Store træsko og indtryk fra FESPA

PUBLICERET: 27 March 2024
OPDATERET: 11 April

FESPA-messen er ved at fortone sig og forventningen til DRUPA er under opbygning. Jeg havde kort snak med Kim Harris om FESPA, og hvad han så på messen.

– Det var generelt en flot stor messe, med mange udstillere fra hele verden. Dog var der nogen af de faste udstillere, der i år havde valgt FESPA fra (bl.a. Canon og HP). De giver den til gengæld gas på DRUPA.
Der var flere seriøse stande fra Asien, som var både store og flot opbygget. Der var dog stadig en del mindre stande, hvor de sad og sov og ikke var opmærksomme, men der er tydeligvis en ændring på vej fra kinesernes side, siger Kim Harris, direktør og indehaver af vikiallo.

FESPA blev afholdt i Amsterdam, som blandt andet er kendt for sine håndskårne træsko. På billedet ses Kim Harris.

Han giver også udtryk for, at flere leverandører tror på at fremtiden i in-house segmentet. De ser et behov for mindre maskiner, der er endnu lettere at bruge. Kim forventer ikke, at det vil tage opgaver fra deres kunder med større udstyr. Tværtimod forventes det, at der kommer mere fokus på individualisering og tryk/print på alt. Det vil blive lige så almindeligt at have en lille UV-printer eller en tekstilprinter, som det er at have en kopimaskine og en kaffemaskine. Der var mnaghe eksempler på dette, blandt andet fra Roland med BD-8 (UV), BY-20 (DTF) og Epson med V1000 og F1000, igen UV og DTF/DTG.

Kim Harris bemærkede også, at der igen i år var DTF overalt, både løsninger fra Asien men bestemt også fra Europa. Mange forventer at DTF vil øge antallet af print på tekstiler. Til gengæld vil færre vil bruge DTG og serigrafisk tryk. – Jeg tror dog, at alle løsninger har sin berettigelse, alt efter opgaven, design, størrelse, antal farver og antal tryk, siger han.

Summa, som er et af vikiallos mange agenture, viste en løsning med en feeder og robot, da de ser udviklingen gå i retning endnu mere automatisering.

På foliesiden siger Kim Harris, at designfolie er på vej frem. Både fra CoverStyl og 3M. Flere har fået øjnene op for recyckling og upcyckling. CoverStyl viste nye PVC Frie serier med mere slidstyrke, samt nye udendørs løsninger og nye design. 3M viste også en del nye design.

– YelloTools, som er værktøj til foliering, viste en del nye værktøjer, der gør det endnu lettere og mere spændende at arbejde med folie, skilte, wrapping, PPF m.m. Vi glæder os til at de kommer på Sign Print & Pack-messen og viser deres store udvalg, siger Kim Harris.

Til sidst siger Kim Harris:
– Jeg undrede mig over, at der ikke var flere der havde fokus på AI og implementering af denne teknologi, men jeg tænker, at det nok skal komme. Vi er jo mange der stadig arbejder på at finde ud af, hvor det givet mest mening.

Læs videre

Sign Service og College360 gør eleverne klar til Skills

For tredje år i træk er skilteteknikerne med til DM i Skills som konkurrencefag.
skills_05

– Vi må stå sammen om skiltetekniker-uddannelsen

Fredag den 12. april var der generalforsamling i Skilt- og Print Branchen, hvor der var stor fokus på at fastholde og udvikle skiltetekniker-uddannelsen.
claus-tvangso

All Creative er stolte

All Creative A/S vil vinde emballagekonkurrencen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_01

Flexoindustrien lever og har det godt

At flexoindustrien lever, og har det godt, må være hovedkonklusionen på det heldagsarrangement som Dansk Flexo Forum og Sweflex havde sat sammen.
AFF_01

De seneste nyheder

Sign Service og College360 gør eleverne klar til Skills

For tredje år i træk er skilteteknikerne med til DM i Skills som konkurrencefag.
skills_05

– Vi må stå sammen om skiltetekniker-uddannelsen

Fredag den 12. april var der generalforsamling i Skilt- og Print Branchen, hvor der var stor fokus på at fastholde og udvikle skiltetekniker-uddannelsen.
claus-tvangso

HP vil fortsætte med at drive udviklingen

Nøgleordene for HP på Drupa-messen er automation, integration og bæredygtighed som vil de adressere med tre teknologier.
drupa24_hp

Huuray for en printer

Den danske virksomhed, Huuray, investerede i sommeren 2023 i en ny printer for at udvide sit udbud af personaliserede gavekort.
Huuray-PR-Billeder