Det går stærkt hos DynamicsPrint og AI er en hjørnesten

Foto: Søren Winsløw
PUBLICERET: 3 April 2024
OPDATERET: 4 April
Marketing Manager Marc Petersen (tv) og direktør Peder Falck er klar til at tage DynamicsPrint på en vækstrejse med AI.

AI er en integreret del af ERP-løsningen DynamicsPrint og er en af tre hjørnesten i systemets styrke.

I vores artikelserie om hvor AI (kunstig intelligens) allerede spiller en rolle i den grafiske verden, er vi kommet til software og konsulentvirksomheden DynamicsPrint, som udvikler ERP-løsninger til især store grafiske virksomheder.

Størrelse betyder noget

Det er ikke mere end et par år siden, at Peder Falck og Hans Christian Teisen overtog DynamicsPrint sammen med en venture-fond. De så et stort potentiale, som dog var truet af virksomhedens størrelse, som var for lille til, at de for alvor kunne byde ind på løsninger til de helt store virksomheder, som reelt er der, hvor de kan tilbyde størst værdi. Ikke at de ikke kunne løse opgaven teknisk, men hvordan overbeviser man globale virksomheder om, at et lille dansk selskab kan supportere dem?

– Vi udvikler en branchespecifik ERP-platform, der ligger ovenpå Microsoft Dynamics og som sådan er en del af et større system. Det har været og er en stor fordel at være en partner til verdens mest værdifulde virksomhed, Microsoft, men det har også været en hurdle, at vi kun var seks mand, da vi overtog virksomheden. Om kort tid er vi 17 mand, vores licensomsætning er snart 4-doblet og vi leder ihærdigt efter nye faciliteter, fortæller Peder Falck, som ikke lægger skjul på at hurtig vækst er deres strategi.

At det allerede har givet resultat, ses af, at de for nylig indgik en aftale med verdens største etiketleverandør, MCC, om udrulning af DynamicsPrint på alle deres in-mold produktioner, som omfatter flere fabrikker verden over.

Han fortæller også, at de er meget tæt på at lande en ny stor international aftale inden for kort tid.

Systemet hviler på tre søjler

Peder Falck forklarer, at grunden til, at Microsoft er gået hen og blevet verdens mest værdifulde selskab, skyldes, at de har adgang til de tre vigtigste ting, som en virksomhed skal bruge for at lave et effektivt AI-baseret ERP-system.

Den første er, at de via deres business administration-systemer har adgang til virksomhedernes ERP-funktionalitet, som i princippet fortæller alt om planer, lager, produktionskapacitet m.m.

For det andet har de adgang til kundens ERP-data og for det tredje har Microsoft de kommercielle rettigheder på et af de måske bedste AI-systemer, i hvert fald et af de mest udbredte, nemlig Chat GPT, som de har integreret i deres løsninger. Ved at parre alverdens information og virksomhedernes interne med kunstig intelligens, kan de ikke bare levere kalkuler og tilbud, tilrettelægge produktionen og styre logistikken på gulvet. De kan også gribe ind og foreslå ændringer på udfordringer, som virksomheden ikke nødvendigvis selv har opdaget eller indset alvoren af. Microsoft har produceret en video, der fortæller lidt om disse muligheder (https://youtu.be/pJ7F69rLS-c?feature=shared).

Det er kombinationen af disse tre søjler som Microsoft kalder Co-Pilot og som, efter Peder Falcks opfattelse gør, at de er et hestehoved foran andre udbydere.

– Der er ingen andre der er tilsvarende stærke på de tre områder, som er en forudsætning for at kunne drive et AI-baseret business administration system, siger han.

Peder Falck forklarer om de tre hjørnesten i deres og Microsofts løsninger.
AI rykker helt vildt nu

DynamicsPrint har eksisteret siden 1990 og blev udviklet af folk i den grafiske branche. Deres value proposition er, at systemet er udviklet oven på Microsoft Dynamics med særlig fokus på grafisk produktion og kan reducere arbejdstiden for grafiske virksomheder med op til 50%. Peder Falck siger:

– Tidligere var vores systemer baseret på ren logik. Med AI kommer vi til at tage nogle tigerspring, fordi vi nu får mulighed for at supportere brugerne langt mere. Som det fremgår af førnævnte video, så vil AI både kunne bruges til at skabe opmærksomhed om særlige trusler eller muligheder, kunne foreslå handlinger og automatisk komme med forslag til fx e-mail forespørgsler. Det frigør en enorm menneskelig kapacitet, som kan bruges på mere kreative opgaver eller kunderelationer.

Han fortæller videre, at de allerede bruger AI internt til kodning og kvalitetskontrol. Men de er også i gang med at udvikle power apps og power pages, som gør det muligt for brugerne, at tilgå DynamicsPrint via web’en og styre deres AI uden brug af koder, og på sigt også stemmestyret.

– Vi arbejder også koncentreret på at skabe læring på de interne processer i virksomhederne, så fx kalkuler og tilbud hele tiden bliver bedre og mere præcise.

De har brug for alle ressourcer hos DynamicsPrint da de pt. er i færd med at ansætte yderligere tre konsulenter og programmører. AI er fuldstændig afgørende for både det produkt de sælger og det udviklingsmiljø de arbejder i.

Peder Falck slutter af med at sige, at vi vist nok bliver præsenteret for godt 20 megatrends om året og at kun få af dem betyder noget efter få år. Men han er sikker på at AI kommer til at betyde noget langt ud i fremtiden.

De seneste nyheder

Knapt 100.000 besøgte EuroSkills

Mange unge mennesker troppede op på EuroSkills for at høre, hvad de grafiske uddannelser kunne byde på.
EuroSkills_01
Knapt 100.000 besøgte EuroSkills

Johansen Grafisk og Green Graphic slår sig sammen

Sammenlægningen træder i kraft den 1. januar 2026, hvor de fortsætter under navnet Green Graphic ApS.
GreenGraphic
Johansen Grafisk og Green Graphic slår sig sammen

Varemærker investerer i print fordi det skaber værdi

Canon har netop udgivet Insight-rapporten med titlen 'Exploring the Future of Print', der søger at forstå de ændrede adfærdsmønstre hos brands og forbrugere.
futureofprint
Varemærker investerer i print fordi det skaber værdi

Vikiallo afslører ’folierevolution’ på åbent hus

Det årlige åbent hus-arrangement hos vikiallo i Kolding havde en spændende nyhed i ærmet.
vik_01
Vikiallo afslører ’folierevolution’ på åbent hus

Læs videre

Ricken fortsætter i det teknologiske førersæde

Viborg-virksomheden Ricken har siden sin tidlige start i 60’erne været en innovativ kraft inden for dekoration, skilte og storformat, nu investerer de igen for at holde sig fremme i feltet.
ricken_01
Ricken fortsætter i det teknologiske førersæde

– Vi kan vores håndværk, men vi skal også kunne drive forretning

Det er fem år siden, at Jane Carlsen og Casper Madsen startede Foliekoncept i Skive. Det er overordnet gået godt.
Foliekoncept_01
– Vi kan vores håndværk, men vi skal også kunne drive forretning

Fusion eller konkurs – det svære valg for mange trykkerier

Vince Bang har opkøbt og fusioneret 25 trykkerier. Han fortalte om sine erfaringer på Print Matters i Zürich.
Vince-Bang2
Fusion eller konkurs – det svære valg for mange trykkerier

Colore opruster

Siden starten af 00’erne har Thomas Røddik drevet produktionsvirksomheden Colore, som nu har fået en kraftig opgradering på både udstyr og organisation.
Colore_02
Colore opruster