På Drupa kunne Konica Minolta fortælle, at de havde købt flere aktier i MGI, der leverer udstyr til værdiskabende efterbehandling af print, fx etiketter. Og netop etiketter og emballage er et at de områder, Konica Minolta satser kraftigt på. Også udviklingsmæssigt, hvor de har udviklet en ny UV inkjet teknologi til B2 format, specielt til det kommercielle og emballagemarkedet, KM1 er navnet på trykmaskinen. Maskinen er klar til salg og kan printe på næsten alt. KM1 er netop på Drupa blevet kåret som bedste B2+ ark-farveprinter (“Best cut sheet color B2+ printer”) i EDP Awards i 2016.
På Drupa viste Konica Minolta også deres beta-model af en inkjet-maskine til B1 markedet. Der er tale om en flatbedprinter, som er specielt udviklet til blandt andet karton og bølgepap. Maskinen er videreudviklet på basis af KM 1.
Alle Konica Minoltas digitale inkjet maskiner markedsføres under Accurio-navnet.
Emballage: det nye sort
Herudover pegede Peter Thomsen og Kenneth Rasmussen, på at behovet for hurtig levering af labels er stigende. Her er Konica Minoltas C71cf en maskine, der kan være med til at dække behovet, og være muligheden for at gå ind på et nyt forretningsområde. C71cf vil også være en god løsning som supplement til offset-trykkerier. Labelsmarkedet, der er i stigning, præges at mindre oplag og variable data, hvorfor det digitale udstyr bliver svært at komme udenom. C71cf kan køre oplag helt op til 24.000, og så er den meget enkel at betjene. Alle kan lære det. Det kræver ikke speciel-uddannelse, fortæller Peter Thomsen fra Konica Minolta.
Jan Brændholt, Konica Minoltas nye produktchef inden for produktionsprint tilføjer, at emballage er det nye sort. Der er mange muligheder, også i mindre oplag og inden for ikke-normale labelsopgaver. – Her skal vi tænke kreativt og knække nøden. Det er et område, jeg vil arbejde meget på. Der ligger gode penge i de for kunderne, lyder kommentaren fra produktchefen, der havde sin første arbejdsdag hos Konica Minolta den 1. juni.