Montagegruppen: Medarbejderne er deres markedsføring

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 2 May 2016
OPDATERET: 2 May

Vejen ud til Montagegruppen på Vestsjælland er en landevej med kun få huse, men til gengæld skønt dansk landskab. Ved et af de få huse står der et skilt i vejkanten: Montagegruppen, står der, så jeg kører ind på gårdspladsen, og er ikke i tvivl om at jeg er kommet til den rigtige adresse. Der står et par biler tydeligt dekoreret med Montagegruppens logo. Indenfor bliver jeg budt velkommen: Der kommer Lis, lyder det fra et af skrivebordene.

montagegruppen biler

Kort efter sidder vi bænket i frokoststuen med en kop kaffe og en hyggelig snak om alt og intet, inden vi går i gang med interviewet. Rundt om bordet sidder Karsten Andersen og Michael Hansen, som er indehavere af Montagegruppen, der for mere end 20 år siden blev starter af Karsten Andersen. I 2001 købte Michael Hansen sig ind i virksomheden med 50 % andel. Karstens hustru Helle Andersen har altid stået for faktureringen, og for tre år siden begyndte hun at arbejde i Montagegruppen på fuld tid.

Det er fredag eftermiddag, og nogle af medarbejderne dropper ind, tager en kop kaffe, og siger så god weekend. Der kommer også en kunde på besøg, hun ville forfærdelig gerne have et skilt med til en udstilling dagen efter … Og som typisk for ”skiltefolket”, så er fleksibiliteten stor, og kunden får lovning på at kunne hente skiltet senere på dagen.

Ny medarbejder skal sikre fleksibiliteten
Der er 10 medarbejdere i Montagegruppen, og den 11 er netop blevet ansat i ugens løb. Det er en skiltemontør. Ordrebogen var begyndt fast at være fyldt to uger frem, uden plads til mange ekstra opgaver. Og der skal helst være plads til at kunne tage hasteopgaver ind, det burde være muligt med den nyansatte. Men derudover har virksomheden nogenlunde den størrelse, den skal have, fortæller Michael og Karsten. For det første er der ikke plads til flere, selv om bygningen er udvidet for ikke så længe siden. For det andet skal virksomheden ikke blive så stor, at de to indehavere ikke kan overskue den. – Vi skal kunne sove roligt om natten, siger Michael. En enkelt eller to yderligere medarbejdere udelukkes dog ikke.

Fra sølvbryllupsskiltet til store montageopaver
Skærmbillede 2016-05-02 kl. 17.40.45   

Montagegruppen udfører mange forskellige opgaver. Lige fra sølvbryllupsskiltet, til bildekorationer og – som firmanavnet siger – montageopgaver. Omkring 85 % af opgaverne er montageopgaver, som udføres for andre virksomheder.

– Vi arbejder sammen med næste alle de større skiltefirmaer. Det kræver noget af os, men det er en god forretningsstrategi. Er der stille hos den ene, er der normalt travlt hos den anden. Og vi er loyale over for dem alle, og de får samme priser. Det er ikke vores del af opgaven, der afgør om de vinder et udbud, forklarer Karsten. – Selv om flere af vores kunder skal give tilbud på samme opgave, så får de nøjagtig samme tilbud fra os.

Loyalitet et ”must” for underleverandører
– Kunderne ved også, at vi er 100 % loyale. Vi arbejder meget diskret, når vi er underleverandør, og får vi en direkte henvendelse fra en kundes kunde, tager vi fat i vores kunde, og så finder vi ud af det, siger Karsten.

– Kunder skal kunne stole på os. Vi overholder alle aftaler, leverer altid til tiden, og vores kvalitet er god, forklarer Michael, som er den, der ofte kører med ud på montageopgaverne.

– Så får jeg også en god snak med montørerne – og en god føling med forholdene. Det er vigtigt, når så mange af opgaverne foregår uden for huset, siger Michael.

Her er sjældent syv-timers arbejdsdage
Medarbejderne er meget fleksible, og de kører sjældent syv-timers arbejdsdage. Når Helle Andersen har klargjort en opgave til dem, kører de den selvstændigt og står selv til ansvar for at overholde leveringstider. Og når de er ude, tager de gerne en time eller to ekstra, hvis opgaven så kan afsluttes. De foreslår ofte også selv, om de ikke skal tage en anden opgave med, når de nu er på de kanter. Til gengæld kan de også altid regne med at kunne få en fridag, når de har brug for det.

– Vores ansatte har også selv været med til at udarbejde lønsystemet, fortæller Helle, som også er ansvarlig for lønningerne.

Medarbejderne er vores markedsføring
– Vi har nogle gode medarbejdere. De er vores vigtigste aktiv i firmaet. De er vores markedsføring, siger Karsten.

– Ja, vi bruger ellers ikke en bøjet femøre på markedsføring, når vi ser bort fra lidt sponsorering af lokale sportsklubber, fortsætter Michael.

Montagegruppen kører hovedsageligt kun på Sjælland, men de har nogle faste samarbejdspartnere rundt om i landet, således at de kan påtage sig landsdækkende opgaver. De har også tilknyttet fire faste freelancemontører, som gør det muligt også at være fleksible, selv med en tæt belagt ordrebog.

Fyldte ordrebøger
Der er inden for den seneste tid begyndt at komme kunder fra de andre skandinaviske lande, og her skal der også samarbejdes med partnerne i Jylland.

Med de fyldte ordrebøger og tilgang af nye kunder, er de ikke så bange for omsætningen, men de forventer dog ikke umiddelbart at hente flere Gazellepriser, for det vil kræve en udvidelse af virksomheden, som de, som tidligere nævnt, ikke er interesseret i. Der står ellers tre fine små Gazeller på reolen, den seneste er fra 2014.

Gazeller

De 85 % af omsætningen kommer som nævnt fra montageopgaver udført for andre virksomheder. De sidste 15 % kommer fra de lokale håndværkere, landmænd, butikker og den lokale køreskolelærer med flere. Så der er også et fuldt udstyret værksted med printere, skæreborde med mere, og god plads til at arbejde med biler.

At bo på landet
Helle og Karsten bor lige ved siden af virksomheden. Michael under 10 km væk, og de fleste medarbejdere er også fra nærområdet. De er glade for at have et arbejde, hvor der ikke er så lang transporttid til arbejdsstedet. At bo på landet, er ikke så dårligt.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Gæt årets mest læste historie og vind bog om AI i grafisk produktion

Hvilken historie var den mest læste på signprintpack.dk i 2024?  Gæt og vind en bog om brug af kunstig intelligens i grafisk produktion.
konkurrence

Mange ville vide mere om PWF-film

Sign Service slog dørene op i både øst og vest for bl.a at vise den nye PWF-film som er en kombination af PPF og en wrap-film.
PWF_01

Reproflex Scandinavia bliver rotec-forhandler

Partnerskabet markerer et spændende kapitel for begge virksomheder.
reproflex-rotec

Ny transaktions- og bogprinter fra Ricoh

Ricoh lancerer Pro VC40000, der er en sort/hvid rullebaseret inkjetprinter som fås med to forskellige typer blæk.
ricohvc40000