– Vi er Nordjyllands største rotationstrykkeri, hvis man lige holder Mors ude af ligningen, siger Martin Eigenbroth med et glimt i øjet. Det er et udsagn, han ind i mellem bruger, for lige at skabe en ’hva-ba’ oplevelse.
Martin Eigenbroth er ejer og direktør i Fjerritslev Tryk, som har været i familiens eje i over 100 år. Og det er rigtigt nok, at de stadig trykker på den rotation, der i sin tid trykte Fjerritslev Avis. Men det sker som regel kun én gang om året. Her har de en ret stor opgave med at trykke et svensk katalog i mange telefonbogslignende bind, over indkomstforholdene for alle svenskere. Den svenske regering har indtil videre bestemt, at den skal udkomme som trykt publikation. Og den opgave har Fjerritslev Tryk haft i mange år.
– Det er stadig en god opgave at have, men i dag har vores produktion flyttet sig i flere andre forskellige retninger, forklarer Martin, og giver dermed også noget af forklaringen på, at de er en forholdsvis stor grafisk virksomhed på disse kanter med deres 11 medarbejdere.
Indtager skiltemarkedet
I 2022 købte de XL Printshop med deres storformatudstyr. I 2023 overtog de endnu en skiltemedarbejder fra et firma, der var specialiseret i skiltning ved både nyetablerede og eksisterende ejendomsselskaber. Det har givet en god start for Fjerritslev Tryks skilteafdeling, der i dag har tre medarbejdere beskæftiget og indtil videre har haft travlt med de opgaver, som købene bragte med sig.
Martin fortæller dog, at de også har fået den idé at indgå nogle længerevarende aftaler med flere boldklubber, hvor de har ’købt’ bandereklamerne på stadion. Aftalen indebærer, at Fjerritslev Tryk står for salg og produktion, og boldklubberne en gang om året bliver afregnet for de solgte reklamer. Boldklubberne slipper på den måde for selv at skulle bruge kræfter på dette.
– Der er en del arbejde i den indledende fase, men når det først er oppe og køre, så bliver det en win-win for både dem og os, siger Martin Eigenbroth.

At de tidligere skiltefirmaer er blevet en del af Fjerritslev Tryk betyder også, at de, som en del af en større virksomhed, kan få nogle lidt større skilteopgaver. Blandt andet med skiltning i nogle skovområder, hvor de også skal stå for de stativer, som skiltene skal monteres i. Så i øjeblikket har de et helt rum fyldt med galvaniserede skilte, der skal ud at stå i skoven.
I skarp konkurrence med de helt store
Fjerritslev Tryk netop vundet udbuddet for de næste fire år på produktion af konvolutter og almindelige tryksager til Region Nordjylland. Det skete i konkurrence med nogle af de helt store udbydere i markedet og er en ren priskonkurrence.
– Vi blev helt i tvivl om vi havde regnet forkert, men vi har gennemgået det igen og igen og det skal nok blive en okay aftale for begge parter, siger Martin.
Digitaliseringen erstatter stadig flere tryksager også i det nordjyske, som blandt andet rummer nogle store sommerhusområder. Men Martin fortæller, at hvor flere aktører måske havde satset på at al kommunikation skal være digital, så har de måttet sande, at den høje digitaliseringsgrad, som vi danskere er kendt for, ikke gælder alle turister, heller ikke de mange der kommer fra Tyskland. Erfaringen viser, at ikke al digital post åbnes og ses af gæsterne. Det gør de trykte derimod. Derfor starter Fjerritslev Tryk i år en lokal turistguide op på papir, og salgstallene er indtil nu positive. Så Martin forventer, at der skal produceres turistinformation i trykt form i en rum tid endnu.
Hvis du vil handle lokalt og går op i miljø – så er vi et godt bud
– Der bliver hele tiden færre spillere på markedet. Det betyder, at vores geografiske marked hele tiden udvider sig, selvom vi er lokale. Vi satser på at være det lokale alternativ til de store trykkerier, hvor vi kan give både en personlig og fleksibel service og samtidig kan vi tilbyde hele paletten af miljømærkninger via vores engagement i Prinfo. Så hvis man går op i at støtte det lokale og samtidig vil være ’grøn’, så er vi et godt bud, siger Martin.
Den lokale forankring viser sig også ved, at Martin Eigenbroth har en bagkant for interviewet. Han skal til et vigtigt møde om udviklingen af bykernen i Fjerritslev, så det ikke går med den, som så mange andre byer, hvor indkøbscentre i oplandet, tager livet af det lokale butiksliv.
