Tre sønderjyske virksomheder går sammen under nyt navn og på sigt flytter de også sammen under ét tag.
Det er Bastian Dreier Jessen, der står bag både Grafisk Arbejde og Hottryk, som ligger i henholdsvis Guderup og Rødekro og som nu slår sig sammen med reklamebureauet KoMuhNIKATOR under navnet ’Aftryk – der giver indtryk’. I det daglige bare Aftryk. Bastian Dreier fortæller:
– Grafisk Arbejde er en traditionel grafisk virksomhed som varetager opsætning og tryk, mens Hottryk er en mere klassisk skilte-, folie- og messevirksomhed, med grafisk design og opsætning som en del af pakken. De har været drevet lidt uafhængigt af hinanden, men ved at lægge dem sammen kan vi bedre udnytte kapaciteten, samt tilbyde vores kunder en bredere pallette og en bedre sammenhæng i deres kommunikation. Når vi så samtidig får Linda Andersen og KoMuhNIKATOR med på vognen, er vi i stand til at hjælpe vores kunder fra den spæde idé og helt i mål. Det er faktisk det, der er hele ideen med det – at lave en grafisk full-service virksomhed til små og mellemstore virksomheder i Syddanmark.
Sammenlægningen er på papiret en kendsgerning. Nu mangler alt det praktiske med at finde nye lokaler, få redefineret rollerne og få ansat et par nye medarbejdere.
Større sammenhæng i kommunikationen
– Det er vigtigt, at vi lige trækker vejret og får kigget på, hvordan vi skal organisere os fremover, inden vi kaster os ud i nyansættelser. Det skulle helst lede til, at jeg ikke er 100% beskæftiget i produktionen, men kan bruge tid på at tænke lidt mere strategisk. Det har der været for lidt af i de senere år, fortæller Bastian.
Han tilføjer, at markedet hele tiden udvikler sig og at de blandt andet kan se, både at oplagene bliver mindre, men at der bliver flere af dem og de i stigende grad bruges som støtte til online kommunikation. Derfor er det vigtigt at favne kommunikationsprocessen bredere.
Det er blandt andet det, der kommer til at ske, med tilgangen af KoMuhNIKATOR. Fremover tilbyder de alt fra branding og online markedsføring til tryksager og skilte, hvor målet er at sikre den røde tråd på tværs af hele kommunikationsspektret.
Erfaren bureauleder
Linda Andersen, som er ny salgs- og marketingmanager i Aftryk, siger:
– Uanset om det drejer sig om en hel markedsføringsstrategi, online annoncering, profilering, en messe eller noget helt andet, sammensætter vi en go-to-market-plan, der sikrer, at kunderne får mest mulig for deres markedsføringskroner.
Linda Andersen er uddannet reklametegner og har senere videreuddannet sig på Falmouth University i England inden for kommunikation, konceptudvikling og marketing. Det førte til, at hun blev Art Director på forskellige københavnske reklamebureauer og senere kreativ ansvarlig, inden hun i 2001 startede sit eget bureau – KoMuhNIKATOR– i Sønderborg. Så det er en lang og solid erfaring hun bringer med ind i Aftryk.
– Vores mål er at levere løsninger, som skaber resultater. Vores succes ligger i at styrke kundernes synlighed og markedsposition. Det er deres succes vi skal leve af fremadrettet, siger hun.
Kan det hele – med lidt hjælp
Det bliver et veludrustet produktionssted, det nye Aftryk. De har en storformat UV-flatbedprinter fra Ricoh til print på faste medier, samt to forskellige inkjet-rulleprintere. Den ene er en Epson 80600L og den anden en Roland MG-640, som mest er optaget af at køre store serier af print til en fast kunde, hvor kunden selv supplerer materialet, da det skal have nogle helt specielle egenskaber. De har desuden et Aristo skære- og fræsebord GL 2432-8 samt to arkprintere fra Ricoh (7100 og 7200). Det meste er relativt nye investeringer.
De er pt. seks medarbejdere, men de forventer at udvide med yderligere to inden for en overskuelig fremtid. Det de ikke selv kan producere bliver fremstillet i samarbejde med faste freelancere eller samarbejdspartnere, så der er i realiteten ikke noget, de ikke kan lave.