om sRGB, AdobeRGB, eciRGB eller andet.
Endelig er den medfølgende tekst meget forvirrende og helt meningsløs:
Først får vi at vide, at der skal trykkes på ubestrøget papir, men at farven skal ligne et tryk på bestrøget. Så, får vi at vide, at ligegyldigt hvilket substrat der trykkes på og i hvilken teknologi, så skal den grønne farve ligne Pantone 3425 på bestrøget papir.
Når man tager i betragtning, at de trykker på papkrus og brune poser så giver det sig selv, at den grønne farve aldrig vil komme til at se ud som den gør på hvidt bestrøget papir.

Michael Abildgaard har analyseret flere end 300 forskellige Brand Colors fra 156 forskellige designmanualer, hvoraf 28 er på listen over de 100 bedst Brands i verden (Interbrand 2015), og han har besøgt og interviewet et utal af ansvarlige fra forskellige led i produktionskæden gennem årene, og det er åbenlyst, at der er en alarmerende mangel på kommunikation mellem designansvarlige og tekniske eksperter.

91 procent af alle designmanualer definerer deres varemærkefarve ved hjælp af Pantone eller Pantone C. 90,4 procent definere i tilgift farven som en CMYK-værdi selvom farven i næsten halvdelen af tilfældene slet ikke kan gengives med CMYK-farver. Det vil give betydelige afvigelse i farvegengivelsen.

Ikke desto mindre findes der ingen bemærkninger, kommentarer eller advarsler om dette problem, ligesom der heller ikke er angivet nogen form for accepterede tolerancer. Kun 1,3 procent af designmanualerne anvender den enhedsuafhængige farvedefinition CIELAB.

Det ser ud til at designerne har en tendens til at vælge farver, der ikke kan reproduceres ved hjælp af CMYK, og derfor kan de ikke vises korrekt i magasiner, aviser og ugeblade samt en lang række andre trykte medier.

Michael Abildgaard siger:
– Jeg håber at danske designbureauer vil tage de tekniske problemstillinger og begrænsninger i betragtning når de designer nye designmanualer, Brand Books, Brand Manuals og Visual Design Guides til deres kunder.
Det er jo meningen, at den designmanual skal kunne fungere som manual for de fagfolk der senere skal reproducere virksomhedernes farver.
Indtil videre har jeg fået en dags undervisning på vores egen Grafisk Design uddannelse og de har også fået en dag om farvestyring. Men to dage på en treårig uddannelse er måske lige i underkanten.

Michael Abildgaard præsenterede sin rapport på IARIGAI-konferencen i Toronto sidste år.
Er du interesseret i rapporten kan du rette henvendelse til Michael Abildgaard via denne e-mail: map@dmjx.dk

Starbucks er kun en blandt mange, der har mangelfuld og til tider forvirrende information om deres Brand Colors i deres designmanual.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Messekig: Avancerede webshops til skilte, tekstiler og detailhandel

Webshops er et af værktøjerne til at udvide sit forretningsområde. Vi har set på løsninger fra AMB Visuals, L-Shop Team og LaserTryk.
amb

Messekig – ECO Award, GOP og Artwork Systems

Messen er i fuld gang og du kan være med til at stemme om, hvilke løsning der skal løbe med prisen årets ECO Interior Award Design.
ecoaward

Sign Print & Pack-messen er åben!

Her kl. 9.00 blev dørene slået op til årets grafiske begivenhed – Sign Print & Pack-messen i Odense Congress Center.
sipp_01

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award