Konica Minolta satser stærkt på etiket- og emballagemarkedet

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 8 June 2016
OPDATERET: 8 June

På Drupa kunne Konica Minolta fortælle, at de havde købt flere aktier i MGI, der leverer udstyr til værdiskabende efterbehandling af print, fx etiketter. Og netop etiketter og emballage er et at de områder, Konica Minolta satser kraftigt på. Også udviklingsmæssigt, hvor de har udviklet en ny UV inkjet teknologi til B2 format, specielt til det kommercielle og emballagemarkedet, KM1 er navnet på trykmaskinen. Maskinen er klar til salg og kan printe på næsten alt. KM1 er netop på Drupa blevet kåret som bedste B2+ ark-farveprinter (“Best cut sheet color B2+ printer”) i EDP Awards i 2016.

Peter Thomsen Kenneth Rasmussen

På Drupa viste Konica Minolta også deres beta-model af en inkjet-maskine til B1 markedet. Der er tale om en flatbedprinter, som er specielt udviklet til blandt andet karton og bølgepap. Maskinen er videreudviklet på basis af KM 1.

Alle Konica Minoltas digitale inkjet maskiner markedsføres under Accurio-navnet.

Emballage: det nye sort
Herudover pegede Peter Thomsen og Kenneth Rasmussen, på at behovet for hurtig levering af labels er stigende. Her er Konica Minoltas C71cf en maskine, der kan være med til at dække behovet, og være muligheden for at gå ind på et nyt forretningsområde. C71cf vil også være en god løsning som supplement til offset-trykkerier. Labelsmarkedet, der er i stigning, præges at mindre oplag og variable data, hvorfor det digitale udstyr bliver svært at komme udenom. C71cf kan køre oplag helt op til 24.000, og så er den meget enkel at betjene. Alle kan lære det. Det kræver ikke speciel-uddannelse, fortæller Peter Thomsen fra Konica Minolta.

Jan BrændholtJan Brændholt, Konica Minoltas nye produktchef inden for produktionsprint tilføjer, at emballage er det nye sort. Der er mange muligheder, også i mindre oplag og inden for ikke-normale labelsopgaver. – Her skal vi tænke kreativt og knække nøden. Det er et område, jeg vil arbejde meget på. Der ligger gode penge i de for kunderne, lyder kommentaren fra produktchefen, der havde sin første arbejdsdag hos Konica Minolta den 1. juni.

Læs videre

Servicevirksomhed i stabil udvikling

– En serviceaftale er billigere end et nødudkald og så medvirker den til færre produktionsstop samt længere levetid på dit udstyr, fortæller Lars Notlev.
grafiskrep_01

Rizon 10-robotten vinder Red Dot designpris

"Adaptive robotter!" Hvad er nu det? Det er intelligente robotter, som anvender kunstig intelligens (AI) og andre nye Industri 4.0 teknologier til både at se og føle omgivelserne og på basis af opsamlede input træffe de rigtige beslutninger.
Den adaptive Rizon 10 robot skriver med et konstant tryk på en touchscreen, som løbende bevæges

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Beckhoff Automation viser ny modulær cobot på Automatica 2022

På Automatica 2022 i München i sidste uge tog Beckhoff det ret utraditionelle skridt at vise sin egen cobot - Beckhoff Atro - stadig på et prototype stadium. Det interessante ved Atro er, at det er en modulært opbygget cobot, så brugeren vælger selv - naturligvis afhængig af applikationen - om man vil anvende en 4-, 5-, 6- eller 7-akset robot og om man vil have længere eller kortere arme i hvert led. Det er virkelig noget nyt.
Beckhoffs nye modulære Atro cobot, vist som prototype på Automatica 2022

De seneste nyheder

BibMedia køber Jysk Emblem Fabrik

Stig Hellstern og Hanne Hørup har efter 138 års familieejerskab valgt at sælge virksomheden Jydsk Emblem Fabrik A/S til BibMedia A/S.
Screenshot

Hexis åbner retursystem for folier og liner

For at støtte op om de stigende miljøkrav indfører Hexis et retursystem for liner og folier.
christel

UPM lukker papirfabrik i Tyskland

UPM fortsætter med at tilpasse sin papirkapacitet til kundeefterspørgslen og planlægger derfor permanent at lukke sin papirfabrik i Ettringen i Tyskland.
upm-ettringen

Totalt KAOS

Hvis man forsøger at finde et godt navn til en nystartet virksomhed og sætter små post-it-lapper med alle ideerne op på en tavle, kan det godt ende i totalt kaos.
kaos_01