En effektiv trykfabrik – en beundringsværdig virksomhed

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 18 April 2016
OPDATERET: 18 April

Lasertryk.dk havde i sidste uge inviteret til grafisk innovationsdag. Over 70 interesserede havde meldt deres ankomst til Aarhus. De kom fra hele Danmark samt fra Sverige og Norge. De ville se ”giraffen” og måske hente inspiration til deres egen forretning.

Efter en kort velkomst blev vi delt op i fire store grupper til rundvisning og små seminarer om, hvordan de styrer produktionen, og hvad de kan tilbyde deres kolleger i branchen.

White Label ordrestyring
Lasertryk.dk har udviklet White Label ordrestyringssystemet, som kan installeres hos andre trykkerier, og køre som deres in-house system til styring af produktionen per maskine eller per ordre, men også til diverse statistik og overblik. Løsningen vil også fortælle om det evt. kan betale sig at sende ordren videre til Lasertryk. En White Label løsning fra Lasertryk.dk er næsten færdig i kundens design med produkter og priser, når den leveres.

Brand Central marketingportal
Henrik FrydendahlPå samme måde som Lasertryk.dk tilbyder andre trykkerier at koble sig på deres White Label ordresystem, så tilbyder de også deres Brand Central løsning til kolleger i printbranchen. Brand Central er en enkel (og alligevel kompleks) løsning til bestilling af tryksager og meget mere. Løsningen kan fx også udvides, således at den håndterer facebook-materiale, video og radiospots. Lige som med White Label leveres løsningen helt tilpasset den enkelte kundes behov. Hos Lasertryk.dk er kunderne fx B&O, Nybolig, VVV Mester, Via Biler og Muskelsvindfonden. Hos Lasertryk.dk er systemet fuldt integreret i både produktions-, ordre- og bogholderisystem.

Storformat og skilte klarer de også
T-shirtsVi besøgte også Lasertryk.dk’s storformatafdeling. Den ligger lige nogle hundrede meter væk, og styres af Svend. Opgaverne er anderledes her end i det store trykhus, men der køres stadig med fokus på effektiv produktion og ordrehåndtering. Det betyder fx at ordrerne køres således, at en hel rulle kan produceres i et ”hug”. Det tager alt for lang tid med rulleskift mellem jobs. Der produceres også en del T-shirts i storformat-afdelingen. Det skulle egentlig bare være en lille neben geschäft, fortæller Svend, men der produceres nu i gennemsnit 100 T-shirts hver dag.

Produktionen

Trykpladerne køres ud i lige så effektivt system, som det er tilfældet med resten af produktionen
Trykpladerne køres ud i lige så effektivt system, som det er tilfældet med resten af produktionen

Efter en rundtur i produktionen er vi ikke i tvivl. Her er effektivitet i højsædet. Intet er overladt til tilfældigheder. Alt er planlagt

Udstyret kører med en gennemsnitlig belægning på 65 %. Det er nødvendigt, når der dagligt håndteres så mange mindre ordrer, og man skal overholde den korte leveringstid, som Lasertryk.dk lover, og er blevet kendt for.

Større volumenopgaver lægges ud til søsterselskab, som har specialiseret i volumenprint.

Alt måles og de enkelte medarbejdere har hver deres KPI’er. De bruges til at justere, hvor der er behov, for at kunne holde effektiviteten og de lovede leveringstider.

Solceller og en vindmølle indgår i CSR-programmet
Vores rundtur, der har Henrik Kruse fra GP/Zeuner som turguide, starter oppe på taget (en udfordring for én med højdeskræk). Her står et af Danmarks største tag-solcelleanlæg. Det leverer cirka 30 % af Lasertryk.dk’s energiforbrug. Men de vil gerne være helt selvforsynende, og har derfor søgt om mulighed for at opføre en vindmølle.

CSR (Corporate Social Responsibility) er en væsentlig del af virksomheden. De har deres egen CSR-manager, og miljøet har stort fokus i CSR-strategien.

Virksomheden i virksomheden
På rundturen besøger vi også GP Tryk / Zeuner. De er en del af Lasertryk.dk-koncernen, og bor i samme hus, men alligevel for sig selv. Og det mærkes tydeligt, når man træder ind på deres domæne. De er stolte af at være en del af koncernen, men også stolte af at være tro mod de værdier, de bragte med ind i virksomheden.

Fra de frække drenge til de tunge business-men
Et spændende besøg. Alle tog nok en eller to gode inspirationer med hjem. Nogle synes det er lidt for meget fabrik, men ingen nægter, at de gør det godt, rigtig godt på P.O. Pedersens Vej i Aarhus hos de to fyre, Anders Grønborg og Esben Mols Kabell, som engang blev kaldt ”klassens frække drenge”, senere blev de til ”de smarte drenge”. De er stadig lidt ”drenge”, men de er kommet op i den tunge business-class.

Et godt tilbud: 20 øre per A3 klik
Skærmbillede 2016-04-18 kl. 15.17.21Og så sluttede dagen med et tilbud fra business-drengene: En A3 side til 20 øre per klik. Så overvej evt. et samarbejde med os, inden I investerer i nyt udstyr, lød afslutningsbemærkningen fra Esben Mols Kabell, der tilføjede, at vi nok kom til at se en fortsat konsolidering i branchen.

De seneste nyheder

Paul Jenkins og adventskalendere er blandt nyhederne i Packnorth Award

Dørene er åbne for tilmeldinger til Nordens største emballagekonkurrence, Packnorth Award.
Screenshot

Epson øger produktiviteten med 23%

Epson lancerer SureColor S7100, som er den seneste tilføjelse til deres nye generation af storformatprintere.
SC-S7100

Ricoh præsenterer stor alsidighed på FESPA

Industrielle løsninger og viden i fokus på årets branchemesse.
RICOH-Pro-D1600-FESPA

Fuldautomatisk efterbehandling af tekstilbannere

PLASTGrommet vil på FESPA demonstrere styrken af fuldautomatiseret efterbehandling med lanceringen af fire helt nye teknologier.
PLASTGrommet

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01