Konica Minolta satser stærkt på etiket- og emballagemarkedet

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 8 June 2016
OPDATERET: 8 June

På Drupa kunne Konica Minolta fortælle, at de havde købt flere aktier i MGI, der leverer udstyr til værdiskabende efterbehandling af print, fx etiketter. Og netop etiketter og emballage er et at de områder, Konica Minolta satser kraftigt på. Også udviklingsmæssigt, hvor de har udviklet en ny UV inkjet teknologi til B2 format, specielt til det kommercielle og emballagemarkedet, KM1 er navnet på trykmaskinen. Maskinen er klar til salg og kan printe på næsten alt. KM1 er netop på Drupa blevet kåret som bedste B2+ ark-farveprinter (“Best cut sheet color B2+ printer”) i EDP Awards i 2016.

Peter Thomsen Kenneth Rasmussen

På Drupa viste Konica Minolta også deres beta-model af en inkjet-maskine til B1 markedet. Der er tale om en flatbedprinter, som er specielt udviklet til blandt andet karton og bølgepap. Maskinen er videreudviklet på basis af KM 1.

Alle Konica Minoltas digitale inkjet maskiner markedsføres under Accurio-navnet.

Emballage: det nye sort
Herudover pegede Peter Thomsen og Kenneth Rasmussen, på at behovet for hurtig levering af labels er stigende. Her er Konica Minoltas C71cf en maskine, der kan være med til at dække behovet, og være muligheden for at gå ind på et nyt forretningsområde. C71cf vil også være en god løsning som supplement til offset-trykkerier. Labelsmarkedet, der er i stigning, præges at mindre oplag og variable data, hvorfor det digitale udstyr bliver svært at komme udenom. C71cf kan køre oplag helt op til 24.000, og så er den meget enkel at betjene. Alle kan lære det. Det kræver ikke speciel-uddannelse, fortæller Peter Thomsen fra Konica Minolta.

Jan BrændholtJan Brændholt, Konica Minoltas nye produktchef inden for produktionsprint tilføjer, at emballage er det nye sort. Der er mange muligheder, også i mindre oplag og inden for ikke-normale labelsopgaver. – Her skal vi tænke kreativt og knække nøden. Det er et område, jeg vil arbejde meget på. Der ligger gode penge i de for kunderne, lyder kommentaren fra produktchefen, der havde sin første arbejdsdag hos Konica Minolta den 1. juni.

De seneste nyheder

Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Mohrdieck Tryk A/S i Aabenraa lever af at kunne det, de andre ikke er så gode til.
mo_01
Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Konica Minolta bød på åbent hus, hvor kunder og andre interesserede kunne se, hvad fremtiden kan byde på af mere automatik og intelligent produktion.
km1
Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Trykbranchen har et stort behov for generationsskifte. Men at finde nye medarbejdere er en udfordring.
Sarah-Schumacher2
Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Akustikplader er sagen

Lars Petersen har haft mange projekter i sin karriere. Nu har han fuld fokus på akustikplader.
aq_01
Akustikplader er sagen

Læs videre

Servicevirksomhed i stabil udvikling

– En serviceaftale er billigere end et nødudkald og så medvirker den til færre produktionsstop samt længere levetid på dit udstyr, fortæller Lars Notlev.
grafiskrep_01
Servicevirksomhed i stabil udvikling

Rizon 10-robotten vinder Red Dot designpris

"Adaptive robotter!" Hvad er nu det? Det er intelligente robotter, som anvender kunstig intelligens (AI) og andre nye Industri 4.0 teknologier til både at se og føle omgivelserne og på basis af opsamlede input træffe de rigtige beslutninger.
Den adaptive Rizon 10 robot skriver med et konstant tryk på en touchscreen, som løbende bevæges
Rizon 10-robotten vinder Red Dot designpris

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print

Beckhoff Automation viser ny modulær cobot på Automatica 2022

På Automatica 2022 i München i sidste uge tog Beckhoff det ret utraditionelle skridt at vise sin egen cobot - Beckhoff Atro - stadig på et prototype stadium. Det interessante ved Atro er, at det er en modulært opbygget cobot, så brugeren vælger selv - naturligvis afhængig af applikationen - om man vil anvende en 4-, 5-, 6- eller 7-akset robot og om man vil have længere eller kortere arme i hvert led. Det er virkelig noget nyt.
Beckhoffs nye modulære Atro cobot, vist som prototype på Automatica 2022
Beckhoff Automation viser ny modulær cobot på Automatica 2022