Er facebook svaret på alt? Nej ganske afgjort ikke, men det kan være et stærkt forum til markedsføring.
Da Brian Johannsen solgte Casanta Trykcenter var der en del produktionsudstyr, der kom i overskud.
– Jeg har tidligere forhørt mig ved Den Blå Avis, om de kunne oprette en rubrik for grafisk udstyr. Det var de ikke lydhøre overfor. Så derfor har jeg i længere tid gået med tanken om at bruge facebook i stedet, fortæller Brian Johannsen.
– Og jeg kunne jo se rundt omkring hos andre trykkerier, at de også havde brugt udstyr stående, som ikke blev brugt, så der måtte være et behov.
– Problemet er ofte, at forhandlerne ikke vil give noget særligt for brugt udstyr. De skal renovere det, før de igen kan sælge det med garanti, og det bliver ofte for dyrt. Men det er min opfattelse, at rigtig mange trykkerier godt selv kan reparere lidt på brugt udstyr og få rigtig god gavn af det, selv om det måske er af ældre dato.
140 medlemmer på en uge
Brian Johannsen gjorde så her for en uges tid siden alvor af sin tanke. Han oprettede en facebook-gruppe. Det tog cirka ti minutter, fortæller han.
På én uge har gruppen Grafiske maskiner Køb, Salg, Bytte fået over 140 medlemmer. Brian Johannsen har selv tre ting til salg, og der er også to andre trykkerier, der har sat udstyr til salg på siden.
Det er en offentlig side, og det er gratis at være med. Og man søger om medlemskab ved et enkelt klik. Nemmere kan det ikke blive. Udstyr, der ønskes købt, solgt eller byttet lægger man selv op, og bestemmer også selv prisen. Resten foregår på helt normal facebook-manér.
Lige nu kan du købe en montagevalse, en Duplo samlehæfter, en Xerox DocuColor 8080 og en kacheringsmaskine. Priserne ligger fra kr. 500 – 95.000. Og så er der en der søger en funktionsdygtig printer, der kan erstatte en Canon IPF9000.
– Jeg er sikker på, at der er flere grafiske virksomheder rundt omkring, der lige så godt kan få ryddet op og få lidt håndører ud af det, mens der er andre, der kan have gavn af udstyret, så hvorfor ikke komme i gang? Spørger Brian Johannsen, afslutningsvis vores lille samtale.
Print & Medier ønsker held og lykke med det gode initiativ.