Reklameland vil vise, at de kan det hele

Foto: Søen Winsløw m.fl.
PUBLICERET: 16 May 2024
OPDATERET: 16 May
Brødrene Thomas (th) og Rasmus Hansen (tv) har planer om både større synlighed og vækst for Reklameland. I midten på billedet ses også formand for bestyrelsen Gregers Johansen. Foto: Reklameland

Reklameland er et nyt navn som samler de kendte varemærker Badgeland, Stickerland og Proforma under en hat.

Reklameland er en forholdsvis ny konstruktion, der i princippet kan levere alt inden for gaveartikler, messe- og eventudstyr samt mechandise. Det er brødrene Rasmus og Thomas Hansen der står bag. De har siden 2010 kørt med de to brands Stickerland og Badgeland og har i år overtaget gavefirmaet Proforma. Alle tre brands kører videre som hidtil med egne hjemmesider og profil, men senere på året tilføjes en overordnet hjemmeside med navnet Reklameland, som vil være en full-service virksomhed med alle produkterne.

– Vi vil gerne være mere synlige som en full-service virksomhed. Vi har gennem årene fyldt stadigt flere produkter på. Selvom det efterhånden er nogle år siden vi startede, så er vi, inde vores egne hoveder, stadig de to unge knægte, der tror på at alt kan lade sig gøre og derfor sjældent siger nej, fortæller Thomas.

Badgeland og Stickerland har i mange år haft en stor del af deres omsætning via forhandlere (typisk andre grafiske virksomheder, som ifølge Thomas ikke selv gider rode med emblemer, klistermærker, armbånd osv.). Det kan give nogle udfordringer at have både indirekte og direkte salg, men Rasmus fortæller, at de er helt åbne overfor forhandlerne og fortæller, hvis de har fået en direkte henvendelse på det forhandleren efterspørger. De fortæller, hvad de har tilbudt. Så kan forhandlerne selv afgøre, om de vil spille med på disse præmisser.

– Vi er nødt til at forholde os til, at mange, af især de større kunder, ønsker at have én leverandør, og da vi nu er i stand til at levere det hele, skal vi ind i kampen, siger Rasmus.

Rasmus Nyerup Hansen foran tavlen med det, der startede det hele – badges.
Fra privat til erhvervssalg

Badgeland startede egentlig med henblik på salg til private. Det var efter en tur til London, hvor Thomas så, hvor stort det med Badges var der, og tænkte, at det muligvis også kunne blive stort i Danmark. Det blev det, dels fordi de var gode til at få deres hjemmeside højt op på Googles søgeliste og dels fordi, der faktisk vare flere virksomheder, der pludselig efterspurgte større mængder.

En af de første erhvervsopgaver var 10.000 badges til BUPL (Børne- og ungdomspædagogernes landsforening). Sidenhen har de blandt meget andet lavet ’Ny i job’-badges til en stor detailkæde, som bruger 28.000 af den slags om året, og 80.000 til en valgkampagne i Armenien.

Erhvervsopgaverne har også betydet, at de hele tiden bliver spurgt, om de også kan klare muleposer, T-shirts, kuglepenne og alt det som firmaer af forskellig slags har brug for – og det kan de!

En del af produktionen foregår i Hasselager. Her har de fornyelig investeret i en Canon imagepress V1000 som står for printproduktionen. På billedet ses adm. direktør Thomas Schmidt Hansen.
Et meget fleksibelt produktionsapparat

De har lokal produktion i Hasselager samt et større lager, for det har vist sig, at det at have et lager med mulighed for hurtig levering, også øger chancen for mersalg. Men en stor del af produktionen foregår udenlands. Og her har de både adgang til en række gode leverandører i både Kina og Europa.

– Det er vigtigt at kunne producere fra alle destinationer. Vi kan på den måde altid afbalancere pris, kvalitet og leveringstid så den samlede løsning er den, der passer kunden bedst. Vi kan altid lave det bedste produkt herfra med den korteste leveringstid, men vi ved også hvor der kan spares og hvordan vi får den bedste balance, siger Thomas og Rasmus tilføjer:
– Og ind i mellem så kombinerer vi løsningerne. Det måtte vi gøre en gang, hvor ordren var så stor, at det ville tage meget lang tid uanset hvor den skulle produceres, men ved at bede en håndfuld leverandører om at tage hver deres del, kunne vi levere en kæmpe ordre på ganske få dage.

International anerkendelse og bæredygtig vækst

At handle internationalt kan være en udfordring, men eftersom Reklameland for syvende år i træk har opnået den internationale kreditværdigheds-vurdering Triple A (AAA) er samhandel ikke på den front noget problem, fortæller Rasmus.

En del af deres produktion købes i Europa og Kina og omkring 35% af deres salg går til udlandet, primært Norge og Sverige, hvor de også har etableret formelle selskaber.

– Vi har ingen ansatte i Sverige og Norge, men vi har både svensk- og norsktalende personale i vores call-center her i Hasselager.

Rasmus og Thomas giver også udtryk for, at de er nødt til vokse, for at kunne konkurrere i markedet. Det går tilsyneladende godt. Ifølge de to brødre, har de fordoblet omsætningen inden for de sidste to år, og har på den måde nået en milepæl et år før forventet.

En IT-virksomhed

Thomas betegner deres forretning som en IT-virksomhed. De startede med online-salg og markedsføring. Sidenhen har de, især på de interne linjer optimeret og udviklet arbejdsgangene, så der bliver færrest mulige gentagelser. Når Reklamelands hjemmeside lanceres til efteråret, er planen at al information, både hvad angår produktegenskaber, priser og miljødata, skal være tilgængelig og muliggøre en 100% elektronisk ordrehåndtering. I dag har de en del telefonordre, og det vil de også fortsætte med, men det skal være muligt at handle udelukkende online.

Læs videre

Messekig: Avancerede webshops til skilte, tekstiler og detailhandel

Webshops er et af værktøjerne til at udvide sit forretningsområde. Vi har set på løsninger fra AMB Visuals, L-Shop Team og LaserTryk.
amb

Messekig – ECO Award, GOP og Artwork Systems

Messen er i fuld gang og du kan være med til at stemme om, hvilke løsning der skal løbe med prisen årets ECO Interior Award Design.
ecoaward

Sign Print & Pack-messen er åben!

Her kl. 9.00 blev dørene slået op til årets grafiske begivenhed – Sign Print & Pack-messen i Odense Congress Center.
sipp_01

Express oplever stor vækst i et vigende marked

Side 2020 har Express A/S øget deres omsætning med 60% og holdt fast i et solidt overskud.
Express_2024

De seneste nyheder

Messekig: Avancerede webshops til skilte, tekstiler og detailhandel

Webshops er et af værktøjerne til at udvide sit forretningsområde. Vi har set på løsninger fra AMB Visuals, L-Shop Team og LaserTryk.
amb

Messekig – ECO Award, GOP og Artwork Systems

Messen er i fuld gang og du kan være med til at stemme om, hvilke løsning der skal løbe med prisen årets ECO Interior Award Design.
ecoaward

Sign Print & Pack-messen er åben!

Her kl. 9.00 blev dørene slået op til årets grafiske begivenhed – Sign Print & Pack-messen i Odense Congress Center.
sipp_01

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award