I sidste uge kunne man i Markedsførings nyhedsbrev læser overskriften: Mia-industri vejrer morgenluft. Med ”mia-industri” hentydes til den grafiske branche, og i artiklen udtaler GraKoms direktør Thomas Torp: – Det går ikke hurtigt frem, men for første gang i mange år er der en positiv forventning til fremtiden hos mange af vores medlemmer.
Hos Skive Offset oplever de også positive tendenser, og kan hver måned fremvise sorte tal på bundlinien. Det er så positivt, at de netop har annonceret efter to nye medarbejdere, en sælger og en ordrebehandler.
Annoncen er bragt i de digitale medier og der er i skrivende stund modtaget 40 henvendelser, og der er rigtig mange kvalificerede og relevante ansøgere, fortæller Jesper Frandsen fra Skive Offset.
Man skal udvikle sig i takt med tiden
I Markedsførings-nyhedsbrevet udtaler Thomas Torp også: – Men det er meget forskelligt, hvordan virksomhederne klarer sig. Vi har stadig en del medlemmer, der har det svært. De virksomheder, der klarer sig godt, og som ser positivt på fremtiden, er især dem, der har været innovative, og som har haft en særlig evne til at sætte sig ind i kundernes behov. Det er nemlig ikke sikkert, at de produkter, der skabte værdi for kunderne for ti år siden, gør det i dag.
Skive Offset har forstået at tænke innovativt. Næsten samtidig med at den økonomiske krise startede i 2008, havde de to store kunder, der fik produceret CD-omslag. De gik begge konkurs, og de sad på mere end halvdelen af omsætningen.
Det var hårdt, men Jesper Frandsen og hans kolleger besluttede, at de ville finde en vej til at overleve. Virksomhedens udstyr, som havde produceret CD-tryksagerne og kartonløsninger, kunne uden store problemer også producere emballage til andre produkter. Det krævede blot en mindre omstilling på efterbehandlingssiden.
Det var en løsning, der viste sig at være god. I dag er omsætningen fordelt cirka 50/50 mellem ”almindelig” tryk og emballage.
Det er i forædlingen og færdiggørelsen, der tjenes penge
Der er 27 medarbejdere i Skive Offset. I trykkeriet står der en 8 farve, en femfarve og en firefarve. Og så er der en meget veludstyret afdeling til færdiggørelse. Her kan også de klare rigtig mange forædlingsopgaver med lakering og varmfoliering.
– De produkter, vi er gode til, er dem, der kræver meget efterbehandling og forædling. I dag er den dyre trykmaskine en nødvendighed for at få opgaver i færdiggørelsen, hvor vi kan tjene penge, forklarer Jesper Frandsen.
Der arbejdes i treholdsskift i trykkeriet og i to hold i færdiggørelsen. Hver medarbejder kan betjene 3-4 forskellige maskiner. På den måde kan de 20 medarbejdere, der arbejder i produktionen, være rimelig fleksible.
Det kan også være nødvendigt, for der er stor spredning i kundegruppen – lige fra private kunder til de store i LEGO-størrelsen. Det betyder også, at opgaverne varierer meget og spænder fra små til store oplag.
Fremtiden: 10-15 % vækst
De to nye medarbejdere, som begge er en udvidelse af medarbejderstaben, er endnu ikke ansat. Men med den øgede fokus på salget, budgetteres der med en vækst i omsætningen på 10-15 %. Og indsatsen skal hovedsagelig ske inden for emballagemarkedet.
– Emballagemarkedet er i stigning, og mange emballagekunder køber også andre tryksager, så vi regner med de næste adskillige år at satse på emballagen, fortæller Jesper Frandsen.
Med den forventede omsætningsstigning vil der snart opstå et pres på produktionsapparatet. Så her vil der komme en investering inden for det nærmeste års tid. Om det bliver digitalt eller offset udstyr, er ikke besluttet.
– For mig er det springende punkt ikke enten digitalt eller offset, men derimod hvilke materialer, der kan produceres på i god kvalitet – og hvordan det er at efterbehandle, fortæller Jesper Frandsen, der ser frem til at byde to nye medarbejdere velkommen inden for kort tid.