Ordene kommer fra Arnth Jepsen, indehaver af Den Kreative i Vejen.
Det er lidt over 25 år siden, Arnth Jepsen startede virksomhed sammen med sin hustru. Dengang var hovedopgaven at køre rundt og dekorere vinduer. Det var en god forretning. Vinduerne blev normalt skiftet sådan cirka hver femte uge. Det betød, at Arnth Jepsen kom rimelig hyppigt hos kunderne, og der begyndte at komme forespørgsler på andre opgaver som fx skilte og messestande eller udstillinger.
Udviklingen er gået stærkt i de 25 år. Arnth Jepsen fortæller blandt andet, at de først fik en computer i virksomheden omkring 1995, hvor sønnen, René, kom i lære som dekoratør. Han havde lidt mere forstand på at bruge en computer.
Vinduesdekorationerne fortrænges af skilte, biler og udstillinger
Efterhånden bliver der længere og længere mellem vinduesdekorationerne. Til gengæld begynder skilte og bildekorationer at fylde mere blandt opgaverne. Og ikke mindst kommer der flere og flere opgaver inden for udstillinger.
– En af vores udstillingskunder har vi haft i 16 år, fortæller Arnth Jepsen. – Det må da betyde, at vi gør noget rigtigt.
De udfører mange udstillings- og messeopgaver for mange forskellige kunder. Men Den Kreative er blevet lidt kendt for at kunne noget med at præsentere flowsystemer til produktion af føde- og medicinalvarer. Se fx løsningen for Alflow nedenfor.
Den Kreative udfører dog mange andre spændende og kreative løsninger. Se løsningen for TripTrap, hvor der er blevet fremstillet store kampesten og drivtømmer.
Butiksindretning fylder også i ordremængden
Inden for butiksindretning er Den Kreative også klar med fine løsninger. De kan være med lige fra idéoplæg til 3D præsentation af forslaget, og naturligvis til opbygning af butikken.
– Vi fik engang en forespørgsel fra en lokal optikerbutik på en opgave. Den løste vi. Så kom der en forespørgsel fra den landsdækkende optikerkæde. Den løste vi også. Og i dag indretter vi alle kædens butikker i Danmark, fortæller Arnth Jepsen.
Tre kan blive til mange
De er tre i Den Kreative plus alt udstyret til at printe og skære samt fremstille inventar. Men når der er behov, udvides den faste medarbejderstab med en række freelancere.
Vi skal holde en fornuftig avance – og give kunderne lidt mere
Branchen er som helhed udfordret på at holde en fornuftig avance, mener Arnth Jepsen. Der er alt for stort fokus prisen.
– Vi burde i stedet blive bedre til at fortælle kunderne om de muligheder, vi kan tilbyde. Vi skal være med til at give kunderne nogle ideer til, hvordan opgaver kan løses. Det kræver naturligvis, at vi kan tænke kreativt og tør gå i dialog med kunden. Men gør vi det, så får kunderne en mere professionel løsning, de kommer tilbage, og prisen spiller så ikke den afgørende rolle. Det gør derimod løsningen, fortæller Arnth Jepsen.
2016 har været et godt år for Den Kreative, og også 2017 tegner rigtig pænt. Men det kræver hårdt benarbejde.
– Og så skader det ikke at gøre et godt job – hver gang. Det skal være så godt, at man kan være det bekendt. Kunden må gerne få lidt mere end forventet, lyder slutkommentaren fra Arnth Jepsen.