Mattias Kristiansson chefredaktør for online nyhedsbrevet 3DP i Sverige, Norge og Danmark udtaler, at 3DP-markedet har et potentiale, der næsten er med uanede muligheder.
Det totale marked for brugen af 3D-printede produkter, prototyper med mere har et potentiale, der er opgjort til 15 billioner dollar. Og i dag udnyttes potentialet kun med 2 milliarder dollar.
Der er lang vej op til 15 billioner. Det betyder, at der er er potentiale, der bør udnyttes for dem, der er omstillingsparate og er villige til at sætte sig ind i ny teknologi.
3D-printere findes i forskellige teknologier og ikke mindst prisklasser. Fra nogle få tusinde kroner til million-klassen, når det gælder de største produktionsprintere.
Det betyder, at der er mulighed for at en 3D-printer kan blive hver mands eje, og ikke kun for nørderne. Men der er også et marked for 3D-print servicebureauer. Og hvorfor kan det ikke være en niche, som nogle af de grafiske virksomheder kaster sig over. Det har i forvejen et set-up, der minder om 3D-processen. Men det kræver vilje til at sætte sig ind i de udfordringer, 3D-printprocessen giver. Det kan minde om den proces trykkerierne gennemgik, da branchen gik digitalt.
Og det gik mest smertefrit, for dem der prioriterede opgaven højt, og ikke forsøgte at køre det igennem som venstrehåndsarbejde.