De svenske efterbehandlingseksperter Plockmatic har bygget en ny fabrik i Letland. Det nye anlæg vil give øget kapacitet og effektivitet i produktionen, men vil også sætte virksomheden i stand til at vokse.
Den nye fabrik ligger få kilometer fra lufthavnen i en forstad til hovedstaden Riga. Sign Print & Pack var til stede ved åbningen, som faldt sammen med, at Plockmatic fejrede 50-års jubilæum.
På Plockmatics nye produktionsfacilitet bygges der maskiner til fx brochurehæftning, bogproduktion, limbinding, falsning, perforering og skæring. Det sker både under Plockmatics eget navn samt varemærkerne Morgana og Intec, som de har opkøbt gennem årene.
– Vi har 150 ansatte i Letland. Vi er flyttet til en ny geografisk placering. Men det er ikke mere end 3,5 kilometer fra den gamle fabrik, siger Jan Marstorp, administrerende direktør i Plockmatic.
Virksomhedens historie i Letland begyndte i 2001, da Plockmatic startede produktionen i den lettiske hovedstad Riga. I 2007 flyttede de til en større produktionsenhed og i 2024 var det så tid til at starte et nyt kapitel i helt nye lokaler.
Den svenske del af virksomheden har etableret stærke bånd til den lettiske del i løbet af de 20 år, Plockmatic har været aktive i Baltikum. – Man kan sige, at vi gjorde Riga til kernen i vores forsyningskæde, siger Jan Marstorp.
En gradvis udvikling
– Med opkøb og konsolideringer har vi gradvist flyttet forretningen fra Sverige til Riga. Vi synes, det er vigtigt at matche pris og ydeevne for at være konkurrencedygtig. Vi designer selv udstyr og elektronik og skriver softwaren selv, vi ejer med andre ord al IP (Intellectual Property). Vi har styr på vores produkter og får volumenfordele, når vi handler, siger Jan Marstorp.
– På den første fabrik havde vi 3.500 kvadratmeter, på den anden 7.500 men det blev hurtigt trangt, hvilket var dårligt for logistikken. Nu skulle vi have nye lokaler og for at få et bedre overblik flyttede vi igen. Vores udlejer har bygget en ny fabrik baseret på vores ønsker. Vi havde brug for det til at kunne fortsætte med at udvide, og i maj flyttede vi ind i den nye fabrik i maj, forklarer Jan Marstorp.
Den nye produktionsbygning er på 10.000 m2 og har plads til yderligere 2.500 kvadratmeter inden for ejendommen, som Plockmatic har fortrinsret over. I de kommende år planlægger virksomheden at øge sin arbejdsstyrke og produktsortiment.
Plockmatic producerer ikke selv komponenterne til maskinerne. Men de udvikler nye produkter og udvider hele tiden deres portefølje.
Logistikken er afgørende for produktionen
Det er en stor logistikoperation at samle efterbehandlingsudstyr som består af mange komponenter. Det er et sofistikeret system, der sikrer, at hver enkelt bolt ender det rigtige sted. Enkelt forklaret er der et flow fra ankomstporten, gennem huset, til den færdige maskine bliver leveret gennem porten på den anden side.
– Det er ligesom forskellige lego-brikker, sorteret efter kasse, siger Ola Nilsson, økonomi- og it-direktør.
Jo oftere en maskindel er nødvendig, jo lavere nede på lagerhylden opbevares den. Mindre hyppigt brugte komponenter er til gengæld højere oppe.
– Skal du bygge et specifikt produkt, er der et forvalg af, hvilke brikker du skal bruge. Så går personalet rundt og plukker og så kommer der en færdig kasse med alt hvad man skal bruge, fortæller Ola Nilsson.
– Den tidligere fabrik havde lavt til loftet og kun en vej ind og ud af bygningen. Da tingene kom ind og vi skulle køre rundt i bygningen. Så måtte vi køre dem ud samme vej sok de kom ind. Det var overfyldt på gangene og ret ineffektivt. Her flyder komponenterne igennem fra endevæg til endevæg, og intet skal tilbage ind i bygningen, siger Oscar Claesson, formand for Plockmatic Group og associeret partner i ejerselskabet Accent Equity.
Han fortæller, at man forsøger at skabe et så roligt miljø som muligt, hvor der ikke sker for meget omkring installatøren.
– Hvis man laver en fejl på trin fire ud af 400, er det meget svært at gå tilbage. Det skal være rigtigt fra starten, siger Oscar Claesson.
Hvert samlebånd indeholder forskellige stationer med celler og underceller. Men de tre store afdelinger i huset er formontage, mellemmontage og slutmontage.
Jan Marstorp fortæller, at de vil fortsætte med produktudvikling og lanceringer og komme videre i nye segmenter.
– Vi har en fin portefølje. Vi lancerede omkring 20 produkter på Drupa i Tyskland i maj. Det er et stort arbejde at sikre, at vi har volumenvækst på de forskellige produkter og et stort arbejde at introducere dem til markederne og formidle værditilbuddet til kunderne.
Plockmatic ønsker at vokse inden for områder som emballage og etiketter. Årsagen er, at de ser et voksende marked for digitalt tryk og emballage. Derudover rykker mange printere ind på emballagesiden, da deres maskiner klarer stadigt større gramvægte.
Investering i emballagesegmentet
Jan Marstorp fortæller, at de vil fortsætte med produktudvikling og lanceringer og komme videre i nye segmenter.
– Vi har en fin portefølje. Vi lancerede omkring 20 produkter hos Drupa i Tyskland i maj. Det er et stort arbejde at sikre, at vi har volumenvækst på de forskellige produkter og et stort arbejde at introducere dem til markederne og formidle værditilbuddet til kunderne.
Plockmatic ønsker at vokse inden for områder som emballage og etiketter. Årsagen er, at de ser et voksende marked for digitalt tryk og emballage. Derudover rykker mange printere ind på emballagesiden, da deres maskiner klarer stadigt større gramvægte.
God rentabilitet, men stor forskel på markederne
Plockmatic-gruppen klarer sig godt. I 2023 var virksomhedens omsætning på knap en halv mia. danske kroner.
– Vi havde et rigtig godt år i 2023 med en stigning på 30 procent i forhold til året før. Indtil august i år har året været endnu bedre. Vi får se, om efteråret bliver ved med at være lige så godt, siger Jan Marstorp.
Han siger, at Nordamerika som marked leverer, mens det er vanskeligere i Europa.
– Der sker mere i Europa, som er tættere på den russiske invasion af Ukraine, høje renter, inflation, regeringsdannelser og så videre. Mens Amerika havde en bedre økonomi. Det er meget sjovt. Vi håber, det vender i Europa, siger Jan Marstorp.
Ny ejerstruktur
I begyndelsen af januar i år fik Plockmatic Group ny ejerstruktur. Den svenske iværksætter Salvatore Grimaldi har solgt størstedelen af sine aktier, men er stadig en stor minoritetsaktionær. Accent Equity har købt aktierne og ejer selskabet sammen med Salvatore Grimaldi. Ejeren gjorde i den forbindelse opmærksom på, at Plockmatic vil vokse både organisk og gennem opkøb.
Diskuterer I nye opkøb?
– Absolut. Strategisk set skal det, vi gør, være rigtigt. Jeg vil tro og håbe på, at vi finder ting i emballage, der passer ind, siger Oscar Claesson, associeret partner i Accent Equity og formand for Plockmatic Group.
Men der er mange, der gerne vil ind i det marked?
– Ja. Ser man på Plockmatics kernekunder, er slutkunderne små og mellemstore printere. Historisk har de arbejdet meget med brochurer og tryksager. Mindre e-handelsvirksomheder vokser og ønsker muligheden for at skabe cool emballage i små oplag. Du får en førsteklasses følelse uden at gå til en stor emballageproducent. De maskiner, vi har, er virkelig, hvad de sigter efter. Maskinerne arbejder lidt langsommere, men er meget billigere i indkøb og ret nemme at bruge.
Hvad er dit håb som formand for den nye fabrik?
– Jeg tror, det er det, vi ser her. At vi har øget kapaciteten, et bedre arbejdsmiljø og mulighed for at udvide og lave nye forretninger. For en virksomhed, der har eksisteret i 50 år, tror jeg også, at man har brug for lidt frisk start i ny og næ, og det er en vidunderlig ting.
Er det sådan, at USA går godt for jer, men Europa er lidt sværere?
– Sværere, vil jeg ikke sige. Europa er et modent, stabilt marked, hvor vi har haft succes i mange år. Det, der er sket i USA, er, at vi er begyndt at tage markedsandele.
Hvad med Asien?
– Det er et gigantisk marked. Omkring halvdelen af verdensmarkedet er Asien. Der er et kæmpe potentiale for denne virksomhed, hvis vi skulle komme lidt mere ind der.
Hvordan gør I det?
– Vi er startet med at etablere et kontor i Japan. Indtil videre er der kun én ansat, men der kommer flere. Strategien er lidt under udvikling, vil jeg sige.
På vej mod digitalisering og automatisering
– På den ene side er printbranchen meget stabil. Det har altid eksisteret og vil altid eksistere. Samtidig er der løbende teknologiske ændringer. Det går fra analog til digital og fra manuel håndtering til automatiserede flows. Plockmatic har været god til at følge med i de løbende ændringer. Det har været virksomhedens succeshistorie i de sidste par årtier.
Plockmatic-produkterne arbejder hen imod digitalisering og automatisering med en brugergrænseflade, der gør, at selv en, der ikke har arbejdet som printer i 20 år, kan betjene maskinerne ganske let, ifølge Oscar Claesson.
Plockmatics nye fabrik i Letland
Sted: Marupé uden for Riga.
Areal: 10.000 kvadratmeter, med yderligere 2.500 kvadratmeter til potentiel fremtidig udvidelse.
Åbning: Officiel åbning 17. oktober 2024, men produktionen har været i gang siden maj.
Ansatte i Letland: 150 personer, med planer om at øge arbejdsstyrken med 30 % i løbet af de næste par år.
Kapacitet: Produktion af cirka 5.000 maskiner om året, med over 100 produktvarianter.
Speciale: Produktion af maskiner til hæftehæftning, bogproduktion, limindbinding, bindemiddelproduktion, stansning og andre efterbehandlingsløsninger.
Varemærker: Plockmatic, Morgana og Intec
Logistik: Optimeret produktionsflow for effektivitet og bæredygtighed; nær Riga Internationale Lufthavn.
Ejere: Accent Equity og Salvatore Grimaldi ejer Plockmatic Group.