To meget forskellige etiketvirksomheder, men begge udvikler med Indigo-udstyr

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 16 May 2017
OPDATERET: 16 May

Rako, som er en del af den internationale etiketgruppe All4Labels, der består af Rako, Baumgarten og Xlabel, og Digital Etikett i Norge er to ret forskellige virksomheder, men de udvikler begge deres virksomheder med grobund i HP Indigo-udstyr.

Hos Rako fik de deres første Indigo tilbage i 1997. I 2002, 08 og 11 beta-testede de nye Indigo-maskiner. Og i 2012 investerede de i seks WS6600. I 2015 kom der yderligere 11 digitale maskiner til i virksomheden.

Sidste år åbnede de et nyt printcenter med 14 nye maskiner samt 16 coverting-linjer, og der produceres 24/5. I hele gruppen er der 45 digitale maskiner, og de producerer 500 millioner labels hver måned. 80 % af omsætningen kommer fra konventionel produktion.

Vision: At fordoble kapaciteten specielt på den digitale side.

Digital Etikett i Norge er påbegyndt og drives af Kjetil Hovland, som startede sin virksomhed i en garage i 2007 med en WS4500 og en Digicon finisher. I 2010 købte de endnu en Indigo, denne gang en brugt, og udvidede med en ekstra garage. I 2013 blev der udvidet med endnu en Indigo. Men så kneb det også med pladsen, og nu blev der ikke bare udvidet med en ekstra garage. Der blev bygget en fabrik og endnu en Digicon blev installeret.

I 2015 blev det til yderligere en Indigo, en WS 6800 og sidste år kom der endnu en Digicon. Denne gang en serie 3-model.

Digital Etikett omsatte i 2016 for 3,5 millioner euro, og der er 14 ansatte.

Vision og forretningsidé: At være bedst i små og mellemstore oplag.

Hos Rako/All4Labels sælger de en del via deres webshop, hos Digital Etikett sker salget direkte mellem sælger og kunde.

Hos All4Labels undgår de helst brug af foliering. Hos Digital Etikett er de heller ikke så vilde med at arbejde med foliering, men kører det inline, hvis det tilfører kundens produkt ekstra værdi.

En ting er de to virksomheder dog enige om: Det er ”teamet”, der er årsagen til deres succes. Udstyret kan alle både købe og lære at betjene, så konkurrenceforskellen skal alene søges i medarbejderne.

Digicon og HP Indigo forhandles i Norden af Visutech.

De seneste nyheder

Paul Jenkins og adventskalendere er blandt nyhederne i Packnorth Award

Dørene er åbne for tilmeldinger til Nordens største emballagekonkurrence, Packnorth Award.
Screenshot

Epson øger produktiviteten med 23%

Epson lancerer SureColor S7100, som er den seneste tilføjelse til deres nye generation af storformatprintere.
SC-S7100

Ricoh præsenterer stor alsidighed på FESPA

Industrielle løsninger og viden i fokus på årets branchemesse.
RICOH-Pro-D1600-FESPA

Fuldautomatisk efterbehandling af tekstilbannere

PLASTGrommet vil på FESPA demonstrere styrken af fuldautomatiseret efterbehandling med lanceringen af fire helt nye teknologier.
PLASTGrommet

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk