Fokus på tekstilprint på FESPA

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 8 May 2017
OPDATERET: 8 May

I nogen tid har der været talt om at tekstilprint er et marked i vækst. Det indtryk får man absolut styrket her på FESPA. På et seminar med Justin Hayward fra Digital Strategy blev det oplyst, at det digitale tekstilmarked stadig er forsvindende lille. Kun 2.7 %. Der er med andre ord plads til vækst i større stil.

Og det forventes også. I 2012 var markedet på 500 mio kvm. I 2016 var det på 800 mio kvm. Når vi når 2021 forventes det at markedet er vokset til 2 mia kvm.

 

 

 

Det digitale tekstilprint fordeler sig med cirka 50 % inden for beklædning/stof og 35 % til display. Ikke mindst inden for mode og sportstøj kan der påregnes en stigning i brugen af digital print.

80 % produceres med vandbaseret blæk, og det tal regner man med er stigende. Ikke mindst inden for vandbaseret pigment-blæk ligger der en fremtid, forudses det. Og der skal kunne printes på alle stofmedier, som ikke blot polyester o.l. men også på mere naturlige produkter som fx bomuld.

Vores livsstil, hvor vi gerne viser vores personlighed fremmer brugen af tekstilprint. Det er fx ikke nok at få pakket bilen ind i vores helt personligt valgte folie. Også indtræk m.m. skal vise, hvem vi er. Det er med til at skabe grobund for det digitale tekstilprint.

De seneste nyheder

Carina Christensen forlader GRAKOM

GRAKOM fortæller i en pressemeddelelse, at adm. direktør Carina Christensen forlader GRAKOM efter bare to år på posten.
carina_grakom
Carina Christensen forlader GRAKOM

– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Det er ejer og daglig leder Tommy Jørgensen som står for udtalelsen om, at de skal kunne alt.
gt_01
– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Vikiallo indgår nyt samarbejde

Via 3M, har vikiallo indgået et samarbejdet med firmaet William Smith (WS) i England.
3M-DiNoc_01
Vikiallo indgår nyt samarbejde

Strandbygaard er solgt og produktionen i Skjern flyttes

Ejerne har ikke lagt skjul på, at virksomheden har været til salg. Nu er det så en kendsgerning.
Screenshot
Strandbygaard er solgt og produktionen i Skjern flyttes

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Antalis satser stort på relanceringen af kendte varemærker

Forestil dig en verden uden Conqueror? Nej vel, det kunne Antalis heller ikke!
creative-papers_847x401
Antalis satser stort på relanceringen af kendte varemærker