Skal man tænke kreativt inden for de rammer, man ved er mulige, eller skal man udfordre rammerne, og lade det komme an på en prøve?
De mest kreative løsninger fremkommer nok, når fastlåste rammer bliver brudt. Men det er også værdifuldt at kunne udnytte eksisterende muligheder kreativt, ved at tænke i lidt andre baner. Der er jo også noget, der hedder budgetter.
Her præsenterer vi to kreative tryksager, der har fanget vores interesse.
For kort tid siden, så vi – Lykke og Winsløw – en tryksag, en brochure, eller snarere en lille bog, der vakte vores nysgerrighed. Den var flot, den var anderledes, den kommunikerede noget på samme tid eksklusivt og noget ungt og lidt vildt. Og så var det ikke tryksag, der bare lige var kørt gennem produktionssystemet. Den havde krævet noget specielt hos bogbinderen.
Den kreative designer er Trine Dvinge
Bogen er designet af Trine Dvinge fra DKpunchline i Korsør, som vi aflagde et besøg for at høre mere om både, hvordan den kreativt var blevet til, og hvordan Trine havde fundet en løsning på at få sin idé produceret.
Men lad os starte med DKpunchline. Firmaet er identisk med Trine Dvinge, der er grafisk designer. Hun har været selvstændig i 10 år, deler kontor med en dygtig tekstforfatter. Trine fortæller, at hendes styrke er en kombination af at forstå en opgave og så sin grafiske faglighed.
– Når en opgave er løst, er det ikke mit produkt. Det skal være kundens. De skal i løbet af processen tager ejerskab på idéen. Derfor er samarbejdet så vigtigt, fortæller Trine Dvinge. – Min metode til samarbejdet er målrettet kunden. Jeg lytter til kunden, sætter mig ind i deres kultur. Undersøger formålet med opgaven, og hvem der er målgruppen.
Den omtalte bog, er en del af en større opgave, løst for Slagelse Kommune. De søgte en visuel identitet til deres nye Campus Slagelse. Den visuelle identitet startede med designet af et logo, som det bærende element i identiteten.
Ungt, men også elitært og prestigefyldt
Projektet gik blandt andet ud på at binde det offentlige, erhvervslivet og uddannelsen sammen. En trekant, blev udgangspunktet for denne treenighed. Logoet måtte også godt have et lidt elitært udtryk for at hæve uddannelsesstedet. Det måtte godt visuelt symbolisere, at der var prestige i at uddanne sig på Campus Slagelse. Derfor den diamantlignende facon. Samtidig måtte logoet også fortælle om selvstændige enheder, der alligevel hænger sammen. De mange trekanter, der danner logoet.
Alt ved designet af logoet er velovervejet. Farverne, vinklingen, den lille hvide trekant i midten (et nåleøje, man kommer igennem), intet er blot kommet fra streget på et stykke papir.
Den ”skæve” bog
Det diamantlignende logo er brugt som kreativt element i den viste bog, der på samme tid har et meget stramt, lidt råt udtryk og et helt anderledes visuelt udtryk med de mange kulørte og trekantede hjørner, der afviger fra alle andre bøger.
Da Trine Dvinge havde fået idéen til bogen, tog hun kontakt til sin trykpartner, som er PrintProvider. De har hjulpet hende med flere opgaver. Bogen, der blot har et oplag på 250 ex, er produceret i Riga, og det er Morten Reitoft fra PrintProvider, der har fundet frem til den tekniske løsning til indbindingen.
Logoet er som nævnt det bærende element i hele den visuelle identitet for Campus Slagelse, og det er sågar også blevet til et møbel, en stol, som er placeret i Campus Slagelse, der er placeret midt i Slagelse by.
– Når man er kreativ, er det også nødvendigt at tænke på, at det skal munde ud i et produkt, fortæller Trine Dvinge, der derfor også var meget glad for at PrintProvider gik aktivt ind for at finde en løsning til at producere bogen.
Se videoen om den “skæve” bog her.
En fysisk figur måtte omsættes til en figurskåret bog
Budgetter spiller naturligvis ofte en afgørende rolle for, hvad der kan praktiseres. En anden af DKpunchlines kunder er ACV – Autisme Center Vestsjælland. Det er en offentlig virksomhed, der er totalleverandører inden for autismespektret, hvis kultur og værdisæt virkelig dyrkes og arbejdes fuldt ud. De brænder for deres job og for deres brugere, fortæller Trine Dvinge, der har haft ACV som kunde gennem mange år.
En af de opgaver, der er løst for ACV, har til formål at gøre det lettere for nye medarbejdere og omverdenen at forstå og følge kulturen og værdierne, der arbejdes efter. Her blev symbolet en Babushka figur. Dukken med de mange lag.
Der var ikke råd til at lade den anderledes håndbog til nye medarbejdere udforme som en fysisk dukke. Det blev derfor en bog, der er udskåret som Babushka-figuren, og hvor hver værdi, symboliseres og fortælles på et nyt blad, formet som en babushka, en omsorgsfuld moderfigur. Man kommer længere og længere ind i kulturen, og nye medarbejdere får værdierne fortalt som en historie.