I nogen tid har der været talt om at tekstilprint er et marked i vækst. Det indtryk får man absolut styrket her på FESPA. På et seminar med Justin Hayward fra Digital Strategy blev det oplyst, at det digitale tekstilmarked stadig er forsvindende lille. Kun 2.7 %. Der er med andre ord plads til vækst i større stil.
Og det forventes også. I 2012 var markedet på 500 mio kvm. I 2016 var det på 800 mio kvm. Når vi når 2021 forventes det at markedet er vokset til 2 mia kvm.
Det digitale tekstilprint fordeler sig med cirka 50 % inden for beklædning/stof og 35 % til display. Ikke mindst inden for mode og sportstøj kan der påregnes en stigning i brugen af digital print.
80 % produceres med vandbaseret blæk, og det tal regner man med er stigende. Ikke mindst inden for vandbaseret pigment-blæk ligger der en fremtid, forudses det. Og der skal kunne printes på alle stofmedier, som ikke blot polyester o.l. men også på mere naturlige produkter som fx bomuld.
Vores livsstil, hvor vi gerne viser vores personlighed fremmer brugen af tekstilprint. Det er fx ikke nok at få pakket bilen ind i vores helt personligt valgte folie. Også indtræk m.m. skal vise, hvem vi er. Det er med til at skabe grobund for det digitale tekstilprint.