
Det blev for nylig offentliggjort, at Uffe Malmos Jeppesen tiltræder som fabrikschef hos Odense Seglmærke. Det sker, ifølge General Manager Lasse Vildrik, i erkendelse af, at der er behov for at styrke både salgs- og produktionsledelsen.
Lasse Vildrik forklarer:
– Siden vi blev en del af Optimum Group Nordic, har vi kunne dyrke vores kompetencer inden for luksusetiketter til fulde. Vi skal ikke fylde vores maskiner op med opgaver, som kan laves mere rationelt et andet sted i gruppen. Men et lidt vigende marked for luksusprodukter i 2023, har betydet, at vi skal have fat i flere nye kunder. Det er indtil videre lykkedes ret godt, men vi skal forstærke denne fokus og få flere af vores eksisterende og potentielle nye kunder til at forstå, hvad luksusetiketter kan gøre for netop deres produkter. Det kommer jeg til at arbejde meget mere med, når jeg frigøres for produktionsrollen. Samtidig er efterspørgslen efter high-end etiketter stigende, så vi skal blive bedre til at løse nye opgaver og udnytte de erfaringer vi allerede har. Derfor har vi brug for en fabrikschef med stor etiketerfaring, og sådan en har vi fundet i Uffe.
Uffe Malmos Jeppesen tilføjer, at i en produktion som Odenses Seglmærkes er materialekendskab helt afgørende og det er en opgave i sig selv at sikre, at al den viden og erfaring man har oparbejdet anvendes aktivt, så man kan løse nye opgaver hurtigere og undgå for mange eksperimenter.
– Det er typisk mindre produktioner vi udfører. Til gengæld skal de fleste opgaver gennem 2-3 maskiner, og nogle gange flere gange igennem den samme, før de er klar til levering. Det er en logistisk opgave at få det til at spille, og så handler det om at optimere omstillingstiderne. Selve produktionstiden på den enkelte maskine spiller ikke den store rolle på så små serier, men det gør omstillingstiden og flowet, siger han.
Udover sin rolle som fabrikschef kommer Uffe Malmos Jeppesen også med en særdeles stor erfaring inden for wrap-around-etiketter til blandt andet plastikflasker. Den erfaring skal han videreudvikle sammen med blandt andre Flexoprint i Randers, som har investeret i en maskine til formålet.
– De har købt en UV-LED-maskine. Teknologien rummer en række fordele som fx et meget lavere energiforbrug samt at folien ikke risikerer at krølle på grund af varme. Men der er mange forhold at tage i ed. Både ved produktionen af etiketten og når den senere skal applikeres hos kunden. Blandt andet statisk elektricitet, spænding og friktion påvirker resultatet og jeg kan hjælpe med at identificere og løse de problemer, der evt. måtte være, forklarer Uffe, som samtidig siger, at han glæder sig til at kaste sig ud i de udfordringer og ikke mindst hjælpe kunderne til den mest effektive produktion.
Vi ønsker held og lykke til både Lasse og Uffe.