Bogproduktion: Hvad ønsker forlagene?

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 3 June 2017
OPDATERET: 3 June

Bogen er ikke død. E-bogen har ikke slået den fysiske bog helt af banen endnu. Og på det hjemlige marked, har boghandlerkæden Bog & Idé besluttet sig for at lægge et mere dedikeret fokus på bogen, og knap så meget på kuglepenne, postkort, spil og legetøj.

Kan vi så beholde bogproduktionen i Danmark – eller flytter den til billigere produktionslande? Hvad betyder mest for forlagene, når de skal vælge tryk-samarbejdspartner?

Det har Toptryk Grafisk undersøgt med en omfattende, men dog nok ikke videnskabelig undersøgelse. 1.246 danske forlag blev kontaktet, hvor mange, der responderede, vides ikke. Vi har fået lov til at gengive resultaterne.

Kunderne fik en række spørgsmål og fik tre svarmuligheder: Stor betydning, Nogen betydning og Ingen betydning.

Det kan undre, at rimelig mange svarer “Ingen betydning” til spørgsmål som fx “Mulighed for læsebånd” (68 procent) – ikke mindst set i lyset af de meget tykke bøger, der udgives i dag. Til gengæld er der en rimelig god interesse for “Sort/hvide bøger med enkelte farvesider til lille merpris” (73 procent stor og nogen betydning).

At gratis faglig kompetent rådgivning og support på dansk ønskes af 94 procent kan nok til gengæld ikke undre så meget.

Det samme gælder med hensyn til konkurrencedygtige priser, hvor mere end 90 procent svarer, at det har “stor eller nogen betydning” – både i forhold til udenlandske priser og i forhold til det danske marked (99 procent).

Muligheden for akut og hurtig levering har betydning for 70 procent. Det kan betyde en fordel for lokale trykkerier, eller trykkerier, der forstår at få en fleksibel og effektiv produktion såvel som logistik sat i værk.

Men hastighed er ikke vigtig i alle processens faser. Fx mener hele 43 procent, at det er uden betydning, at kunne få prøvebog på oplagspapir fra dag til dag.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen til trykkeribranchen

Heidelberg udstikker en stadig mere automatiseret og AI-drevet fremtid for trykkerier verden over.
Homeofprint_01

Antalis udvider Olin-design serien

Antalis relancerer nu Olin Design-serien og udvider også med nye produkter.
OLIN_Design

Maskinleverandøren Kolbus er blevet solgt

Kolbus, der producerer maskiner til fremstilling og raffinering af papæsker, er blevet købt af den tyske investeringsfond Max Valier Holdings.
Kolbus

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01