For et lille års tid siden var Skilt & Print Branchen vært ved et inspirationsseminar. Et af indlæggene var om 3D-print, og der blev taget udgangspunkt i Massivit 3D-print, da det var Visutechs repræsentant, der stor for foredraget, og Visutech er Massivitforhandler i Danmark.
Der var god interesse for emnet, og foreningens formand, Jan Stevnsborg var endda villig til at være medinvestor i en Massivit-printer. Der var så vidt, jeg er orienteret ikke flere der, var så overbevidste, at de sprang til som investorer.
Men er det ikke en mulighed for branchen at tilbyde deres kunder noget nyt? Udbredelsen af 3D-printere bliver større og større. Også Massivit-printerne, som kan klare ganske store formater får flere og flere brugere.
Deres store 3D-printer Massivit 1800 fokuserer på store komponenter til fx butikker, udstillinger og offentlige miljøer, segmenter som skiltebranchen er bekendt med.
Mange af Massivits kunder findes i den traditionelle grafiske branche. Fx investerede italienske Sismaprint i en 1800-model for at udvide med et nyt forretningsområde, som har udviklet sig til at levere til segmenter som event, interiør og promotion-produkter.
Det var også en fjer i hatten for Massivit, at modehuset Lois Vuitton valgte at fremstille en af deres popup-butikker med blandt andet 3D-print. Massivit producerede hele indretningsmiljøet. Det var et job, der tog to uger at producere.
På Sign, Print & Pack er der også nogle af udstillerne, der har 3D-print med. Måske er det værd også at se på 3D-mulighederne.
På topbilledet ses Visutechs koncern-direktør Jan Olof Jungersten.