Tyske Cloudlab Solutions er en etableret leverandør af web-to-print løsninger inden for både print og emballage. Med den nye version X3 tager virksomheden AI i anvendelse, blandt andet når det kommer til design og prissætning.
Anders Eriksson har været nordisk salgschef i omkring et år nu, og han fortæller om virksomhedens produkter på Drupas første dag.
– Vi fokuserer kun på én ting: E-handelsløsninger til grafisk produktion. Det, der adskiller os fra vores konkurrenter, er, at vi har et relativt stort antal medarbejdere, omkring 80 personer, hvoraf 40 er udviklere.
Cloudlab tilbyder to løsninger, der hjælper kunder med onlinesalg
– Det ene er printQ, som er udviklet til kommercielle trykkerier, alt fra små virksomheder til de helt store som Flyeralarm, Exakta og Stibo. Den anden er packQ, som henvender sig til emballagemarkedet, hvor der er en utrolig hurtig udvikling, og hvor vi ikke har samme konkurrence som til printQ, siger Anders Eriksson.
AI-drevne funktioner
Så hvad er nyt i X3-versionen? Som så mange andre softwarevirksomheder bruger Cloudlab blandt andet AI til at gøre programmerne hurtigere og til at forhåndsvise produkterne i 3D. Virksomheden har også udviklet en AI-motor, Market Price Radar, til sammenligning af markedspriser blandt dem med åbne butikker.
– Den analyserer markedet, og hvordan prissituationen er, så virksomhederne kan beslutte, at de for eksempel vil ligge 5 procent over gennemsnittet.
Baggrunden er, at digital prissætning er mere prisfølsom end traditionelt salg, men også at kunderne forventer et tilbud indenfor få sekunder. Markedsprisradar kan søge på det lokale marked og give printere en højeste, laveste og gennemsnitlige pris. På en pressekonference før Drupa gik i gang, ville Cloudlab ikke gå i detaljer om, hvordan det fungerer, men sammenlignede det med hotels.com, booking.com og lignende sider.
Gratis adgang til billeder
AI bruges også som et designværktøj, AI Designer Suite, til at gøre ting som at fjerne en baggrund, øge skarpheden eller opløsningen af et billede. Og gennem et partnerskab med Depositphotos får brugerne adgang til 1,4 millioner stockfotos helt gratis. Både printQ og packQ kan købes enten som en lokalt installeret licens eller som web-baseret abonnement (SaaS), hvilket 90 pct. af kunderne pt. har valgt.
Hvilke tendenser ser du i branchen?
– AI er noget, alle taler om. En anden ting er, at e-handel i den grafiske branche er modnet. Det har taget noget tid, fordi mange virksomheder har et så utroligt bredt udbud. Nu er der gode måder at gøre det på, men vi er altid på det rene med, at der skal engagement og tid til, for at det bliver godt, siger Anders Eriksson.