Hvilke trykkerier vil overleve?

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 30 March 2017
OPDATERET: 30 March

Efter Esben Mols Kabells udtalelse om, at der om ti år kun er ti trykkerier tilbage i Danmark, har der været talt meget om hvem disse ti er, og om der overhovedet er hold i udtalelsen. I går var Morten Bech Reitoft fra PrintProvider og Inkish TV taler for Grafisk Bransjeforening i Norge. Overskriften på indlægget var: Hvor mange trykkerier er der i Norge om ti år?

For at få udfordret Esbens Mols Kabells udsagn, har vi derfor stillet Morten Reitoft et par spørgsmål om hans syns på det danske trykmarked.

Billederne, der er brugt i artiklen, er taget fra den PowerPoint-præsentation, Morten benyttede under sit indlæg i Norge. Rækkefølgen er lidt tilfældig …

Tror du antallet af trykkerier vil være væsentligt ændret i antal om ti år? Hvor meget?
Det er egentlig et meget komplekst spørgsmål du stiller – for er et trykkeri i fremtiden en virksomhed, som har egen produktion, eller er det blot en virksomhed som sælger grafiske produkter? Virksomheder som fx Silkeborg Bogtryk, eller nogle af de mange trykkerier, som Lasertryk har opkøbt, agerer jo stadig som trykkeri, men er reelt enten brokere eller partnere med nogen som KAN levere tryk. Så mon ikke spørgsmålet – for at give mening, skal udvides til at være “Tror du antallet af grafiske virksomheder vil være væsentligt ændret i antal om ti år”, og er det sagen – så er jeg overbevist om, at der er FLERE grafiske virksomheder om ti år, end der er i dag. Det skyldes bl.a., at kommunikation på både tryk og elektronisk vis givetvis vil stige de næste mange år – og nogle gange vil kunder vælge tryk, andre gange elektronisk og nogle gange kombinationer af de to.

Hvad kræver det af et trykkeri, hvis de vil overleve på sigt? Hvor stor indflydelse har de selv?
For 20 år siden var der ikke nogen, der tænkte på internetbaserede trykkerier, eller at der ville komme e-bøger osv., så det, at vi som branche er udsat for konkurrence, er egentlig ikke noget nyt. Det nye er måske først og fremmest, at udviklingen går sindsygt hurtigt, og at vi som branche har haft utrolig svært ved at omstille os. Den gode nyheder er dog, at vi selv kan bestemme, om vi vil være en del af fremtiden eller ej. Jeg har jo netop holdt et indlæg for Grafisk Bransjeforening i Norge, hvor jeg har “påstået”, at vi selv bestemmer. HVIS vi skal overleve, så kræver det dog, at vi forstår markedet, og at vi udvikler os. Vi bliver nødt til at forstå, at hvis vi fortsætter, som vi gør nu, så risikerer vi at dø. Grafiska Företagen har lavet en ganske væsentlig undersøgelse om branchen, som dokumenterer, at mange grafiske virksomheder har det svært. Næsten alle grafiske virksomheder i Danmark er truet – fordi relationen mellem konkurrencekraften og skabelse af merværdi er lav. Selv de mest profitable og hurtigst voksende trykkerier er ifølge Grafiska Företagen udsat for så store udfordringer, at det at drive e-baseret virksomheder måske ikke er nok i fremtiden. Vi skal som branche ganske enkelt tænke helt nyt.

Én af de virksomheder, som tænker helt nyt er Norske Gelato. Med en relativ simpel Internetplatform omsætter de på bare få år tæt på en halv milliard kroner, og har kontorer i hele verden. HelloPrint i Holland har ambitioner om at sælge for over 1 milliard Euro om bare fem år – de ejer ikke en trykmaskine, men har 125 ansatte i hjertet af Amsterdam – vi har besøgt dem. De fleste virksomheder skal naturligvis ikke være kopier af dem, men de er ganske enkelt nødt til at sætte sig ned og tænke over, hvor de vil være i fremtiden, og hvorfor kunder skal vælge at købe tryksager hos dem. Jeg er overbevist om, at alle trykkerier SELV bestemmer, om de vil være her om ti år. Det letteste er at lukke eller lade sig opkøbe – men de har ligeså stor chance og grund til at være en del af fremtiden, som alle andre – hvis bare de GØR noget.

Vil standardopgaver fortsat kunne produceres i Danmark til konkurrencedygtige priser? Eller vil de alle gå til lavpristrykkerier i udlandet?
Puljetryk eller lavprisprodukter er super simple produkter. Det handler KUN om volume, og derfor kan de ligeså godt blive produceret i Danmark, som i alle andre europæiske lande. I Tyskland findes der i hundredvis af trykkerier, som leverer puljetryk – i Danmark har vi desværre kun haft en seriøs spiller på dette område, nemlig Lasertryk – og det har desværre givet en næsten monopolagtig situation, og som jeg så ofte har sagt, så er det fantastisk godt gået af Lasertryk og skammeligt, at de ikke har fået nogen reel konkurrence fra andre trykkerier i Danmark. Hvis det ender med, at den eneste konkurrence, der vil findes på billige standardvare,r sker fra Tyskland, så er det ikke fordi det er raketvidenskab, men fordi de større danske trykkerier har snorksovet.

Hvad betyder de nye teknologiske muligheder inden for såvel digital produktion som offset for trykkerierne? Oplever du, at de forstår at udnytte mulighederne, eller bliver ny teknologi mere en trussel end en mulighed?
Ny teknologi er BÅDE en trussel OG en mulighed. Det kræver mod at investere i nyt udstyr og danske trykkerier har altid været gode til at investere i nyt – i hvert fald imens det gik godt. Nu er situationen sværere, og det kan undre, at ingen har investeret i retrofitting af LED UV, eller investeret i andre nye teknologier – så truslen er der måske, fordi man IKKE har investeret og derfor konkurrenceudsættes massivt fra dem, som har, i indland og udland. Men ny teknologi er en mulighed – find nicherne og udvikl produkter og services, som kan sparke røv, og som både er højmarginalt og eksklusivt.

Hvad vil kunderne forlange af en tryksagspartner i fremtiden? En billig og pæn tryksag, eller langt mere sparring omkring muligheder til at kommunikere anderledes ved at tilføje tryksagen ekstra værdi og synlighed?
Begge dele. Én af de helt store megatrends i vores industri er, at jo større commodity produktioner bliver, jo større vil nichen også blive. I Danmark har vi ALT for stort fokus på pris og i langt mindre grad på, hvad tryksagen kan. De trykkerier, brokere og bureauer, som er dygtige, vil naturligvis tilbyde sparring omkring produkter, og de vil også være langt mindre konkurrenceudsat. Når et trykkeri fx skriver, at digital foliepræg fra en MGI JetVarnish er et luksusprodukt, svarer det til at kalde en luder med plastiksmykker for en prinsesse. Begge dele er falsk varebetegnelse, men begge KAN have en berettigelse (sorry to say). Jeg er overbevist om, at verden, markedet og kunderne naturligvis godt kan se forskel på den ægte vare og den nye digitale udgave – og der vil derfor være behov for begge dele i fremtiden. Opkøb, konsolidering og nedlæggelse af små offset produktioner, vil dog gøre det sværere i Danmark at producere den ægte, høje kvalitet.

Når virksomheder, som fx Drejer Kliché gang på gang bliver kåret som verdens bedste, så er det da paradoksalt, at disse produkter bliver sværere og sværere at producere i Danmark.

Bliver det nødvendigt for trykkerier at kunne tilbyde kunderne flere ydelser inden for fx cross media, hvor digitale og sociale medier er en del af kommunikationsløsningen?
Godt spørgsmål. Jeg tror egentlig, at danske trykkerier, ligesom så mange andre trykkerier, skal spekulere over, hvad de vil sælge, hvem de vil sælge til og ikke mindst hvordan – end om det består af et bestemt mediemix. Der er ingen tvivl om, at behovet for flere ydelser vil være der – men at alle trykkerier lige pludselig skulle være eksperter inden for dette, finder jeg usandsynligt. Det vigtigste efter min mening er, at trykkeriet sætter sig ned og spekulerer over fremtiden – det er noget ALLE kan, og det er noget, som giver vildt god viden om, hvor din virksomhed skal hen i fremtiden. Vigtigt!

Verden er i konstant forandring, og ligesom du som virksomhed har tilpasset dig verden de sidste 20 år, så skal du bare fortsætte det gode arbejde. Der hvor du skal passe ekstra godt på – efter min mening – er, at du ikke investerer i teknologi med lange afskrivningsperioder, uden at du har en tilhørende langsigtet plan. Det siger jeg primært, fordi maskiner i multi-millionklassen har en tendens til at have afskrivningsperioder, der tager længere tid end den tid, det tager for markedet at forandre sig. Så fokuser på at få flere kunder og i mindre grad hurtigere/bedre produktion – sidstnævnte skal nok komme.

Alt det bedste derude! Lyder slutkommentaren fra Morten Bech Reitoft.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Se ny wrapping folie med dobbeltfunktion på åbent hus

3M lancerer en helt ny folie, der går under navnet Protection Wrap Film (PWF) fordi det både er en PPF og en wrapping folie.
åbent hus

Mondi lukker papirfabrik

Mondi lukker permanent sin bulgarske papirfabrik Stambolijski efter en brand den 24. september.
MondiStambo2

Flyvende start for Epsons etiketsatsning

Epson har fremstillet etiketprintere i over et årti, men i Norden har deres fokus mere været på storformat og tekstilprint – indtil nu.
Epson-1-1024x683

Ny fabrik skal styrke Plockmatics globale tilstedeværelse

Det nye anlæg vil give øget kapacitet og effektivitet i produktionen, men vil også sætte virksomheden i stand til at vokse.
Plockmatic_03