I december 2023 meddelte Skrannies Skilte & Reklame, at Skrannie (Anni Christensen) havde solgt virksomheden til sin mangeårige medarbejder Stefanie Sandbæk Jørgensen.
Det er dog en proces som stadig er i gang, hvor Skrannie fortsat sidder ved roret, men fra juni gradvist vil træde i baggrunden og formentlig helt ud ved årsskiftet. Hun lægger ikke skjul på, at det var en svær beslutning at afstå sit livsværk, men tiden har sat sine spor og der er også andre ting der skal nås. Så da beslutningen om at stoppe var truffet, var næste spørgsmål, hvordan og til hvem den skulle overdrages.
– Jeg havde et tilbud fra en anden skiltevirksomhed, men jeg så helst, at det, vi havde bygget op, kunne videreføres med de samme mennesker og den samme kultur, som så succesfuldt har bestået i mange år. Jeg spurgte Stefanie, som har været en dygtig og betroet medarbejder gennem 10 år, om hun var interesseret, og det var hun. Jeg ville helst have, at hun tog over, men bankerne er ikke altid nemme at komme overens med, når man er ung og ikke har nogen kapital i ryggen. Heldigvis kendte jeg Lars Facius fra Thy Erhvervsinvest, som har gjort det til deres projekt, at hjælpe med generationsskifte i veldrevne lokale virksomheder, så vi derigennem kan bibeholde aktivitet og arbejdspladser på egnen, fortæller Skrannie.
Så med hjælp fra Thy Erhvervsinvest fik de lavet en konstruktion, hvor Stefanie træder ind som hovedejer og med hjælp fra både Skrannie og Lars Facius kan føre butikken videre, indtil hun på et tidspunkt kan flyve helt selv.
Skrannie startede som fuldtids selvstændig i 1989. Efter 10 gode år købte hun en grund i Thisted og byggede i 2002 sine egne lokaler. De var fra starten indrettet til skilteproduktion og det gav ifølge Skrannie virksomheden et markant løft. I 2019 udvidede de yderligere således, at de i dag har 850 m2 under tag og syv medarbejdere.
Altid fokus på udvikling
Hun kom ret tidligt i sin karriere med i et udviklingsforløb for kvindelige ejerledere og nøglemedarbejdere initieret af lederudviklingscentret Jonathan A/S. Den gruppe gav et enormt udbytte og er den dag i dag stadig et netværk som hun trækker på. Samme forum gav inspiration til at kigge nærmere på principperne i LEAN, som handler om at fokusere kræfterne på det, der skaber værdi for kunden og eliminere ressource- og tidsspild.
Erfaringen var, at selv i en relativt lille virksomhed, var der mange gevinster at hente. De gennemgik minutiøst alle processer for at finde ud af, hvor der kunne optimeres. Blandt de synlige resultater er deres organisering af folier, som er meget overskuelig. På en tavle findes en oversigt over de tilgængelige folier samt en placeringsinformation, og på selve folierullen er der en tydelig skiltning. Så der skal ikke bruges lang tid på at finde det man skal bruge.
Ligeledes har de i dag et digitalt oversigtsystem over dagens og ugens opgaver. Alle kan se, hvad som er i gang, hvad der er på vej og hvem der har ansvaret.
Grøn plan med positiv bivirkning
Blandt de senere projekter har været et projekt om at få gjort virksomheden mere grøn. Det foregik via projektet, Green Power Denmark, hvor man kunne søge om tilskud til forskellige investeringer, som ville gøre virksomheden mere grøn. Det betød blandt andet, at de skiftede til LED-belysning, bevægelsessensorer der slukkede og tændte lyset efter behov samt at de meget nemmere kunne tænde og slukke for kompressorer. Lidt overraskende betød det også at de, med et betydeligt tilskud, kunne opdatere deres flatbed UV-printer med ny software og nye printhoveder. Skrannie forklarer:
– Det grønne projekt handlede om at sænke energiforbrug og miljøbelastning. Vi har også lavet en lang række affaldssorteringstiltag. Men omkring printeren stod vi med den udfordring, at vi havde fået en stor kunde som krævede, at vi kunne reagere hurtigere. På daværende tidspunkt tog det os 2 timer og 15 minutter at printe en fuld bordplade på 2 x 3 meter. Hvis vi investerede i en opdatering, kunne vi bringe den tid ned på 17 minutter. Vores ’grønne’ konsulent sagde, at det var oplagt som støtteobjekt, da det reducerede både energiforbrug og produktionstid markant. Så jeg skrev den korteste ansøgning jeg nogen sinde har skrevet og fik et sekscifret tilskud til den opdatering. Det var fan’me bare i orden, sige Skrannie med sit velkendte grin.
Landevejen kalder
Skrannie har en stor veneration for køretøjer og således en pivflot klassisk MG TF sportsvogn stående som skal ud og luftes. Ligeledes har hun for nylig købt sig en Harley Davidson fra 2012 med bare 10.000 km på bagen.
– Når nu jeg er helt ude af det her, så drømmer jeg om, at min mand og jeg tager bilen eller motorcyklerne og kører sydpå i tre måneder eller mere. Bare tager ud og oplever livet fra dag til dag. Det ser jeg virkelig frem til, slutter Skrannie, som har gjort sit til, at Skrannies Skilte & Reklame kan leve videre og med tiden sikkert også under et nyt navn.