Ricoh går nye veje i jagten på emballagesegmentet

PUBLICERET: 14 May 2023
OPDATERET: 14 May
Philippe Wolff fra Ricoh viser hvor lille termoprinteren er, hvilket også betyder, at den kan integreres i de fleste påfyldningsmaskiner. Foto: Søren Winsløw.

Lidt overraskende havde Ricoh, som i denne sammenhæng er mest kendt for deres high-end toner- og inkjet-baserede printteknologier, valgt at udstille to helt nye produkter på Interpack-messen.

Philippe Wolff, som er ansvarlig for bæredygtige forretningsløsninger hos Ricoh, fortalte begejstret om deres nye On Demand Direct Packaging Printing-løsning, som giver mulighed for at printe direkte på emballagen i samme process som emballagen fyldes.

Det er en termoprinter-løsning, hvor printhovedet kan monteres i en påfyldningslinje og hvor printet kan individualiseres til hver enkelt pakke. At det er termoprint betyder, at der ikke er noget farvebånd eller farvekassetter at holde styr på. Ikke noget der skal skiftes og derved potentielt stoppe den kritiske fødevareproduktion.

Seven-Eleven i Japan har allerede taget Ricohs printteknologi på deres salatbakker. Logoet samt den semi-transparente hvide er fortrykt på et trykkeri. Den sorte termovarmes på under påfyldningen og kan varieres fra bakke til bakke. Foto: Pressefoto.
Egenudviklet termofarve

Teknologien er tænkt anvendt på ferskvarer pakket i transparente folier, hvor man skal kunne se indholdet (pålæg, ost, kød og frugt). Folien påtrykkes ofte et varemærkenavn/logo samt staffagefarver før påfyldningsprocessen. I den forbindelse påtrykkes Ricohs egenudviklede semi-transparent hvide farve. Det er denne farve, som aktiveres af termohovedet i påfyldningsmaskinen.

Ifølge Philippe Wolff vil teknologien eliminere behovet for etiketter i den typefødevarelinjer, hvilket vil sænke de samlede omkostninger. Derudover hævder han, at printkvaliteten øges på bl.a. stregkoder, da opløsningen er høj og kontrasten stor.

Det er en monokrom teknologi og den kan altså kun printe sort, men da den netop sigter på information, sporbarhed samt enkle logoer og pictogrammer, ser Philippe Wolff ikke nogen udfordring i dette.

Seven-Eleven tager teknologien i anvendelse

Philippe Wolff fortæller, at SevenEleven i Japan bruger denne teknologi til deres forskellige salater, med information såsom ingredienser trykt direkte på salatpakkerne. Normalt angiver en papiretiket fastgjort til bunden af pakken, hvilke ingredienser der indgår.

Ricohs teknologi eliminerer sådanne papiretiketter, hvilket bidrager til en reduktion af miljøbelastningen, siger Philippe Wolff. Desuden forbedres synligheden af fødevarematerialer og allergeninformation meget ved at flytte nødvendig information fra bunden til toppen. I fremstillingsprocessen eliminerer det desuden påsætning af papiretiketter og udskiftning af fx farvebånd, hvilket forbedrer produktiviteten på en lang række områder i detail- og distributionsindustrien.

Ricohs egenudviklede foliebakkemateriale PLAIR kommer i ruller, og kan nemt termoformes til bakker til fx præ-fabrikerede måltider. Foto: Søren Winsløw
Nyt foliebakkemateriale

At Ricoh er en koncern med mange kompetencer, ses også af, at de har udviklet et nyt PLA-materiale til fødevareindustrien. PLA er en bioplast, der kan fremstilles uden brug af olie og på basis af fx majsstivelse, hvilket gør den biologisk nedbrydelig (ifølge bl.a. Ricoh og Wikipedia).

Ricohs nye produkt – PLAIR – er et opskummet PLA, der er særlig velegnet til ferske fødevarer. Det er et letvægtsmateriale, hvor navnet er sammensat af PLA og AIR (luft) for at indikere, at det er en luftfyldt PLA. I forhold til lignende produkter (fx Styrofoam og HIPS) har PLAIR en stærkere varmeisolering, kan anvendes i microovn, er biologisk nedbrydelig, har en god stivhed og er særdeles nemt at termoforme, siger Philippe Wolff.

De seneste nyheder

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

På FESPA havde Canon fokus på at inspirere kunderne til at skabe vækst gennem workflow og automatisering
canon_01
Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

På KOMM-Dagen er der fokus på inspiration, ideer og at bringe begejstring hos deltagerne.
Palle_Studs
KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

Læs videre

Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

På FESPA havde Canon fokus på at inspirere kunderne til at skabe vækst gennem workflow og automatisering
canon_01
Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

Med stor modularitet giver Zünd det, kunderne har brug for

Zünd viste, med bare to maskiner, spændet i mulighederne med deres skære- og fræseudstyr.
Screenshot
Med stor modularitet giver Zünd det, kunderne har brug for

Reliefprint til tapeter, emballager, roll-ups og meget andet

Roland DG købte for noget tid siden Dimense-teknologien, som kan fremstille strukturerede tapeter, plakater, roll-ups, emballager og POS-materiale m.m. Nu kommer de med deres egen opdaterede maskine.
Roland_01
Reliefprint til tapeter, emballager, roll-ups og meget andet

SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle et til fælles

Om det var et tilfælde, at de alle stod i samme hal på FESPA vides ikke, men for Lars Nikolajsen fra NIZE equipment var det en fornøjelse. Han repræsenterer nemlig dem alle i de nordiske lande.
Elitron
SwissQprint, Elitron, DCS og Mutoh har alle et til fælles