Se på fremtiden, ikke på fortiden, siger Frank Romano

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 4 January 2017
OPDATERET: 4 January

Inkish TV har interviewet Frank Romano, der er professor emeritus ved Rochester Institute of Technology i USA. Romano er lidt af en institution i den grafiske branche, hvor han har arbejdet siden 1959. Romano deltager i mange, rigtig mange, messer rundt om i verden og er en af de mest benyttede foredragsholdere. De fleste af hans seminarer handler om print i fremtiden, og den teknologi, der kommer til at præge morgendagen. Og vil man overleve i branchen, er det nødvendigt at se muligheder, mener Romano.

De grafiske virksomheder, der i sin tid ikke tog internettet alvorligt, fik problemer, og de, der senere ikke så muligheder i storformat, glippede også nogle udviklingsmuligheder, fortæller Frank Romano i interviewet.

Nu gælder det derfor om at tage de nye muligheder alvorligt, som fx 3D print og printet elektronik. Lad være med at tænke, at det ikke har noget med grafisk print, at gøre, siger Romano.

Se Inkish TV-interviewet med Frank Romano her

 

 

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01