I vores serie af artikler om kunstig intelligens (AI) i den grafiske industri, har vi talt med Adrian Mayr som er direktør for product management hos Müller Martini. De er kendt for at fremstille efterbehandlingsudstyr i den industrielle skala.
Udgangspunktet for vores artikler har været, hvordan ser de nuværende AI-løsninger ud i branchen? Men samtalen med Adrian viser, at selvom AI helt sikkert kommer til at betyde stadigt mere, så er der nogle krav der skal opfyldes, før det slippes løs på brugerne.
Hos Müller Martini anvendes AI endnu ikke i selve produktionsudstyret, men bruges internt af udviklere og supportfolk til at optimere deres arbejde. Derfor har de en nogle interessante overvejelser om, hvad AI skal kunne for at være relevant ude i produktionerne.
Er kunstig intelligens integreret i nogen af de nuværende eller snart tilgængelige produkter, der promoveres af Müller Martini (MM)?
– AI er i øjeblikket ikke integreret i nogen af produkterne i den nuværende MM-portefølje. For de fleste af nutidens produktioner er konventionelle algoritmer stadig smartere end AI. At kombinere moderne industrielle teknologier som servodrev og maskinsyn med vores dybe forståelse af fremstillingsprocesserne får man pålidelige og forståelig funktionalitet for en Smart Factory. Vi følger naturligvis udviklingen tæt og ser et vist potentiale for AI-applikationer i fremtiden, f.eks. med hensyn til selvlærende algoritmer, som vurderer de bedst egnede produktionsparametre for et specifikt job baseret på tidligere produktioner.
Hvilke produkter og hvilken slags funktionalitet taler vi om?
– Det mest oplagte anvendelsesområde er maskinopsætning og procesoptimering. I forbindelse med book-of-one-produktion er der ikke plads til indkøring af produkter. Det første produkt skal være perfekt, da det skal kunne sælges. Det kræver perfekt tilpasning af processer og parametre, før produktet produceres. De rigtige sensorer, vision-systemer og smarte eller AI-algoritmer hjælper maskinen med at overveje alle de faktorer for optimal opsætning og produktion, såsom varierende format, tykkelse, forskellige papirkarakteristika, varierende miljøforhold (temperatur, fugtighed), farvedækning og så videre.
Hvordan vil brugeren genkende AI-understøttelsen?
– Enhver god AI-løsning er usynlig for brugeren. Så længe du skal lære brugerne at bruge en AI-funktion, er det ikke praktisk i et industrielt miljø. Nøglen til succes er at skjule både konventionelle og AI-algoritmer i baggrunden og få systemet til at opføre sig på en intuitiv måde. Du skal ikke tænke på det – det skal bare virke. Der skal være forudindstillede værdier eller forslag baseret på AI-algoritmer som understøtter brugeren i at opsætte og køre maskinen.
Er der nogen risici set fra et brugersynspunkt?
– AI-algoritmer, der ikke er gennemtænkt til ende, kan forvirre operatører, fordi systemets adfærd bliver uforudsigelig. Fra et hypotetisk synspunkt kan potentielle risici forbundet med AI-integration i maskineri også omfatte pålidelighedsproblemer, øget kompleksitet i driften og potentiel jobforskydning.
Hvilke fordele vil det give brugeren og/eller MM?
– Hos MM bliver en AI-baseret softwareløsning i øjeblikket evalueret for at hjælpe supportspecialisterne med at identificere årsagen til en fejl baseret på tidligere erfaringer. Kunden drager fordel af en hurtigere løsning af et problem, hvilket øger tilgængeligheden af udstyret. Allerede i dag har vi flere applikationer i daglig brug, f.eks. JetBrains AI Assistant, som bringer vores softwareudvikling op på næste niveau.
Hvilken forhindring er fra dit synspunkt den mest betydningsfulde, når det kommer til at få det fulde potentiale ved at bruge AI?
– For at etablere sofistikerede AI-løsninger kræves et omfattende sæt af data, hvad der normalt ikke er tilgængeligt i dag i vores del af produktionsmiljøet, hvor mange ældre maskiner stadig kører. Dette vil ændre sig i løbet af de næste år, da alle maskiner fra den faktiske produktportefølje har den indbyggede evne til at fange og gemme data, hvilket vil øge mængden af relevante data.
Hvad forventer du vil være den mest almindelige trend vedrørende kunstig intelligens i postpress hos Drupa?
– Hos Drupa forventes den mest almindelige tendens vedrørende kunstig intelligens inden for print og postpress at dreje sig om workflowautomatisering, dataanalyse og optimering frem for direkte integration i maskineri. Desuden vil leverandører fremme AI-algoritmer til forudsigelig vedligeholdelse.
Hvilke er de mest interessante fordele ved AI i postpress nu eller i den nærmeste fremtid?
– I postpress ligner de mest interessante fordele ved AI i en forbedret effektivitet, forudsigelig vedligeholdelse, realtidsovervågning og datadrevet beslutningstagning. En specifik fordel, som vil kunne opnås ved realtidsovervågning, er at kunne klare papirets konstant skiftende adfærd. Papir er et “livligt” materiale, som reagerer på varme, fugt og mekanisk påvirkning, hvilket gør det udfordrende at tilpasse maskinen optimalt til det.
Hvordan ser du, at kunstig intelligens vil påvirke printindustrien i de kommende år?
– AI er klar til at påvirke printindustrien markant i de kommende år ved at revolutionere produktionsprocesser, strømline arbejdsgange og forbedre den overordnede produktivitet og kvalitet. Hvor hurtigt denne proces kommer til at ske inden for printindustrien, er svært at forudsige fra nutidens perspektiv.
Hvad bliver MM’s mest værdifulde bidrag til udviklingen af kunstig intelligens i printindustrien?
– MM har alle niveauer og discipliner inden for udvikling in-house, startende med mekanisk design, procesekspertise, udvikling af maskinautomatisering, workflow og datastyringssoftware til komplette Smart Factory-løsninger. MM har en AI-ekspertgruppe inden for R&D med særlig viden om emnet. Denne gruppe følger udviklingen af AI tæt og identificerer potentielle anvendelser i vores forretningsområde. Ved at kombinere alle disse færdigheder forventer vi i fremtiden at tilbyde AI-løsninger, der overgår andre virksomheders muligheder betydeligt.
Hvordan tror du, at konkurrencesituationen mellem leverandører vil påvirke accepten af AI samt fordelene for brugerne?
– Konkurrencesituationen mellem leverandører kan påvirke accepten af AI i printindustrien, da virksomheder stræber efter at differentiere sig gennem innovative AI-drevne løsninger. I sidste ende vil fordelene for kunderne og brugernes accept afhænge af effektiviteten og pålideligheden af disse AI-teknologier i virkelige applikationer.
Adrian Mayr fortæller, at Müller Martini har nedsat en task-force til at arbejde med AI. På nuværende tidspunkt anvender de AI i deres support og udvikling. De forventer at udstyr, teknologi og kunder inden for få år er klar til at drage den fulde nytte. Men for at få kunderne med på vognen skal systemerne virke så smidige og ’usynlige’ at de ikke giver anledning til forvirring hos kunderne. For i modsætning til de kreative processer, hvor man kan prøve sig frem til, den rigtige løsning er fundet, er det ikke tilfældet i efterbehandlingen. Her skal du kunne producere én salgbar bog uden makulatur af nogen art.
På Drupa vil AI inden for postpress handle om workflow-optimering, dataanalyse og planlagt vedligeholdelse – og ikke så meget integration direkte i maskinerne.