Printech retter fokus mod efterbehandling af digitaltryk

PUBLICERET: 17 January 2017
OPDATERET: 17 January

Printechs to ejere Henriette Møller og Carsten Hansen har brugt starten af året på, at køre Danmark tyndt. De har rettet deres fokus ind på efterbehandling af digitaltryk og har siden DRUPA opbygget en betydelig produktportefølje, som de nu er ivrige efter at vise deres nuværende og kommende kunder.

– Konkurrencen på almindelige tryksager er hård, og de fleste med tonerbaserede printere producerer nogenlunde den samme kvalitet, siger Carsten Hansen og fortsætter:
– Det betyder, at de næsten altid kommer til at slås på prisen. Heldigvis opdager flere og flere, at det også er muligt at differentiere sig på efterbehandlingen, hvor effekter som fx kachering, laminering, foliering, squarefold og anderledes formater gør, at der både kan opstå en præference, og at kunden gerne betaler en højere pris for tryksagen.

Digitaltryk kræver specielt efterbehandlingsudstyr
Mange tror, at de kan bruge deres traditionelle efterbehandlingsudstyr til digitaltryk også, men er ikke altid opmærksom på, at de ofte meget små oplag skal leveres på meget kort tid, så om- og indstilling skal være enkel og hurtig. En anden udfordring er, at tryk fra tonerbaserede maskiner ofte indeholder voks eller silikone, som gør at fx traditionel limbinding ikke kan holde ordentligt sammen på papiret.

Med efterbehandlingsudstyr fra Morgana, der er en del af Plockmatic-koncernen, og som udbyder mange af de samme produkter offline, som Plockmatic leverer online, har Printech fået varer på hylden, som er velkendte i branchen. Henriette Møller fortæller:
– Vi har store forventninger til Morganas DigiFold Pro, som er en falsemaskine, der både laver bukkestreger – så toneren ikke knækker i ryggen – og kan false fx 3-fløjede brochurer i op til 400 gram, helt op i de nye lange formater, som ses hos flere printerleverandører. Og så er der virkelig fart på. Den kan false op til 6.000 ark i timen.

Spændende multi-cutter sparer meget tid
Udover Morganas mange false-, hæfte-, lim- og skæreløsninger har Printech blandt andet også opnået forhandling af skære- og stanseborde fra Valiani og en spændende multi-cutter – Aerocut Prime – fra japanske Uchida. Aerocut Prime er en barkode-styret false-, skære- og perforeringsmaskine, som Printech allerede har solgt nogle af.
– Og den er virkelig kommet ud nogle steder, hvor den gør en forskel, siger Henriette Møller og nævner et eksempel på en printvirksomhed, der laver hyldeskilte til en supermarkedskæde.
– Her blev der tidligere skåret tusindvis af skilte i hånden med mellemskær og hele molevitten. Nu printer de en stregkode på helarket der fortæller om, hvor der skal skæres, falses og perforeres, og så lægges arkene i multi-cutteren, som klarer resten uden yderligere indgriben, tilføjer Carsten Hansen.

Men selvom flere bliver opmærksomme på mulighederne for at opnå en præference og en bedre pris ved hjælp af forædling i efterbehandlingen, så møder de også holdningen ”ja, men det er der jo ingen der efterspørger”. Derfor er der ofte brug for en lidt spektakulær døråbner. Sådan en har de også i Matrix-laminerings-, kacherings- og folieringsmaskinen fra Vivid. Med den kan tonerbaserede print opnå effekter, som ellers ville koste en del og som kun ville relevant på relativt store oplag. Det er en lidt omstændelig proces, men til gengæld er omkostningen per print beskeden. Så hvis man skal bruge små oplag med en virkelig lækker finish, så er Matrix værd at kigge nærmere på.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Skær 50% af de administrative omkostninger

Ca. 40% af omkostningerne ved dine trykordrer er administrative. MultiPress garanterer, at du kan halvere disse omkostninger og fordoble din indtjening.
Multiline_01

Branchen har ikke helt set alle mulighederne – nu får de chancen

Danske ViewNet fremstiller og drifter LED-skærme og informationssystemer til detailhandelen og digitale way-finding systemer til virksomheder og institutioner.
viewnet_01

Bedre flagkonfektionering og kvalitet

Den bedste kvalitet til en konkurrencedygtig pris. Det er, hvad InterFlag ønsker at opnå for alle skiltemagere og flagsælgere i Europa. På Sign Print & Pack vil de demonstrere det.
interflag_02

3M solfilm-certificering er blevet populær

Sign Service har succes med et alsidigt kursus i solfilm, som både handler om teori og praksis.
Benny-solfilm