Fujifilm lancerer storformat single-pass løsning på FESPA

PUBLICERET: 23 April 2025
OPDATERET: 23 April
Den nye HS3000 fra Fujifilm og Baberan der får debut på FESPA 2025.

Fujifilm er tilbage på FESPA og viser sine nyeste løsninger til print i storformat.

På standen vil man kunne se Acuity Ultra Hybrid Pro samt den nye Fujifilm og Barberan single pass HS3000 inkjet-printer, som styrker Fujifilms position inden for højproduktive high-end print.

På den tilstødende stand vil foregå den formelle lancering af Fujifilms Acuity Triton og AQUAFUZE blækteknologi, der er forhåndsvist på Drupa, som giver et innovativt alternativ til andre inkjet-teknologier på dette område.

Acuity Ultra Hybrid Pro: Høj produktionsfleksibilitet

Acuity Ultra Hybrid Pro er designet til printvirksomheder, der ønsker at kunne sige ja til ethvert job uanset om det er på rulle eller faste medier eller i store eller små oplag. Brugere kan hurtigt og nemt skifte mellem ruller og plader, og printeren har også en “quick run”-mulighed med en lille rulle-funktion integreret på flatbed’en, der gør det muligt at udføre små rullejob uden at ændre indstillinger.

Acuity Ultra Hybrid Pro bruger patenteret Fujifilm blækteknologi, der klæber til en lang række medier og er specielt designet til både faste og fleksible medier. Som med de andre printere i Acuity Ultra-serien, har den en dråbestørrelse på 3,5 picoliter sammen med et meget lavt blækforbrug.

Acuity Ultra Hybrid Pro vil være kommercielt tilgængelig kort efter FESPA.

Med en printbredde på 3,3 m er Acuity Ultra Hybrid Pro udstyret med op til 32 robuste Kyocera-printhoveder med lang levetid. 10.624 dyser pr. farve som omfatter CMYK + Light Magenta, Light Cyan og Hvid..

Fujifilm & Barberan: Single pass-løsninger til skiltning og udstilling

Fujifilm og Barberan har i fællesskab udviklet en single pass inkjet-løsning tilgængelig i to konfigurationer til virksomheder med meget høje produktivitetskrav. I den øverste ende sidder HS6000, der er i stand til at producere volumener op til svimlende 6000 kvm/t, mens et mindre alternativ med lavere volumen, HS3000, lanceres på FESPA. Med et lidt mindre fodaftryk, lidt lavere hastighed og en lavere investeringsomkostning – åbner HS3000 mulighederne for single pass inkjet til et meget bredere publikum.

Med begge maskiner vil trykkerier opleve en ny generation af single pass printteknologi, der tager kvalitet og hastighed til et helt nyt niveau. HS-serien er den første multi-substrat, single-pass printer, der betjener de nyeste højopløsningsprinthoveder (600 dpi), mens den bibeholder små dråbestørrelser (5 pl). Denne banebrydende teknologi hæver kvaliteten og gennemløbet af HS-serien langt ud over den tidligere generation af single-pass teknologier, der tidligere var tilgængelige på markedet.

Hverken HS6000 eller HS3000 er hyldeprodukter, men kan konfigureres på adskillige måder afhængigt af individuelle prioriteter og forretningsbehov. Med manuelle fremføringsmuligheder fra 600 plader i timen til topautomatisering med 2000 plader i timen, tilbyder HS-serien trykkerier en maskine, der opfylder deres behov nu og kan opgraderes i marken, efterhånden som deres forretningsbehov ændrer sig.

Fujifilm tilbyder flere blæksæt, der er skræddersyet til forskellige applikationer. Derudover kan udskrivning for mange medietyper udføres uden en primer. Dette eliminerer en hel proces, reducerer antallet af forbrugsstoffer, sænker energiforbruget og reducerer de samlede omkostninger pr. kopi.

Der er fem kerneelementer: feeder, primer, print engine, overprint lak og stacker, og så er der flere konfigurationsmuligheder inden for hver komponent, med i virkeligheden omkring 216 konfigurationer mulige i alt for kunderne at vælge imellem.

Fujifilm vil fremvise en interaktiv konfigurator på standen, der giver potentielle kunder mulighed for at tilpasse maskinen, så den passer til deres forretningsbehov, og forbereder også et åbent hus-arrangement om sommeren med interesserede parter, der kan melde deres interesse på standen.

Acuity Triton med AQUAFUZE

Fujifilm introducerer sin nye blækteknologi, AQUAFUZE, efter mere end et årti med forskning og udvikling. Denne innovative blæk producerer et tyndt farvelag med skarpe detaljer og en glat, ridsefast finish som eliminerer behovet for en top coat. Printene er meget holdbare og velegnede til både indendørs og udendørs applikationer.

AQUAFUZE-teknologi kombinerer fordelene ved UV-LED og vandbaseret inkjet-udskrivning, hvilket giver stærk vedhæftning til forskellige medier uden at kræve en pre-coat primer eller optimizer. Den fungerer med lavere energiforbrug og reduceret temperaturtørring sammenlignet med konventionelle vandbaserede systemer. Derudover har den en yderst beskeden afgivelse af lugt, opfylder gængse sikkerhedskrav og forbedrer strålestabiliteten ved at minimere dyseblokeringer. Dette gør AQUAFUZE til et mere bæredygtigt og brugervenligt alternativ til traditionelle vandbaserede blækteknologier.

Acuity Triton er udviklet af Mimaki.

Fujifilm lancerer AQUAFUZE med debuten af Acuity Triton på FESPA. Denne avancerede printer, der er fremstillet i Japan af Mutoh, er specielt designet til at udnytte kraften i AQUAFUZE og tilbyder et omkostnings- og energieffektivt alternativ til traditionelle vandbaserede printsystemer.

Acuity Triton, med en udskriftsbredde på 1,6 m, leverer høj kvalitet ved hastigheder på op til 15 kvm/time, mens den sikrer øjeblikkelig tørring til øjeblikkelig efterbehandling, skæring eller laminering.

Se mere på Fujifilms stande B60 og A61 på FESPA 2025.

De seneste nyheder

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

På FESPA havde Canon fokus på at inspirere kunderne til at skabe vækst gennem workflow og automatisering
canon_01
Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

På KOMM-Dagen er der fokus på inspiration, ideer og at bringe begejstring hos deltagerne.
Palle_Studs
KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

Læs videre

Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

På FESPA havde Canon fokus på at inspirere kunderne til at skabe vækst gennem workflow og automatisering
canon_01
Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

Med stor modularitet giver Zünd det, kunderne har brug for

Zünd viste, med bare to maskiner, spændet i mulighederne med deres skære- og fræseudstyr.
Screenshot
Med stor modularitet giver Zünd det, kunderne har brug for

Reliefprint til tapeter, emballager, roll-ups og meget andet

Roland DG købte for noget tid siden Dimense-teknologien, som kan fremstille strukturerede tapeter, plakater, roll-ups, emballager og POS-materiale m.m. Nu kommer de med deres egen opdaterede maskine.
Roland_01
Reliefprint til tapeter, emballager, roll-ups og meget andet

SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle et til fælles

Om det var et tilfælde, at de alle stod i samme hal på FESPA vides ikke, men for Lars Nikolajsen fra NIZE equipment var det en fornøjelse. Han repræsenterer nemlig dem alle i de nordiske lande.
Elitron
SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle et til fælles