Efter nogle år med stagnerende omsætning har Lars Wørzner, der kom til Konica Minolta som administrerende direktør i 2014, formået at øge omsætningen i regnskabsåret 2015/16 med 19 % og samtidig reducere omkostningerne med 10 point målt som andel af omsætning.
Da Lars Wørzner tiltrådte i 2014 var opgaven, at han skulle forbedre både top- og bundlinie markant. Derfor blev der lagt en handlingsplan og strategi med tre fokusområder: Reduktion af omkostninger. Styrkelse af markeds- og kundefokus. Etablering af nye forretningsområder.
– Første skridt i en ”turn around” er jo at få styr på omkostningerne, og vi er som organization lykkes med at reducere vores omkostningsprocent med ca. 10 procentpoint – bl.a. ved effektiviseringer og ved at flytte til et nyt firmadomicil, der både er bedre og billigere end det gamle, siger Lars Wørzner, og han fortsætter:
– Men samtidig har vi styrket vores salgsorganisation og salgsindsats samt udviklet helt nye forretningsområder såsom ”storage” og andre IT-services. Konica Minolta tilbyder i dag bl.a. multivendor service, så vi kan servicere alle printere og kopimaskiner hos vores kunder. Samlet betyder det, at omsætningen per medarbejder er steget fra ca. 1,5 mio. i 2014/15 til 2,0 mio. i 2015/16, samtidig med at det er min fornemmelse, de fleste medarbejdere oplever, at det er blevet meget sjovere at gå på arbejde og være en del af en succes.
Underskuddet, der i 2014/15 var på 24,4 mio. er nu reduceret til 3.7 i 2015/16. Fremgangen har været 100 % organisk.
– Vi har fået en fantastisk start på det nye regnskabsår, og resultatet for 2016/17 forventes at blive markant bedre. Ved udgangen af første kvartal 2016 var den samlede markedsandel for Konica Minolta og Develop fordoblet til ca. 42 % fra godt 21 % i samme kvartal året før. Det vil sige, at vi sælger næsten ligeså mange maskiner som vores otte største konkurrenter tilsammen, slutter Lars Wørzner.