Rundt om i det ganske land er de mange lokale partiforeninger i færd med at planlægge kampagner til det kommende kommunal- og regionsrådvalg til oktober. Det betyder, at der også skal bestilles valgplakater, for det er en væsentlig del af danske valgkampagner. Undersøgelser viser endda, at plakaterne har en virkning på hvem, der bliver valgt.
Tidligere var det et kæmpearbejde at lime plakater på plader. Plader som blev gemt fra valg til valg, og derfor blev mere og mere skæve, og svære at arbejde med. Nu bliver de fleste nok trykt direkte på kanalplastplader, der er klar til at blive hængt op i lygtepæle.
Valgplakater plejede at være i formatet 60×80 cm. Men hvorfor egent det? Spørger Morten Reitoft fra Print Provider, når det nu er billigere at trykke i standardstørrelser.
De tilbyder derfor resellere plakater i A1 format (59,4 x 84,1 cm) trykt 450 g kanalplastplakater (3 mm). Prisen er den samme uanset oplag.
Om flere følger efter med plakater i A1 format vil tiden vise. En hurtig research på nettet viser, at alle andre holder sig til 60×80-formatet.