Carsten Damgaard: Fra slagteri og Novo Nordisk til CoolGray

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 26 May 2016
OPDATERET: 26 May

Carsten Damgaard er uddannet produktionsingeniør, og som overskriften siger, har han en fortid først med slagterier og derefter hos Novo Nordisk. Det er ikke lige den profil, der normalt bliver ansat som driftdirektør i den grafiske branche.

Men nu er hverken CoolGray eller Carsten Damgaard bange for at tænke ud af boksen. Og da CoolGray ønskede at styrke virksomheden med en person, der kunne se det hele med nye øjne, lagde Brian Hindse, der er medejer af CoolGray, helt bevidst vægt på en person, der kom fra en anden branche. Han ville gerne have en leder ind i organisationen, der kunne udfordre den grafiske branche.

Et headhunterfirma blev kontaktet, og et af de forslag de kom med var Carsten Damgaard, der i de sidste otte år havde været ansat hos Novo Nordisk, hvor han havde arbejdet som leder af logistik og produktion. Da han blev kontaktet, var der 105 ansatte i de teams, han var chef for.

Tidligere havde Carsten Damgaard, som nævnt ovenfor, som færdiguddannet produktionsingeniør, haft ansættelse inden for slagteribranchen, hvor han designede slagterier i ind- og udland, således at alt var optimeret til effektiv produktion.

Blev headhuntet
– Jeg befandt mig godt hos Novo Nordisk, men henvendelsen fra Cool Gray, via headhunter-bureauet, gjorde mig naturligvis nysgerrig. Jeg var dog meget bevidst om ikke at ville skifte job, blot for at skifte. Mulighederne for nye personlige udfordringer og udvikling var afgørende. Samtidig skulle jeg være i stand til at tilføre den nye virksomhed noget væsentligt, fortæller Carsten Damgaard.

Carsten Damgaards fokus har altid været på struktur og lean i produktion. Og da CoolGray netop søgte en person, der kunne arbejde med strukturen, således at man bremser lidt op for de mange brandslukninger, der ellers er så normale i den grafiske branche, var der et godt match mellem CoolGrays og Carsten Damgaards ønsker. Men at overføre viden og erfaringer fra Novo Nordisk til CoolGray kunne hurtigt betyde et kulturchok for alle parter. 

Hvad var den største udfordring i dit nye job som driftsdirektør hos CoolGray?
– Jeg kom fra en branche, hvor alt skulle beskrives og dokumenteres, og der måtte ikke på nogen måde afviges fra de beskrevne arbejdsprocesser i produktionen. I den grafiske branche er der en anderledes dynamik og højt tempo ift. eksekvering af ordrer, som ofte skal kunne leveres fra den ene dag til den anden. Jeg skal derfor finde min balance mellem ønsket om at strukturere og standardisere samtidig med at man bevarer den fleksibilitet der kræves for at kunne agere hurtigt og til tider opfinde løsningen imens den produceres, svarer Carsten Damgaard.

Der slukkes ildebrande, men ikke den samme mere end én gang
De mange brandslukninger, der ofte opstår i grafisk produktion, kan være svære at undgå, men det er vigtigt, at der kommer struktur på arbejdet og workflowet, således at det ikke er de samme brande, der skal slukkes hver gang. Carsten Damgaard fortæller, det er vigtigt, at man hver gang der har været en fejl efterfølgende bruger de ”fem hvorfor” – og ikke de ”fem hvem”.

– Man kan ikke undgå fejl, men man skal lære af dem, og forebygge at de ikke opstår igen. Og jeg må indrømme at jeg er imponeret over den mængde ordre, der kommer igennem på en dag, og vi har en høj leveringssikkerhed og en høj kvalitet. Det skyldes i høj grad engagerede og dygtige medarbejdere, siger Carsten Damgaard. 

– I en virksomhed, hvor mange mennesker skal arbejde sammen for at få leveret til kunden, og hvor processerne bliver udfordret jævnligt, vil der naturligvis ske fejl fra tid til anden. I disse tilfælde kan jeg efter otte år i medicinalbranchen slet ikke lade være med at efterspørge en systematisk problemløsning, som skal sikre at man forstår årsagen til problemet samt hvilke aktioner, der skal sikre, at samme problem ikke opstår flere gange. Det er vigtigt at finde frem til, hvor systemet/processerne er sårbare og har fejlet, det er mindre interessant at finde frem til hvem der har fejlet, forklarer Carsten Damgaard.

De andre ting kan der arbejdes med.
Men det er nødvendigt at have forståelse for, at CoolGray er et ”bredt” hus, men mange meget forskelligartede afdelinger. Lige fra reklamebureau, offsettryk, digitalprint, emballage, storformat, indoor og outdoor.

– Der kan ikke indføres samme struktur over hele huset. Det er ikke muligt at standardisere i samme grad som i medicinalbranchen. Men netop forskellighed og bredde er væsentlige elementer i CoolGray’s styrke og strategi. Så det skal der være plads til, forklarer Carsten Damgaard.

Hvad var en af dine første opgaver?
– Det var en omstrukturering af organisationen og fastlæggelse af fokusområder. Mit ansvarsområde som driftsdirektør starter ved IT og videre til produktionen – både offset, digital, efterbehandling, emballage, storformat, tekstil samt lager og logistik. Vi har delt ansvaret mellem lederne lidt anderledes og arbejder på at indføre en systematik omkring vores ledelsesprocesser. Mit ønske er at ledere bruger mindre tid på at koordinere og løse driftsudfordringer og i stedet bruger mere tid på at lede og udvikle. En leder skal ikke nødvendigvis selv tage aktion, men skal sikre at der bliver taget aktion, svarer Carsten Damgaard på spørgsmålet.

Hvad er nogle af dine mål?
– Vi skal arbejde med at effektivisere vores workflow, således at det bliver mere strømlinet.

– Endvidere skal vi gennemføre en række forbedringer til vores IT systemer, som skal støtte endnu bedre op om de høje krav vi stiller til vores ordreflow med hurtig gennemløbstid og høj leveringssikkerhed.

– Vi har naturligvis også ambitiøse mål vedr. omsætning og dækningsbidrag.

– Vi har også et mål om at indarbejde en LEAN kultur støttet op af værktøjer til målstyring, 5S, Visual management samt systematisk problemløsning.

Er der et specielt interessant område, du udfordres af?
– Ja, det er spændende at prøve at standardisere noget, der ikke umiddelbart lader sig standardisere, lyder det korte svar

Får du dine personlige ønsker til udvikling opfyldt?
– Hos Novo Nordisk var jeg trods alt en mindre fisk i et stort hav. Hos CoolGray er jeg en større fisk i en mindre sø. Det giver en anden indsigt i virksomhedsledelse samt en personlig tilfredsstillelse ved at være med til at præge hele virksomheden lige fra strategi til daglig drift, kommenterer Carsten Damgaard.

Flotte rammer og flot produktion
Hos CoolGray er der cirka 160 medarbejdere og en årlig omsætning omkring 200 mio. Huset emmer af business og aktivitet. Selv om det til dels er en virksomhed præget af stolte håndværkstraditioner, så er det også et hus, der bærer præg af konstant udvikling, og rammerne er til det i det store og flotte hus på Tonsbakken i Skovlunde ved København. Huset stod færdigt tilbage i 2009, hvor der også blev investeret kraftigt i udstyr. Investeringen har ikke stået stille, så det er ikke bare flotte rammer, det er også en flot grafisk produktion, og det havde også en værdi for Carsten Damgaard, da han valgte at tage mod udfordringen som

 

 

 

De seneste nyheder

Dansk start-up tilbyder automatiseret syning af soft signage

Det er, den i branchen kendte, Steen Mikkelsen der står bag produktet FASTSEWN som automatiserer såvel syning som skæring af polyesterbaserede tekstiler.
fastsewn_01

Kailow A/S udnævner ny adm. direktør

Det er Per Puch Holm-Larsen der tiltræder som adm. direktør 1. april.
per_puch

Smadremanden på besøg i Classic Car House

Endnu engang bød Sign Service på åbent hus, hvor gæsterne blev inviteret til at prøve selv. Her blev der blandt andet smadret glas med sikkerhedsfilm.
benny

Højhastigheds inkjet er fremtiden for Ricoh

Arkbaseret toner er stadig et vigtigt segment for Ricoh, men det er inden for inkjet, at den reelle udvikling og vækst er.
Ricoh-Eef-2

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01