Lars Wørzner skaber vækst hos Konica Minolta

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 7 July 2016
OPDATERET: 7 July

Efter nogle år med stagnerende omsætning har Lars Wørzner, der kom til Konica Minolta som administrerende direktør i 2014, formået at øge omsætningen i regnskabsåret 2015/16 med 19 % og samtidig reducere omkostningerne med 10 point målt som andel af omsætning.

Da Lars Wørzner tiltrådte i 2014 var opgaven, at han skulle forbedre både top- og bundlinie markant. Derfor blev der lagt en handlingsplan og strategi med tre fokusområder: Reduktion af omkostninger. Styrkelse af markeds- og kundefokus. Etablering af nye forretningsområder.

– Første skridt i en ”turn around” er jo at få styr på omkostningerne, og vi er som organization lykkes med at reducere vores omkostningsprocent med ca. 10 procentpoint – bl.a. ved effektiviseringer og ved at flytte til et nyt firmadomicil, der både er bedre og billigere end det gamle, siger Lars Wørzner, og han fortsætter:

– Men samtidig har vi styrket vores salgsorganisation og salgsindsats samt udviklet helt nye forretningsområder såsom ”storage” og andre IT-services. Konica Minolta tilbyder i dag bl.a. multivendor service, så vi kan servicere alle printere og kopimaskiner hos vores kunder. Samlet betyder det, at omsætningen per medarbejder er steget fra ca. 1,5 mio. i 2014/15 til 2,0 mio. i 2015/16, samtidig med at det er min fornemmelse, de fleste medarbejdere oplever,  at det er blevet meget sjovere at gå på arbejde og være en del af en succes.

Underskuddet, der i 2014/15 var på 24,4 mio. er nu reduceret til 3.7 i 2015/16. Fremgangen har været 100 % organisk.

– Vi har fået en fantastisk start på det nye regnskabsår, og resultatet for 2016/17 forventes at blive markant bedre. Ved udgangen af første kvartal 2016 var den samlede markedsandel for Konica Minolta og Develop fordoblet til ca. 42 % fra godt 21 % i samme kvartal året før. Det vil sige, at vi sælger næsten ligeså mange maskiner som vores otte største konkurrenter tilsammen, slutter Lars Wørzner.

De seneste nyheder

Paul Jenkins og adventskalendere er blandt nyhederne i Packnorth Award

Dørene er åbne for tilmeldinger til Nordens største emballagekonkurrence, Packnorth Award.
Screenshot

Epson øger produktiviteten med 23%

Epson lancerer SureColor S7100, som er den seneste tilføjelse til deres nye generation af storformatprintere.
SC-S7100

Ricoh præsenterer stor alsidighed på FESPA

Industrielle løsninger og viden i fokus på årets branchemesse.
RICOH-Pro-D1600-FESPA

Fuldautomatisk efterbehandling af tekstilbannere

PLASTGrommet vil på FESPA demonstrere styrken af fuldautomatiseret efterbehandling med lanceringen af fire helt nye teknologier.
PLASTGrommet

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk