Skiltefabrikken TRYK PÅ hører hjemme i det nordjyske. 9681 Ranum er adressen. Det var Hanne og Per Nielsen, der startede T-shirt-trykkeriet tilbage i 1971. Det var en god lille forretning. Der blev som sådan ikke reklameret så meget, men Hanne og Per Nielsen er gode til at reklamere for deres virksomhed rundt omkring i deres bekendtskabskreds og netværk. Som sønnen René Nielsen siger:
– Mine forældre har en god evne til at skabe relationer.
En købmandsforretning blev til en skiltevirksomhed
Det betød, at kundekredsen voksede. Men på et tidspunkt fik Hanne Nielsen lyst til at åbne en købmandsbutik sideløbende med T-shirt-produktionen. Men Hanne Nielsen fandt hurtigt ud af, at skilte, som er nødvendige i en butik, ikke var gratis. De var bekostelige, så hvorfor ikke selv printe nogle skilte. Som så, så gjort. Hanne og Per Nielsen startede sideløbende med gaveartikler en skilte-/reklamevirksomhed, som har udviklet sig til i dag at være Skiltefabrikken TRYK PÅ.
René Nielsen kom med i virksomheden i 1990. Tryk på T-Shirt fylder stadig meget i produktionen, men der udføres i dag næsten alle forekommende opgaver inden for skilte og storformat.
En blandet landhandel, der opfylder kundernes ønsker
– Vi lytter til kunderne. Og hvis de efterspørger et produkt/en løsning, vi ikke umiddelbart kan klare, så undersøger jeg mulighederne, sætter mig ind i teknologien, og hvis det er fornuftigt, investerer vi, så vi kan indfri kundens ønske, forklarer René Nielsen.
Og han underbygger denne strategi med et eksempel. På et tidspunkt spurgte en kunde, om Skiltefabrikken TRYK PÅ kunne levere en stor LED-skærm på 2×5 m.
– Det kunne vi ikke umiddelbart, men efter ca.en uges research, så havde jeg fundet en skærm, og vidste hvordan den fungerede, så jeg kunne rådgive kunden og sælge en løsning, vi kunne stå inde for, fortæller René Nielsen.
I dag sidder vi i det nordjyske og styrer flere skærme med playlister rundt omkring i landet.
Opgaverne er virkelig mange. Det samme er kunderne. René Nielsen kan ikke helt fremhæve en speciel kundegruppe eller specielle produkter, som fylder mest. Dog producerer og opsætter de mange byggeskilte, samt printer mange bannere, hvor de er meget konkurrencedygtige på prisen, forklarer René Nielsen.
De dekorerer også en del biler, omkring 300 årligt. Også grafiske opgaver indgår i deres produktpalet.
– Vi kender den grafiske proces – også den kreative, og vi tager ikke bureaupriser, siger René Nielsen.
Selv om der kun er Hanne, Per og René i virksomheden klarer de også landsdækkende opgaver. De har fx flere store kæder, hvor de opsætter komplette facadeløsninger ind- og udvendig. Det sker ved hjælp at en række gode freelancere, som enten er familie eller så tæt på, at René kan stå inde for dem og det arbejde de udfører.
Ingen kender fremtiden
– Selv om man ikke kender dagen i morgen, så lægger vi udviklingsplaner for de kommende år, forklarer René Nielsen. – Men alt er fleksibelt. Og en god idé skal ikke bremses af en eksisterende plan, hvor den ikke findes.
René Nielsens planer for de nærmeste år vil han dog ikke røbe her og nu, men han fortæller også, at han ser meget på, hvad der sker på det amerikanske marked, hvor han har en større bekendtskabskreds. Så måske er det der, han har hentet inspiration til planlægningen.