V1 Printcompany øger kapaciteten markant

Foto: Søren Winsløw
PUBLICERET: 15 January 2024
OPDATERET: 22 January
Det er en ordentlig moppedreng af et skærebord som V1 Printcompany har investeret i for at kunne øge produktionskapaciteten. På billedet ses produktionsansvarlig Lasse Kahr.

I sommeren overtog forhandleren Bannerkompagniet produktionsselskabet V1 Printcompany i Ebeltoft, som producerer bannere og flag m.m. Nu bliver de to virksomheder lagt sammen til én og der investeres kraftigt i en effektivisering af produktionen.

Indehaveren af Bannerkompagniet, Morten Fritz, havde længe set muligheder i at overtage V1 Printcompany. Især Corona-perioden viste sårbarheden i at have al produktion levereret fra Østeuropa eller Asien. Sammen med den voksende fokusering på bæredygtighed, er det blevet mere relevant at kunne producere lokalt, siger han.

Indehaveren af V1 Printcompany, Morten Fritz, ser et stort potentiale i den lokale produktion.
Lokal produktion er et mål

– Vi overtog V1 i juni måned og er stadig i proces med at udvikle de synergier, der er ved at samle to virksomheder. Virksomhederne bliver nu samlet på adressen i Ebeltoft og vil om kort tid blive præsenteret under et nyt navn, fortæller Morten Fritz.

Det er meget i den tidligere ejer af V1 Per Bangs ånd at bevare produktionen i Danmark og i Ebeltoft i særdeleshed. – Vi skal bidrage til, at viden og kompetencer fastholdes lokalt, siger Morten Fritz.

Stor kapacitet – men også flaskehals

Bannerproduktionen har i en årrække bestået af en 3,2 meter bred EFI Vutech sublimations rulleprinter og en Monti varmekalander i samme bredde. Det har givet en betydelig produktionskapacitet af stofbannere. Herfra har produktionen været manuel og har været håndteret af en lille håndfuld dygtige syersker, som har skåret og syet bannerne og andre tekstiler til de respektive formål. Men det har ikke været muligt at udvide kapaciteten, da der tilsyneladende ikke findes flere syersker i området. Derfor var der behov for at automatisere dele af den manuelle produktion.

To investeringer øger kapaciteten markant

På den baggrund har de nu foretaget to investeringer. I december fik de installeret et Zünd G3 3XL-3200 skærebord til skæring af tekstiler i ruller. Det er en kæmpe aflastning af de manuelle processer, der, ifølge Morten Frits, sammen med en investering i en automatisk symaskine, vil øge kapaciteten mellem 50 og 100% – med den samme bemanding!

– I dag har vi et meget stort antal bannere i ens mål på skærebordet, så det går hurtigt, men selvom vi blander produktionen, og har fx både beach-flag og alarm-covers i mellem, så går det virkelig stærkt alligevel, siger han. Al udskæring foregår nu på Zünd skærebordet.

Lasse Kahr tiltrådte som ny produktionschef i sensommeren. Han siger om deres nye Zünd skærebord:

– Vi er stadig i gang med at udforske mulighederne, men det er åbenlyst at både kvalitet og hastighed er i top.

Morten Fritz understreger også, at både maskinens forventede levetid samt det forhold at leverandøren bor næsten lige rundt om hjørnet også har spillet en rolle i beslutningen. – Zünd Scandinavien har et meget højt service- og kompetenceniveau, som virker særdeles betryggende.

At have produktionen internt i huset betyder også, at de på tidligere stadier kan kontrollere kvaliteten.
– Vi har sjældent kvalitetsudfordringer og så kan vi levere hurtigt og til tiden, og nogle gange endda med ultrakort varsel, hvis en særlig situation kræver det.

De dygtige syersker hos V1 Printcompany får nu bedre tid til specialopgaverne, da store dele af den manuelle produktion automatiseres. På billedet ses Jette Boelsmand.

Udover det nye Zünd skærebord har V1 også investeret i et automatisk sybord, der kan lave både kanal- og kantsyninger. Det vil sammen med skærebordet bidrage til en markant produktivitetsforøgelse, mener Morten Fritz.

– Hvis vi skal være konkurrencedygtige, er vi nødt til at automatisere disse processer. Så kan vi bruge vores dygtige syersker til de mere avancerede opgaver.

Miljøfordele ved lokal produktion

Udover den betydelige effektivisering ser Morten Fritz også et stort potentiale i, at bannerne produceres lokalt. Han siger:

– I Bannerkompagniet købte en stor del af vores produktion i Polen. Hovedparten af dette flyttes nu til Ebeltoft. Men vi ved også, at indkøbere i stigende grad har fokus på CO2-aftrykket. Det er simpelthen blevet et krav i mange organisationer og vi kan med den lokale produktion tilbyde et lavere CO2-aftryk end de fleste. Derudover tilbyder vi allerede i dag de fleste af vores tekstiler i en version, der er produceret af genbrugsmaterialer., så vi mener, at vi har et godt produkt til dem, der har fokus på miljøet.

Komplet produktion af Smartframes

Tidligere leverede V1 tekstiler til baggrundsbelyste alu-rammer. Det gør de stadig, men en af de nyere strategiske beslutninger er at producere de såkaldte Smartframes selv – helt fra bunden. Nu køber de aluminiumsprofiler hjem i længder på 6 meter, skærer rammerne til og monterer selv LED-belysningen. Det samme gør sig gældende for standard rammer og akustikrammer, hvor de også selv skærer den lyddæmpende måtte til. På den måde kan kunderne få Smartframes og andre standard rammer i præcis de størrelser de ønsker.

– Det var noget vi begyndte på for et par år siden, men det har ikke rigtig haft det fornødne fokus. Det får det nu, og vi kan allerede mærke, at interessen er stigende, fortæller Morten Fritz afslutningsvis. Afsløringen af det nye firmanavn forventes hen på foråret.

V1 Printcompany har øget deres fokus på fremstilling af Smartframess (lyskasser med tekstilbeklædning). De fremstiller selv rammerne helt fra bunden. På billedet ses operatør Thomas Welle.

 

Zünd G3 3XL-3200 skærebordet har et arbejdsareal på 3210 x 3200 mm og et tilsvarende stort forlængerbord, hvorfra operatøren kan plukke de udskårne emner mens næste bordfuld skæres. Dette giver en yderst effektiv produktion. I baggrunden, bag glasset, ses EFI Vutech sublimations-printeren.

De seneste nyheder

Braille er et interessant nichemarked

Braille kan i princippet fremstilles af enhver UV-printer der kan lægge farve i lag. Men skal det gøres rationelt, holdbart og i henhold til eksisterende standarder på området, er det svært at komme uden om Direct Color Systems (DCS).
DCS_01
Braille er et interessant nichemarked

FESPA udvider med nye temaer

I maj 2026 afholdes FESPA i Barcelona. Messens tema er "The place for experts", som vil fremhæve FESPA som et globalt mødested for tryk og visuel kommunikation
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
FESPA udvider med nye temaer

RFID-mærkning vokser kraftigt

Markedet for RFID-tags vokser med mellem 20 og 25 procent om året. Sidste år blev der produceret niogtredive milliarder tags globalt.
Dieroff
RFID-mærkning vokser kraftigt

Nye matfolier fra Grafityp

Grafityp lancerer to nye matte printfolier til indendørs dekoration.
Grafityp_Matt
Nye matfolier fra Grafityp

Læs videre

RFID-mærkning vokser kraftigt

Markedet for RFID-tags vokser med mellem 20 og 25 procent om året. Sidste år blev der produceret niogtredive milliarder tags globalt.
Dieroff
RFID-mærkning vokser kraftigt

Det sidste trykkeri på Lolland

De seneste år har været gode for DK Print i Rødby på Lolland.
DK Print 01 small
Det sidste trykkeri på Lolland

Danske bogbindere på inspirationstur

I et samarbejde mellem Heidelberg Danmark og fagforeningen HK Privat har otte danske bogbindere netop været på et specialiseret falsekursus i Heidelbergs showroom i Tyskland.
stahlfolder_01
Danske bogbindere på inspirationstur

Test af digitale prøvetryksprintere

Grafisk konsulent Rune Eklund, der ejer og driver Center for Grafisk Kvalitet, har over 25 års erfaring med at styre og sikre grafisk kvalitet. Nu har han kastet sig over en dristig sammneligning mellem to af de bedste produkter inden for digitalt prøvetryk.
Canon versus HP
Test af digitale prøvetryksprintere