Engang var KLS et helt almindeligt trykkeri. Så valgte de at blive unikke på miljøområdet. Det har resulteret i, at de er et af de allerførste trykkerier globalt, der er blevet Cradle to Cradle-certifiseret.
For mange virksomheder er det vigtigt, at de også kan benytte en miljøvenlig emballage til deres produkter.
En af de virksomheder er Nøddebazaren, der er en on line-shop, der sælger økologiske nødder og tørrede frugter. De skulle naturligvis pakkes i lige så miljøvenlig emballage, som produkter selv er, og samtidig er emballagen med til at ”brande” produkterne.
Nøddebazaren udviklede i samarbejde med KLS PurePrint en bio-nedbrydelig emballage, således at deres økologiske produkter ikke emballeres i miljøskadelig plastik.
I forbindelse med Folkemødet på Bornholm lanceres en anden KLS PurePrint emballageløsning. En Treatbox, der efter princippet: Fold, fyld og spis, skal være med til at minimere madspil.
Treatbox er et produkt udviklet af KLS PurePrint på basis af Jakob Thomasens idé i samarbejde med Unilever Food Solutions og Refood Mærket. Jakob Thomasen er nordisk salgschef hos KLS PurePrint.
Europaparlamentet har besluttet, at mængden af madspild skal reduceres med 50 procent frem mod 2030. Men hvad nu hvis man altid havde en doggybag ved hånden, så man dermed undgik det ubehagelige i at bede en tjener om en? Det var den idé, Jakob Thomasen fik i efteråret 2016.
– Vi ville gerne tilbyde en løsning, der både fjernede tabuet og var mere miljøvenlig end de eksisterende doggybags, der indeholder plastik og folie, siger han i en artikel i KLS PurePrints nyhedsbrev.
Derfor begyndte KLS PurePrint at folde karton. Målet var en æske, som man folder ved bordet på cafeen eller restauranten og fylder med de rester, man vil have med. Og efter et utal af prøvefoldninger og forskellige designs, fandt KLS PurePrint en prototype, som både holder tæt, og som er nem at folde. TreatBox var født.
Treatbox lanceres på Folkemødet på Bornholm, og efterfølgende i IKEA.
For KLS PurePrint ser det ud til at have været en god investering at gøre sig unik i den helt store skala, så de har et brand, der i dag står næsten uden konkurrence på det danske marked.