Messekig: DTF, Print på emballage, spar administrative omkostninger, robotter m.m.

Foto: Søren Winsløw m.fl.
PUBLICERET: 24 September 2024
OPDATERET: 26 September
Messen er åbent og udstillerne klar til at tage imod.

Den sidste afrundende artikel fra Sign Print & Pack-messen, hvor vi kigger på print direkte på emballagen, robotter, software der garantere store besparelser og nye folie- og DTF-løsninger.

DTF, lasergravering og carwrapping med nye værktøjer

Ronnie Pontoppidan fra Signcom fortalte, at messen var startet i fuldt firspring med mange gæster fra morgenstunden af.

– Men vi havde også nogle spændende nyheder på programmet. Det gjaldt den nye Mimaki TXF150-75, som er en end-to-end DTP-printer. Den var der flere der ikke havde hørt om før messen og vi har fået mange leads på den maskine.

De præsenterede også lasergraveringsmaskinen Thunder, som egentlig er et kinesisk produkt, men som importeres og ombygges i Tyskland så de kan opnå CE-godkendelse på det europæiske marked. Support håndteres også direkte fra den tyske afdeling. Den kan bl.a. udstyres med et kamera i låget, så når maskinen står åben, aflæses jobbets position forud for skæringen, hvilket spare meget tid i forhold til fx en kantdetektionssensor, fortæller Ronnie Pontoppidan.

Signcom havde også taget den Oracal 970 RA+ wrappingfolie med, som allerede nu findes i 20 forskellige farver. Jesper Sølager stod for demonstrationen.

Michael Nysom og Ronnie Pontoppidan ved den nye Mimaki DTF-printer.
Schur viste print direkte i påfyldningslinjen

Emballagegiganten Schur viste en printserie fra GSI beregnet til at printe direkte på æsker og folie i påfyldningslinjen. Pointen er at undgå forudbestilling af printede æsker og etiketter og dermed både spare planlægningstid, procesomkostninger, lager, spild og affaldsmateriale fra fx etiketproduktion.

– Vi tror på, at dette produkt ville passe ind i rigtig mange påfyldningsproduktioner og give de nævnte fordele. Vi er stadig i proces med at finde ud af, hvilke materialer der kan printes på, men da det er en UV-teknologi ser det ud til at kunne anvendes rigtig mange steder. Vi lærer hele tiden og har fået nogle gode kontakter, som vi skal tale med efter messen, siger salgsdirektør Lars Michael Bang fra Marking sektionen hos Schur.

salgsdirektør Lars Michael Bang fra Marking sektionen hos Schur i gang med at demonstrere GSI-printeren.
Print direkte på emballagen

Domino Systems, som er ejet af den japanske teknologigigant Brother, viste teknologi i samme kategori. Med deres Trojan 3 OPX overprinter viste de, hvordan de kan printe direkte emballager, både foldede og samlede (rejste).

– Den er blevet udstyret med HP’s printhoveder som giver et bredere farvespektrum og en dybere mere mættet farve, fortæller ansvarlig for grafisk salg, Christian Thomsen.

Printeren (eller overprinteren) printer ovenpå emballagen. Den kan printe emner der er op til 29 cm høje. Med autokaliberering er max. højden 10 cm.

Ansvarlig for grafisk salg, Christian Thomsen, viser deres Trojan 3 OPX overprinteren.
De administrative omkostninger vokser per job

Jobbene bliver flere men oplagene mindre. Det gør, at de administrative omkostninger per job stiger. Den udfordring har belgiske Dataline besluttet sig for at gøre noget ved. De har udviklet den modulære software MultiPress, som de garanterer kan halvere de administrative omkostninger og øge fordoble fordoble overskuddet. Hvids ikke, får du pengene igen.

– En af de udfordringer, som få endnu er opmærksomme på, er at logistikomkostningerne også stiger med de mange små ordrer, fortæller Robert Hartman, international forretningsudviklingschef i Dataline. Derfor har de udviklet et nyt modul – Kits – som skal hjælpe med at reducere disse omkostninger.

Det er NIZE equipment der forhandler MultiPress i hele Norden samt Baltikum.

Få halveret de administrative omkostninger siger Lars Nikolajsen, Per Kyndbøl, Robert Hartmann og Michiel Strejbos.
Robot positivisme

Zünd var på messen, selvfølgelig med et skærebord. Men de havde også en robot med fra RobotFactory som er søsterselskabet til Zünd Skandinavia.

– I takt med at vi udvikler flere og flere standardiserede robotløsninger, kan vi mærke at kunderne får et stadigt mere afslappet og positivt forhold til robotteknologien, siger indehaver Jacob Hansen. – Det betyder også at vi kan reagere hurtigere på et behov og finde den løsning, der skal bruges.

– Udover at man kan afvikle en produktion hurtigere og mere ensartet giver teknologien også en hjælpende hånd på problemet med at skaffe kvalificeret arbejdskraft, tilføjer Martin Roed Nielsen.

Kundnre er ve dat være robotmodne. siger Martin Roed Nielsen, Sofie Bisgaard Hansen og Jacob Hansen.
Vink lagde nyheder til et forvejen stort produktsortiment

Hos Vink Plast fortæller salgsdirektør Jacob Busk Jensen, at Vink Plast har i år taget et spændende nyt papir plade produkt ind i sortimentet. Kroma Display Board. Pladen er ret unik hvor papirfibrene er bundet sammen nærmest til en sandwichplade hvilket gør den ret stiv i selv 1,5 mm tykkelser. Samtidig har den alle papirets fordele i pris, flot printkvalitet og endda muligheder for e-cut, hvor man  kan kombinere det med Kroma bagstykker til at lave smarte bordskilte i flere formater.

Vink Plast havde spændende nyheder med.
Bred stand til bred kundeportefølje

Antalis havde valgt at vise hele bredden i deres sortiment, og det var ifølge Allan Lykkebak et godt valg, for de kunne tale med det brede udvalg af kunder om lige netop det, der interesserede dem. – Ikke to kunder er ens. Nogle vil tale om bilindpakning, nogle om grønne printløsninger og andre igen storformatprint eller skæring. Vi dækker det hele og kan tage dem derhen, hvor deres interesse ligger, siger Allan Lykkebak, som også viste en ældre Fiat.scooter som Effection havde vundet i en Europæisk designkonkurrence.

Allan Lykkebak kunne køre tilfreds fra messen. Scooteren måtte han dog aflevere til Effection, der havde vundet den i en international Antalis designkonkurrence.

Læs videre

IDE Skilte pakkede ARoS ind i 1.700 m2 folie

Det var noget af et projekt, som Lars Beuchert fra IDE Skilte blev præsenteret for, da han blev spurgt, om de ville indgå i et kunstnerisk projekt på kunstmuseet ARoS i Aarhus.
Aros_01

Bech Distribution udvider fundamentet

I 2024 sagde Bech Distribution ja til at have et par multimedie-praktikanter. De skulle hjælpe med at få mere greb om deres egen digitale kommunikation – og det er der kommet meget godt ud af.
bech

Danish Label Coating lukker – men står klar med en løsning til kunderne

Den 28. februar er det slut. Danish Label Coating lukker og slukker efter mere end 30 år i branchen.
DLC_01

Addbrand: "Vores ambition er konstant vækst"

Addbrand har de seneste år foretaget flere opkøb, både i Sverige og Danmark, og ambitionen er at vokse yderligere.
addbrand_SV_01

De seneste nyheder

Inkjet-print med fuldautomatiseret efterbehandling

Oplev to nyudviklede efterbehandlingsløsninger til RISO’s inkjet-flagskib Valezus.
ExpeJet

Canon slår det store brød op på Hunkeler Innovation Days

Under temaet 'The Power to Move' vil Canon at vise, hvordan digitalprint kan flytte mennesker og virksomheder fremad.
canon_prostream_3000_01

Ny trykfarve lover bedre egenskaber og lavere miljøpåvirkning

Hubergroup, en global leverandør af bl.a. trykfarver lancerer en ny trykfarveserie – Dynamica Ink.
Screenshot

Ændring i ejerskabet hos William Skilte

Alt fortsætter som før, lover Mette Broch som nu har overtaget det fulde ansvar for virksomheden.
william_skilte_mette