Med nye maskiner og udvidede undervisningsfaciliteter imødekommer TECHCOLLEGE i Aalborg ønskerne fra en række læresteder.
– De fleste grafiske virksomheder har en eller anden form for storformat og/eller skæring og fræs. Det er i vid udstrækning der deres vækst ligger. Det har vi som uddannelsesinstitution været nødt til at reagere på. Vi har lavet om i grundstrukturen på uddannelsen således, at vi har samlet alle maskiner og uddannelsesspecialer i et område. I den forbindelse har vi fået en storformat-flatbedprinter, nyt skære- og fræsebord samt et område til foliekendskab og -behandling, fortæller virksomhedskonsulent Carsten Kristiansen.
Han fortæller videre, at de fremadrettet vil indtænke det nye udstyr i nuværende og nye specialefag. Det er bl.a. skæring og fræs, folier og POS/displays som vil få et større fokus blandt de i alt seks specialefag, hvoraf man skal vælge tre i løbet af skoleopholdene.
– Det er en stor fordel for både eleverne og os, at vi kan tilbyde undervisning på noget nyt og velrenommeret udstyr. Og det er ikke kun de grafiske teknikere, der får glæde af udstyret. Mediegrafikerne, som uddannes i Aalborg, kommer også over og får nogle aha-oplevelser, når de ser deres design udfolde sig fysisk og oplever hvilke udfordringer der kan være ved, at omsætte det digitale design til et fysisk produkt, siger Carsten Kristiansen.
Han fortæller, at der pt. er omkring 100 elever under uddannelse som grafisk tekniker på de forskellige årgange. Omkring halvdelen af dem er under den såkaldte mesterlære. Det betyder, at de har noget erfaring med, der giver adgang til et reduceret grundforløb. De er ofte lidt ældre end de andre elever og har typisk en eller anden erhvervserfaring. Carsten ser det som et stort plus, at mesterlæreeleverne, der allerede har en indarbejdet arbejdskultur, kan være med til at præge de helt unge.
Verdensmålene en del af dagsordenen
TECHCOLLEGE Aalborg har verdensmålene udstillet lige når man kommer ind ad hovedindgangen, og det er ikke bare for vise sympati. Man forsøger at få indarbejdet forskellige dele af målene i undervisningen, så det hele tiden indgår i overvejelserne, hvordan man kan gøre et produkt mere bæredygtigt og miljøneutralt.
Således også på de grafiske uddannelser, hvor materialevalg, spild, effektivitet og livscyklus indgår i overvejelserne.
– Det er dels et mål for skolen som sådan, men også noget der arbejdes med konkret i branchens uddannelsesudvalg, så det afspejles direkte i undervisningen på grafisk tekniker-uddannelsen. Det ser jeg både som en nødvendighed, men også som en stor styrke, at fremtidens medarbejdere har en stor viden om, siger Carsten Kristiansen afslutningsvis.