Mange grafiske virksomheder i Danmark skal en tur til Düsseldorf om en lille måneds tid, for at se hvad der sker af nyt og interessant Drupa. Esben Mols Kabell fra Lasertryk-koncernen tager også til Drupa. Vi har stillet ham et par spørgsmål om forventningerne.
Hvilke af de udfordringer/muligheder som den grafiske branche står overfor, tror du drupa har gode svar på?
Drupa handler primært om tryk- og efterbehandlings-teknologi. Denne del er selvfølgelig vigtig, men betyder typisk kun noget for de sidste par procent på bunden.
Efter vores mening handler succes primært om SALGSKANALER. Så vi er der selvfølgelig for at kigge på maskiner, men vil også bruge mange ressourcer i hallen med software…
Hvem og hvor mange skal repræsentere jer på drupa?
38 – heraf er det nok 15, der har egentligt opgaver, og resten er med for turens skyld.
Hvad forventer I at få ud af deres besøg?
Vi har nogle helt konkrete investeringsprojekter i udstyr, der har været udskudt til vi har afsøgt markedet grundigt. Vi har lavet det meste arbejde hjemmefra, så meget handler om at vi lige får et overblik over at vi ikke har misset et eller andet vigtigt.
Hvilke teknologier/løsninger ser på forhånd mest interessant ud efter din mening?
Udviklingen i inkjet. Vi forventer at investere i en ny rulleinkjet på eller lige efter messen.
Lige omkring nu når inkjet grafisk kvalitet, og det vil være en gamechanger på oplag under 1.000 stk.
Hvis du skulle anbefale på et produkt, som man absolut må se, hvilket vil det så være – og hvorfor?
De store inkjet-systemer – men det er nok desværre en teknologi, der er forbeholdt de få relativt store spillere, der er villige til at investere 20+ mio. i små oplag.