Antalis afholder åbent hus og 25-års jubilæum

PUBLICERET: 23 October 2023
OPDATERET: 23 October
Allan Lykkebaks 25 år i firmaet har budt på store forandringer og masser af udvikling.

Midt i en god periode med stabilt mediesalg og udsigt til en eksplosiv udvikling inden for interiør, slår Antalis dørene op for et 2-dages åbent hus-arrangement. Oven i et tæt pakket arrangement fejrer de samtidig at Allan Lykkebak har været 25 år i firmaet.

Det er en veloplagt Allan lykkebak der tager imod og fortæller, at han ikke har oplevelsen af at have været det samme sted i 25 år. Han siger:

– Jeg startede hos Udesen som handels- og engrosassistent, som primært var leverandør inden for udstyr, farver m.m til serigrafi. Siden fik jeg lov til at arbejde med kundeservice, indkøb og endte med at komme ud og sælge. Jeg var med til at sætte fokus på skilte og storformatsdelen med maskiner og medier som ellers ikke havde så stor fokus hos Udesen.

I 2001 blev Udesen overtaget af BührmannUbbens og i 2004 af Paperlinx . Allan Lykkebak fortæller, at det var en stor omvæltning at komme ind i en international koncern. Det betød blandt andet, at han kunne sætte endnu mere fokus på print- og mediebranchen, og herefter gik det stærkt.

I 2015 blev Paperlinx købt af Antalis og Allan fik ansvaret for den Grafiske del plus den Visuelle kommunikations del i Antalis DK og har siden også overtaget ansvaret for Visual kommunikation i Norden og Baltikum.

– På de 25 år har jeg arbejdet med fire forskellige ejere og med et hav af forskellige leverandører og produkter samt fantastiske kunder og kollegaer. Det har gjort, at jeg aldrig har fundet hverdagen ensformig. I det nuværende Antalis er vi et hold sammensat af solid erfaring, der er flere der har været her længere end mig, og så af friske yngre kræfter. Der er ingen der er vigtigere end andre i vores organisation, men vi et utroligt godt sammenspillet hold. Det betyder alt, set med mine øjne.

Marked med eksplosiv vækst

Det grafiske marked lider under et fortsat fald i volumen. Allan Lykkebak siger, at i forhold til sidste år er volumen på traditionelt grafisk papir nede med omkring 30% ud fra Importtallene til Danmark. Så hvis man alene beskæftiger sig med denne type produktion, vil man sandsynligvis være hårdt ramt. Men det er Allan Lykkebaks opfattelse, at langt de fleste af deres kunder har fået flere ben at stå på, og derfor bedre kan kompensere for nedgangen i det grafiske.

– Der er ikke ret mange Grafiske virksomheder, der ikke også har storformat i dag. Flere af dem har også bevæget sig ind på emballage eller etiketmarkedet og har på den måde fået et bredere forretningsfundament. På storformat ser vi en meget stabil udvikling og kigger vi over mod det relativt nye interior design marked, så er udviklingen nærmest eksplosiv. Fra 2015 og frem til nu er interior design 10-doblet på europæisk plan og den eksponentielle udvikling tror vi fortsætter. Derfor er det et af vores fokus punkter på åbent hus-dagene. Der er enorme muligheder i at indrette og opgradere med bl.a. folier.

Grøn omstilling kræver gode værktøjer

Den grønne omstilling får også et skud på åbent hus-dagene. For at imødekomme de mange stigende krav og forespørgsler, har Antalis udviklet sit eget scorecard-system til folier, så de kan klæde både skiltevirksomhederne og deres kunder bedre på. Det sker blandt andet ved hjælp af et Green Star-system, som fortæller og produktets klima og miljø profil. Allan Lykkebak forklarer:

– Det er jo ikke kun et spørgsmål om hvorvidt materialet indeholder fx PVC. Hvis PVC’en holder fem gange længere end en fiberbaseret folie, så skal man jo huske at tage 5x print samt udkørsel og opsætning med i den grønne beregning, og så kan PVC måske vise sig at være et okay alternativ – også på den grønne konto.

Antalis har udarbejdet et Whitepaper om PVC og kan på den måde være med til at der træffes bedre valg – både for økonomi og miljø – på dette område. På åbent hus-dagene vil der desuden være 30 minutters indlæg om, hvordan man kommer godt i gang med ”grøn” rådgivning samt mulighederne der ligger inden for Interior design.

Oplev 3 nye stjerneprodukter

På arrangementet vil Antalis vise tre af deres nye stjerneprodukter. Det drejer sig om den nye resinprinter Surecolor R5000 fra Epson, som Antalis har fået eneforhandling på i Danmark. De har allerede solgt deres første til CoolDeko i Odense.

Epsons Surecolor R5000 vil kunne opleves på åbent hus-arrangementet. På billedet ses Herman Brænder fra CoolDeko som netop har fået sin installeret.

De viser også den nye entry-level printer fra HP Latex 630W som kan printe med hvid farve. Den kan bundles med HP’s Latex 64 Plus Cutter i et produktivt set-up. HP’s farvekassetter er skabt i pap og kan, hvis man splitter bunden, der indeholder printhoved og elektronik, fra selve papkassetten returneres til HP mens papkassetten kan bortskaffes som almindeligt pap, fortæller product manager Erik Hvid fra Antalis.

Erik Hvid viser den nye HP Latex 630W printer frem sammen med cutteren Latex 64 Plus Cutter og retursystemet som sikrer, at elektronikken returneres til HP.

Endelig viser Antalis det nyeste skud på Summas skæreplotterstamme. S3 hedder modellen som ikke umiddelbart ligner en revolution, men snarere en evolution, som Erik Hvid udtrykker. Med en lang række forbedringer på elektronik og skæreværktøjer er der tale om en ny topmodel, der skulle give en mere stabil og præcis skæring.

Den nye Summa S3-skæreplotter kan også ses på Antalis’ åbent hus-arrangement. Det er den nye topmodel fra Summa.

Derudover vil der være fremvisning af Vanguard UV flatbed, HP Latex Hybrid flatbed, Olin Colours papir og masser af andre forskellige medier og maskiner, samt mulighed for at møde mange af vores leverandører.

Tid og sted

Antalis åbent hus afholdes den

1. og 2. november 2023
Kl. 10-16.00

på adressen

Wittrupvej 2
7120 Vejle Øst

Du kan tilmelde dig arrangementet her

De seneste nyheder

Braille er et interessant nichemarked

Braille kan i princippet fremstilles af enhver UV-printer der kan lægge farve i lag. Men skal det gøres rationelt, holdbart og i henhold til eksisterende standarder på området, er det svært at komme uden om Direct Color Systems (DCS).
DCS_01
Braille er et interessant nichemarked

FESPA udvider med nye temaer

I maj 2026 afholdes FESPA i Barcelona. Messens tema er "The place for experts", som vil fremhæve FESPA som et globalt mødested for tryk og visuel kommunikation
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
FESPA udvider med nye temaer

RFID-mærkning vokser kraftigt

Markedet for RFID-tags vokser med mellem 20 og 25 procent om året. Sidste år blev der produceret niogtredive milliarder tags globalt.
Dieroff
RFID-mærkning vokser kraftigt

Nye matfolier fra Grafityp

Grafityp lancerer to nye matte printfolier til indendørs dekoration.
Grafityp_Matt
Nye matfolier fra Grafityp

Læs videre

FESPA udvider med nye temaer

I maj 2026 afholdes FESPA i Barcelona. Messens tema er "The place for experts", som vil fremhæve FESPA som et globalt mødested for tryk og visuel kommunikation
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
FESPA udvider med nye temaer

Mols Print Kompagni fordobler printkapaciteten

Printvirksomheden Mols Print Kompagni A/S i Ebeltoft sætter handling bag ordene om at styrke den danske produktion på Mols.
Mols_01
Mols Print Kompagni fordobler printkapaciteten

Webinar: Hvorfor toner-teknologien er kommet for at blive

Torsdag den 13. november kl. 09:00 (CET) afholder Xeikon et gratis webinar på engelsk med titlen "Hvorfor er tonerteknologi kommet for at blive til etiket- og emballagetryk".
Frank-Jacobs-900x600-1
Webinar: Hvorfor toner-teknologien er kommet for at blive

Antalis styrker sin position inden for tekstiltryk

Antalis køber hollandske Texo Trade Services, en producent og distributør af trykbare tekstiler og transfertrykmedier til tekstil- og storformattryk.
tts-banner
Antalis styrker sin position inden for tekstiltryk