Lars Wørzner skaber vækst hos Konica Minolta

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 7 July 2016
OPDATERET: 7 July

Efter nogle år med stagnerende omsætning har Lars Wørzner, der kom til Konica Minolta som administrerende direktør i 2014, formået at øge omsætningen i regnskabsåret 2015/16 med 19 % og samtidig reducere omkostningerne med 10 point målt som andel af omsætning.

Da Lars Wørzner tiltrådte i 2014 var opgaven, at han skulle forbedre både top- og bundlinie markant. Derfor blev der lagt en handlingsplan og strategi med tre fokusområder: Reduktion af omkostninger. Styrkelse af markeds- og kundefokus. Etablering af nye forretningsområder.

– Første skridt i en ”turn around” er jo at få styr på omkostningerne, og vi er som organization lykkes med at reducere vores omkostningsprocent med ca. 10 procentpoint – bl.a. ved effektiviseringer og ved at flytte til et nyt firmadomicil, der både er bedre og billigere end det gamle, siger Lars Wørzner, og han fortsætter:

– Men samtidig har vi styrket vores salgsorganisation og salgsindsats samt udviklet helt nye forretningsområder såsom ”storage” og andre IT-services. Konica Minolta tilbyder i dag bl.a. multivendor service, så vi kan servicere alle printere og kopimaskiner hos vores kunder. Samlet betyder det, at omsætningen per medarbejder er steget fra ca. 1,5 mio. i 2014/15 til 2,0 mio. i 2015/16, samtidig med at det er min fornemmelse, de fleste medarbejdere oplever,  at det er blevet meget sjovere at gå på arbejde og være en del af en succes.

Underskuddet, der i 2014/15 var på 24,4 mio. er nu reduceret til 3.7 i 2015/16. Fremgangen har været 100 % organisk.

– Vi har fået en fantastisk start på det nye regnskabsår, og resultatet for 2016/17 forventes at blive markant bedre. Ved udgangen af første kvartal 2016 var den samlede markedsandel for Konica Minolta og Develop fordoblet til ca. 42 % fra godt 21 % i samme kvartal året før. Det vil sige, at vi sælger næsten ligeså mange maskiner som vores otte største konkurrenter tilsammen, slutter Lars Wørzner.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Skær 50% af de administrative omkostninger

Ca. 40% af omkostningerne ved dine trykordrer er administrative. MultiPress garanterer, at du kan halvere disse omkostninger og fordoble din indtjening.
Multiline_01

Branchen har ikke helt set alle mulighederne – nu får de chancen

Danske ViewNet fremstiller og drifter LED-skærme og informationssystemer til detailhandelen og digitale way-finding systemer til virksomheder og institutioner.
viewnet_01

Bedre flagkonfektionering og kvalitet

Den bedste kvalitet til en konkurrencedygtig pris. Det er, hvad InterFlag ønsker at opnå for alle skiltemagere og flagsælgere i Europa. På Sign Print & Pack vil de demonstrere det.
interflag_02

3M solfilm-certificering er blevet populær

Sign Service har succes med et alsidigt kursus i solfilm, som både handler om teori og praksis.
Benny-solfilm