Ricoh lå i første halvår 2016 som nummer ét inden for Digital Color Press ifølge en undersøgelse foretaget af infoSource. I Danmark ligger Ricohs andel på hele 52 % af nysalget, fortæller Product & Business Manager Jan Brændholt, der er tilbage hos Ricoh efter en kort afstikker.
Ricoh Pro C9110 nummer 300 installeret
På trods af Ricoh førerposition på nysalg af digitale farveprintere blev det ikke Danmark, der løb med installation nummer 300 af Ricoh Pro C9110 i Europa installeret. Det blev norske HG Media. Den blev bestilt kort tid efter, at den første C9110 hos HG Media resulterede i en produktionsforøgelse på 300 %.
Regnede med en produktionsstigning på 50 % – opnåede 300
– Umiddelbart efter, at den første Pro C9110 var sat i drift, producerede vi tre gange så meget som før. Vi regnede med at komme til at se en stigning på op til 50 %, men 300 % havde vi ikke forestillet os, fortæller adm. direktør hos HG Medie Lars Christoffersen.
Crossover-punkt mellem offset og digital flytter sig
Med de nye Ricoh-maskiner har HG Media flyttet deres crossover-punkt mellem offset og digital. Det ligger højere end tidligere, og trykkeriet oplever, at de er blevet mere fleksible.
– I dens første måned producerede vi 800.000 A4 ark på Ricoh Pro C9110. Og vi mener, at gennemsnittet nu, hvor vi har to, vil stige til mellem 1,5 mio. og 2 mio. A4-ark om måneden, slutter Lars Christoffersen.