FR Reklame: Fra labels og menukort til vindues- og facadedekorationer på samme printer

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 27 June 2017
OPDATERET: 27 June

Lige nord for Aalborg i Vestbjerg ligger FR Reklame. Siden 2013 har Kaj Torp været indehaver af virksomheden, som han købte den af den tidligere ejer Find Rishøj.

Selv er Kaj Torp tømrer, men han kendte og havde samarbejdet med FR Reklame gennem flere år, specielt omkring monteringsopgaver.

Den erfaring, Kaj Torp selv manglede omkring skiltemarkedet, havde de medarbejdere, som fulgte med virksomheden, der har et ganske veludstyret produktionsapparat med blandt andet en Summa skæremaskine, en Stylos Pro GS6000 og en SureColor SC-S80600. Sidstnævnte afløste for ikke så længe tiden to ældre GS6000.

– Vi kørte næsten full-time på de tre 6000 tidligere. I dag køres der hovedsagelig på den nye SureColor SC-S80600 fra Epson med den tilbageblevne GS6000 som back-up, fortæller Kaj Torp.

Der produceres omkring 300 kvm print per uge. Og det er lige fra labels til parfume med mikroskrift, som står flot på printet, til facadeskilte og bildekorationer.

Fra idé til design, print og montering
Selv om Kaj Torp er lidt ked af ”Reklame” i firmanavnet, da han mener de er en skiltevirksomhed og ikke et reklamebureau, så arbejder de ganske meget med konceptudvikling, og er ofte med på opgaver lige fra idé til layout, print og montering.

Kunderne og opgaverne
Der er mange kædekunder, som fx en af de store dagligvarekæder, og en landsdækkende indkøbsforening, som de laver mange butiksfacader til. Eller et par is-kæder, som får leveret prisskilte i forskellige lokale varianter, fx en med Skagen Vafler, og en anden med Havnevafler.

Men der er også plads til mindre kunder, hvor FR Reklame lige så meget fungerer som designbureau.

– Vi fik på et tidspunkt en henvendelse fra en lille kro, de manglede dækkeservietter, som de plejede at få trykt på papir. Det kunne vi ikke klare, men så foreslog vi i stedet en løsning printet på en folie, der blev lamineret. Så kunne den jo også genbruges, forklarer Kaj Torp.

Det blev en succes, og dækkeservietterne er blevet produceret i flere varianter, der passer til forskellige temaer og årstider. Og kroens menukort bliver nu også fremstillet i samme materiale.

Et andet eksempel, hvor FR Reklame er med fra tanke til udførsel, kommer fra Grindsted Skole. De havde en del glasfacader, der skulle udsmykkes. Det blev til nogle printede træer og en række forskellige ”børneord”. Og det hele var afstemt efter de eksisterende farver på skolens vægge og gulve.

Endnu et eksempel, hvor FR Reklame ikke bare får en fil tilsendt til en dekoration er en opgave for Ønskeland i Øland, et projekt for udsatte børn, hvor FR Reklame har været med helt fra udformning af logo til dekoration af store vinduespartier og skilte med værelsesnavne.

FR Reklame er et travlt skiltefirma, men de forstår at tilbyde kunderne totale reklame- og designløsninger – alle med udgangspunkt i, hvad deres produktionsapparat kan præstere, og det er ikke så lidt.

 

De seneste nyheder

J&CO investerer massivt i fremtiden

Med en investering på mere end én million i nye printere satser J&CO på at effektivisere produktionen for at kunne følge med de mange store opgaver, de har fået.
J&CO_01
J&CO investerer massivt i fremtiden

Xerox køber Lexmark

Købet beskrives i en pressemeddelelse som en vigtig milepæl i Xerox' strategiske transformation til at blive en førende leverandør af innovative løsninger til den moderne hybride arbejdsplads.
Xerox-Gil-Hatch-Center-for-Customer-Innovation
Xerox køber Lexmark

Carina Christensen forlader GRAKOM

GRAKOM fortæller i en pressemeddelelse, at adm. direktør Carina Christensen forlader GRAKOM efter bare to år på posten.
carina_grakom
Carina Christensen forlader GRAKOM

– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Det er ejer og daglig leder Tommy Jørgensen som står for udtalelsen om, at de skal kunne alt.
gt_01
– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01
Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta
Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly