Skiltestedet Esbjerg, Vejle, Aarhus, Aalborg, Odense og København

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 2 March 2016
OPDATERET: 2 March

For nylig blev jeg opmærksom på, at Mike G. Lassen, direktør i Skiltestedet, var på udkig efter en eksisterende skiltevirksomhed i Aarhus eller eventuelt en person, der kunne stå i spidsen for en ny skiltevirksomhed.

Mike G. Lassen, adm. direktør Skiltestedet
Mike G. Lassen, adm. direktør Skiltestedet

Det lød spændende, og som endnu et tegn på at der er god grøde i luften i skiltemarkedet. Jeg kontaktede derfor Mike Lassen, og fandt ud af her var en person med mange flere ambitioner end blot en ny afdeling i Aarhus.

Mike Lassen har tidligere arbejdet som salgschef og direktør i flere danske virksomheder og er også medlem af forskellige virksomheders bestyrelse.

En, to mange
I 2002 overtog han en enmands-skiltevirksomhed i Esbjerg. I dag er der små 20 personer ansat, og der er for tre år siden blevet tilkøbt en skiltevirksomhed i Vejle.

Og nu er næste satellitvirksomhed på vej. Mike Lassen skal blot lige finde den rigtige – enten eksisterende virksomhed eller den rette person til at stå for udviklingen af afdelingen.

Med erfaringer fra fusionen af Vejle-virksomheden i baglommen, forventer Mike Lassen, at en ny Aarhus forholdsvis let vil blive integreret i den eksisterende virksomhed.

Men strategien for Skiltestedet stopper ikke med satellitter i Vejle og Aarhus. Mike Lassen har langt mere vidtgående planer. De er nedfældet i en femårs strategi- og vækstplan.

Hvis du ikke udvikler, så afvikler du
Med en placering i Esbjerg, hvor næsten hele erhvervslivet er afhængig af strukturen inden for olie og vind, og hvor Skiltestedet efterhånden havde opnået en ganske pæn markedsandel, var det nødvendigt at lægge en strategiplan, hvis virksomheden skulle udvikles. Og det havde Mike Lassen afgjort planer om. Det ligger i hans gener, at hvis man ikke udvikler så afvikler man.

Første spadestik til ny og større Esbjerg-afdeling er taget
Første spadestik til ny og større Esbjerg-afdeling er taget

Idéen er, at Esbjerg-afdelingen skal være hovedkontor og produktionsafdeling. Men de nye satellitvirksomheder skal være lokalt forankret med salg, service og montage.

For at imødekomme det behov, er første spadestik til større og moderne lokaler taget i Esbjerg. Ny hjemmeside og online shop er også på vej.

Skiltestedet i alle større danske byer
I den eksisterende femårs strategiplan står der også, at målet er at have en lokalt forankret afdeling af Skiltestedet i hver af de største danske byer, Aarhus, Aalborg, Odense og København – udover Esbjerg-virksomheden og den allerede etablerede Vejle-satellit.

Skiltestedet som salgsobjekt
Mike Lassen fortæller, at de p.t. er ca. 1,5 år inde i femårsplanen, og de følger godt med. Planen indeholder også en intention om, at hele virksomheden i løbet af de kommende 4-7 år er i en tilstand, som gør den interessant som salgsobjekt.

Comtech - Puma - Taxa - 2 bil

Skiltestedets kunder er som for de fleste andre skiltevirksomheder en blanding af små og større virksomheder. De laver rigtig mange biler og mange facader, men fx også hele messestande.

Sydvesta Messestand

2015 var Skiltestedets bedste år nogensinde. De havde en organisk vækst på 35 %, og de budgetterer med lignende tal for 2016.

Markedsføring via netværk, sponsorater og nu også digitale portaler
Vi har tidligere skrevet om Villum Sign, der med succes brugte netværk som markedsføringskanal. Det samme er tilfældet med Skiltestedet. Her dyrker de også netværk fx i form af forskellige sponsorater – gerne lokalt placerede – til at markedsføre virksomheden og skabe nye kundekontakter. Men der er i femårsplanen også afsat større beløb af mere digital markedsføring og som tidligere nævnt også til en online shop.

Halter skiltetekniker uddannelsen bagud?
Den øgede mængde opgaver der generelt løses i øjeblikket i skiltebranchen betyder, at der er rift om medarbejderne. Det mærker de også hos Skiltestedet. Men kan de ikke få en skiltetekniker tager de lige så gerne en grafisk tekniker. De opfylder næsten endnu bedre de kompetencer, Mike Lassen anser for nødvendige for en god medarbejder i en moderne skiltevirksomhed, hvor der er behov for gode digitale kundskaber samt bred og indgående materialeviden.

Fremtiden og et par gode råd
Hvad skal du selv lave, hvis du har solgt Skiltestedet inden for de næste fem år?
– Jeg er allerede involveret i forskellige virksomheder, og jeg har igennem årene fundet en del forskellige projekter, som jeg har i skuffen og meget gerne vil kigge på.

Har du et par gode råd til branchen?
– Bliv bedre til at samarbejde – også på konsolideringsområdet. Bliv bedre til at dele både viden og kunder. Ha’ tillid til jer selv og eget job, lyder slutkommentarer fra Mike G. Lassen.

 

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Sign Service og College360 gør eleverne klar til Skills

For tredje år i træk er skilteteknikerne med til DM i Skills som konkurrencefag.
skills_05

– Vi må stå sammen om skiltetekniker-uddannelsen

Fredag den 12. april var der generalforsamling i Skilt- og Print Branchen, hvor der var stor fokus på at fastholde og udvikle skiltetekniker-uddannelsen.
claus-tvangso

HP vil fortsætte med at drive udviklingen

Nøgleordene for HP på Drupa-messen er automation, integration og bæredygtighed som vil de adressere med tre teknologier.
drupa24_hp

Huuray for en printer

Den danske virksomhed, Huuray, investerede i sommeren 2023 i en ny printer for at udvide sit udbud af personaliserede gavekort.
Huuray-PR-Billeder