Varemærker investerer i print fordi det skaber værdi

PUBLICERET: 11 September 2025
OPDATERET: 15 September
Foto: Lånt på Canon Europes hjemmside.

Canon har netop udgivet Insight-rapporten med titlen ‘Exploring the Future of Print’, der søger at forstå de ændrede adfærdsmønstre hos brands og forbrugere og den indflydelse, disse har på brugen af print.

Undersøgelsen afdækker fem centrale temaer: Printets unikke salgsargumenter (USP’er) i en digital verden; hvordan brands kan udnytte disse USP’er til at nå ud til forbrugerne; AI’s stigende rolle i printproduktionen; hvorfor bæredygtig produktion vil være afgørende for fremtidig succes; og værdien af fremsynede partnerskaber.

Det er den nyeste rapport i Canons Insight-serie, der gennem de sidste 15 år har givet et indblik i printserviceudbyderes og printkøberes synspunkter på branchens tilstand. ‘Exploring the Future of Print’ dækker dog mere end blot beslutningstageres og marketingfolks synspunkter. Den præsenterer makrotrends, der vil få væsentlige konsekvenser for alle printvirksomheder og indkøbere – og vil hjælpe dem med at gennemføre positive forandringer.

Denne seneste Insight-rapport er blevet udarbejdet i samarbejde med fire anerkendte fremtidsforskere, hvis opgave er at gennemgå og forstå overordnede indkøbsbeslutninger, makroforbrugertendenser og transformative teknologier. Gennem dybdegående interviews bliver disse fremtidsforskeres unikke viden kombineret med Canons egen ekspertise inden for printbranchen for at levere solide og handlingsorienterede indsigter til printleverandørerne nu og i fremtiden.

Konkrete indsigter

Rapporten giver indblik i, hvordan man kan komme i kontakt med yngre generationer, der bruger stadig mere tid online, hvad enten det er for at socialisere sig, for at underholde sig eller til uddannelsesmæssige formål. Som følge heraf er der en stigende opmærksomhed på, hvordan deres identitet og status afspejles i det, de køber, og hvordan de fremviser disse køb. Samtidig knytter forbrugerne sig til brands, som de deler værdier med. I den forbindelse bemærker flere fremtidsforskere en direkte sammenhæng mellem printets unikke fysiske egenskaber og forbrugernes ønske om at udtrykke identitet og status. En af grundene til, at brands fortsat investerer i printede applikationer, er den værdiopfattelse, det skaber hos forbrugerne – især på grund af den tid, den indsats og de omkostninger, det kræver at producere dem. Og i en stadig mere virtuel verden, hvor det bliver sværere at skære igennem støjen og kommunikere med forbrugerne, værdsættes fysiske objekter stadig mere, og det gælder også printede applikationer.

I tråd med ovenstående er det klart, at print har et stærkt USP i en digital verden, der drives af printets taktile egenskaber, som skærer igennem den digitale støj. I en stadig mere virtuel verden søger forbrugerne fysiske oplevelser og interaktioner mere og mere. I lyset af dette fremhæver fremtidsforskerne, hvordan print får os til at stoppe op, reflektere og værdsætte ‘opmærksomhed som en service’. For eksempel med en udendørs reklame, et POS-materiale eller et direkte marketingmateriale, der leveres som en del af en bredere, samlet kampagne.

AI’s bidrag til printets fremtid var det mest fremtrædende diskussionspunkt, der fremhævede AI’s ekstraordinære potentiale. Fremtidsforskerne var enige om, at virksomheder, der bruger AI, forventes at vokse hurtigere end virksomheder, der ikke gør det, men at fordelene ved teknologien vil variere fra virksomhed til virksomhed, ligesom implementeringshastigheden vil gøre det. Det er sandsynligt, at mange printleverandører vil se værdien af AI og automatisering i hele deres virksomhed. Det er dog også vigtigt at huske på, at printleverandører – inden de integrerer AI – skal sikre sig, at de har en robust IT-infrastruktur og datastyring på plads, og at de bliver ‘datakyndige’, så de kan rådgive deres kunder om, hvordan de kan udnytte deres data.

Som i alle andre brancher vil en øget fokus på bæredygtig produktion være afgørende for printbranchens fremtid, da lovgivere, brands og forbrugere øger presset for bedre ESG-standarder. Fremadrettet giver rapporten idéer til, hvordan trykkerier kan optimere deres forsyningskæde og demonstrere deres bæredygtige praksis ved at dokumentere anerkendte processer og procedurer, der reducerer CO2-udledningen.

Gennem hele undersøgelsen fremhæver fremtidsforskerne også den rolle, som leverandører kan spille i at hjælpe deres kunder med at tilpasse sig skiftende teknologi og markedsforhold. Desuden bør printvirksomheder se sig selv som en vigtig forbindelse mellem et brand og deres kunder ved at tilbyde rådgivende og proaktiv ekspertise inden for print for at cementere deres position som en betroet rådgiver.

Om Insight-rapporten siger Hans Dalmeijer, Product Marketing Manager hos Canon Danmark: – Rapportens overordnede konklusioner er opløftende og cementerer printets fremtid som et værdifuldt markedsføringsmedie, der skaber gennemslagskraft. Mulighederne for printvirksomheder er mange, men det fremgår også klart af rapporten, at printvirksomheder skal fortsætte med at være nysgerrige og stille spørgsmål om AI og bæredygtighed, og hvilke skridt de skal tage for at drive deres forretning fremad og fortsætte med at skabe værdi for brands. Vi er overbeviste om, at vores Insight-rapporter vil skabe positive forandringer inden for branchen, og at de sammen med vores innovative teknologier og langsigtede support vil give vores kunder mulighed for at bevæge sig fremad og opnå succes i en branche, der er under forandring.

Besøg https://www.canon.dk/business/insights/articles/insight-report-2025/  for at få mere at vide om markedsundersøgelsens konklusioner og få adgang til den fulde Insight-rapport.

De seneste nyheder

Knapt 100.000 besøgte EuroSkills

Mange unge mennesker troppede op på EuroSkills for at høre, hvad de grafiske uddannelser kunne byde på.
EuroSkills_01
Knapt 100.000 besøgte EuroSkills

Johansen Grafisk og Green Graphic slår sig sammen

Sammenlægningen træder i kraft den 1. januar 2026, hvor de fortsætter under navnet Green Graphic ApS.
GreenGraphic
Johansen Grafisk og Green Graphic slår sig sammen

Vikiallo afslører ’folierevolution’ på åbent hus

Det årlige åbent hus-arrangement hos vikiallo i Kolding havde en spændende nyhed i ærmet.
vik_01
Vikiallo afslører ’folierevolution’ på åbent hus

Digital laminering i lange baner

Vivid Laminating Technologies lancerer et nyt digitalt rullebaseret folieringssystem.
Matrix-FoiLabel-370
Digital laminering i lange baner

Læs videre

Knapt 100.000 besøgte EuroSkills

Mange unge mennesker troppede op på EuroSkills for at høre, hvad de grafiske uddannelser kunne byde på.
EuroSkills_01
Knapt 100.000 besøgte EuroSkills

Johansen Grafisk og Green Graphic slår sig sammen

Sammenlægningen træder i kraft den 1. januar 2026, hvor de fortsætter under navnet Green Graphic ApS.
GreenGraphic
Johansen Grafisk og Green Graphic slår sig sammen

Steen Berner Vevest er ny salgschef hos Ricoh Danmark

Ricoh fortæller på LinkedIn, at de med stor glæde byder Steen Berner Vevest velkommen som ny salgschef.
steen vevest
Steen Berner Vevest er ny salgschef hos Ricoh Danmark

Stig Ørskov udpeget som administrerende direktør for WAN-IFRA

Efter tretten år i spidsen for WAN-IFRA har Vincent Peyrègne besluttet at træde tilbage som administrerende direktør. Til at efterfølge Peyrègne har bestyrelsen udnævnt Stig Ørskov.
Screenshot
Stig Ørskov udpeget som administrerende direktør for WAN-IFRA