
Lidt overraskende havde Ricoh, som i denne sammenhæng er mest kendt for deres high-end toner- og inkjet-baserede printteknologier, valgt at udstille to helt nye produkter på Interpack-messen.
Philippe Wolff, som er ansvarlig for bæredygtige forretningsløsninger hos Ricoh, fortalte begejstret om deres nye On Demand Direct Packaging Printing-løsning, som giver mulighed for at printe direkte på emballagen i samme process som emballagen fyldes.
Det er en termoprinter-løsning, hvor printhovedet kan monteres i en påfyldningslinje og hvor printet kan individualiseres til hver enkelt pakke. At det er termoprint betyder, at der ikke er noget farvebånd eller farvekassetter at holde styr på. Ikke noget der skal skiftes og derved potentielt stoppe den kritiske fødevareproduktion.

Egenudviklet termofarve
Teknologien er tænkt anvendt på ferskvarer pakket i transparente folier, hvor man skal kunne se indholdet (pålæg, ost, kød og frugt). Folien påtrykkes ofte et varemærkenavn/logo samt staffagefarver før påfyldningsprocessen. I den forbindelse påtrykkes Ricohs egenudviklede semi-transparent hvide farve. Det er denne farve, som aktiveres af termohovedet i påfyldningsmaskinen.
Ifølge Philippe Wolff vil teknologien eliminere behovet for etiketter i den typefødevarelinjer, hvilket vil sænke de samlede omkostninger. Derudover hævder han, at printkvaliteten øges på bl.a. stregkoder, da opløsningen er høj og kontrasten stor.
Det er en monokrom teknologi og den kan altså kun printe sort, men da den netop sigter på information, sporbarhed samt enkle logoer og pictogrammer, ser Philippe Wolff ikke nogen udfordring i dette.
Seven-Eleven tager teknologien i anvendelse
Philippe Wolff fortæller, at SevenEleven i Japan bruger denne teknologi til deres forskellige salater, med information såsom ingredienser trykt direkte på salatpakkerne. Normalt angiver en papiretiket fastgjort til bunden af pakken, hvilke ingredienser der indgår.
Ricohs teknologi eliminerer sådanne papiretiketter, hvilket bidrager til en reduktion af miljøbelastningen, siger Philippe Wolff. Desuden forbedres synligheden af fødevarematerialer og allergeninformation meget ved at flytte nødvendig information fra bunden til toppen. I fremstillingsprocessen eliminerer det desuden påsætning af papiretiketter og udskiftning af fx farvebånd, hvilket forbedrer produktiviteten på en lang række områder i detail- og distributionsindustrien.

Nyt foliebakkemateriale
At Ricoh er en koncern med mange kompetencer, ses også af, at de har udviklet et nyt PLA-materiale til fødevareindustrien. PLA er en bioplast, der kan fremstilles uden brug af olie og på basis af fx majsstivelse, hvilket gør den biologisk nedbrydelig (ifølge bl.a. Ricoh og Wikipedia).
Ricohs nye produkt – PLAIR – er et opskummet PLA, der er særlig velegnet til ferske fødevarer. Det er et letvægtsmateriale, hvor navnet er sammensat af PLA og AIR (luft) for at indikere, at det er en luftfyldt PLA. I forhold til lignende produkter (fx Styrofoam og HIPS) har PLAIR en stærkere varmeisolering, kan anvendes i microovn, er biologisk nedbrydelig, har en god stivhed og er særdeles nemt at termoforme, siger Philippe Wolff.