Bogproduktion: Hvad ønsker forlagene?

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 3 June 2017
OPDATERET: 3 June

Bogen er ikke død. E-bogen har ikke slået den fysiske bog helt af banen endnu. Og på det hjemlige marked, har boghandlerkæden Bog & Idé besluttet sig for at lægge et mere dedikeret fokus på bogen, og knap så meget på kuglepenne, postkort, spil og legetøj.

Kan vi så beholde bogproduktionen i Danmark – eller flytter den til billigere produktionslande? Hvad betyder mest for forlagene, når de skal vælge tryk-samarbejdspartner?

Det har Toptryk Grafisk undersøgt med en omfattende, men dog nok ikke videnskabelig undersøgelse. 1.246 danske forlag blev kontaktet, hvor mange, der responderede, vides ikke. Vi har fået lov til at gengive resultaterne.

Kunderne fik en række spørgsmål og fik tre svarmuligheder: Stor betydning, Nogen betydning og Ingen betydning.

Det kan undre, at rimelig mange svarer “Ingen betydning” til spørgsmål som fx “Mulighed for læsebånd” (68 procent) – ikke mindst set i lyset af de meget tykke bøger, der udgives i dag. Til gengæld er der en rimelig god interesse for “Sort/hvide bøger med enkelte farvesider til lille merpris” (73 procent stor og nogen betydning).

At gratis faglig kompetent rådgivning og support på dansk ønskes af 94 procent kan nok til gengæld ikke undre så meget.

Det samme gælder med hensyn til konkurrencedygtige priser, hvor mere end 90 procent svarer, at det har “stor eller nogen betydning” – både i forhold til udenlandske priser og i forhold til det danske marked (99 procent).

Muligheden for akut og hurtig levering har betydning for 70 procent. Det kan betyde en fordel for lokale trykkerier, eller trykkerier, der forstår at få en fleksibel og effektiv produktion såvel som logistik sat i værk.

Men hastighed er ikke vigtig i alle processens faser. Fx mener hele 43 procent, at det er uden betydning, at kunne få prøvebog på oplagspapir fra dag til dag.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

BibMedia køber Jysk Emblem Fabrik

Stig Hellstern og Hanne Hørup har efter 138 års familieejerskab valgt at sælge virksomheden Jydsk Emblem Fabrik A/S til BibMedia A/S.
Screenshot

Hexis åbner retursystem for folier og liner

For at støtte op om de stigende miljøkrav indfører Hexis et retursystem for liner og folier.
christel

UPM lukker papirfabrik i Tyskland

UPM fortsætter med at tilpasse sin papirkapacitet til kundeefterspørgslen og planlægger derfor permanent at lukke sin papirfabrik i Ettringen i Tyskland.
upm-ettringen

Totalt KAOS

Hvis man forsøger at finde et godt navn til en nystartet virksomhed og sætter små post-it-lapper med alle ideerne op på en tavle, kan det godt ende i totalt kaos.
kaos_01