Nordsign: Vi faciliterer bare god produktion

PUBLICERET: 11 May 2023
OPDATERET: 11 May
Michael Overgaard er stolt af fabrikken i Polen, hvor stemningen i systuen tilsyneladende er god. Foto: Pressebillede.

Nordsign er et dansk produktionsselskab, der tilbyder især soft signage, flag og bannere i et B2B-koncept. De har egen fabrik i Polen men hovedkontor i Skive, hvorfra de servicerer kunder i hele Norden og en række europæiske lande.

Sælger for 100 millioner om året

Der er ingen produktion på hovedkontoret i Skive. Her sidder der fire mand og tager imod ordrer fra hele Europa. Direktør, medejer og daglig leder af kontoret i Skive, Michael Overgaard, fortæller, at den mandskabsmæssige tyngde ligger i produktionsselskabet. Det har til huse i Polen lidt nord for Poznan. Her er der godt og vel 50 ansatte. De har også et salgskontor i Polen. Gruppen omsætter for henved 100 millioner danske kroner om året.

Medejer og daglig leder af Nordsigns kontor i Skive, Michael Overgaard. Foto: Pressebillede.

Nordsign startede som et rent handelsselskab i slutningen af 90erne, men etablerede egen produktion i Polen i 2006. I starten med en Mimaki sublimationsprinter og en enkelt kalander. Siden har de udvidet kraftigt med professionelle produktionsprintere fra Durst, og har nu en betydelig kapacitet inden for sublimationsprint, men har også tilføjet både UV- og Latex-print.

Soft signage egner sig bedst

– Vi producerer og leverer næsten alt inden for soft signage. De fleste gange som sublimation, men nogle gange også UV- eller latex, lidt afhængig af opgaven. Men det er altid foldbare produkter. Det giver ikke rigtig mening at fremstille plader i Polen og så sætte hele fordelen over styr ved en dyr og besværlig logistik frem til en destination i fx Danmark, forklarer Michael Overgaard og tilføjer:

– Vi producerer selv diverse alu-profiler til ophæng, alurammer og lyskasser på fabrikken i Polen.
Men enkelte gange er der forhold; timing, specielle typer rammer eller størrelser, det gør at vi vælger at outsource produktionen af disse. Det gælder om at optimere, så kunden får den bedste oplevelse.

De producerer 85-90 % af deres ordrer i Polen. Resten udføres af lokale partnere eller hos deres kinesiske samarbejdspartner, som de har haft et tæt forhold til siden starten. Den kinesiske partner er også en god back-up, når der er fuld belægning i Poznan.

Usædvanligt erfaringsgrundlag

Stifteren af selskabet, Tomas Pedersen, er bosat i Polen. Det er ham, der har stået bag hele udviklingen. Han er uddannet mejerist, men er, i følge Michael Overgaard, et usædvanligt nysgerrigt og iderigt menneske. Det førte blandt andet til, at Nordsign, som en af de første danske virksomheder, fik tildelt e-handelsprisen tilbage i 2002, for deres nytænkningen inden for online prisberegning.

Michael Overgaard er selv uddannet i Brugsen og siden været involveret i salg i en række forskellige virksomheder. Han har været en del af ejerkredsen siden han trådte ind i firmaet i 2006. Begge har de haft glæde af at arbejde sammen med Jørgen Rickens Print Factory/Dansk Giganttryk. Dog ikke på samme tid og uden i øvrigt at kende hinanden, før Michael søgte arbejde i Nordsign.

Nordsign har fremstillet en superlækker Sample Box med eksempler på forskellige soft signage-løsninger. Ifølge Michael Overgaard den lækreste på markedet. Foto: Søren Winsløw.
Ikke for enhver pris

Kunderne er typisk skiltefirmaer, messearrangører, trykkerier, bureauer og så har de enkelte direkte kunder. At de har direkte kunder er, ifølge Michael Overgaard, dels historisk betinget, dels skyldes det, at der er enkelte store kunder, der kun vil handle direkte. Så hvis du vil have dem, har du ikke noget valg.

– Men det betyder ikke, at vi tager hvad vi kan få. Der er opgaver, hvor vi bare ikke er de bedste, og så vil vi hellere lade andre komme til. Det er et spørgsmål om troværdighed. For os betyder de gode relationer alt. Vi behandler hinanden og kunderne ordentligt, er ærlige om hvad vi kan og vi taler ordentligt til hinanden uanset, hvad der sker. Hvis vi en sjælden gang oplever, at der ikke er gensidig respekt, så stopper samarbejdet, fortæller Michael Overgaard.

Tæt integration med trofaste kunder

Michael Overgaard fortæller, at de kontinuerligt udvikler deres integration med kunderne. Fx har de en messeleverandør som kunde, som udbyder både messer og dekoration af stande. Når de har en messe kørende, kommer der ofte en ordre på op til 1.300 bannere. Via deres XML-baserede integration tager oprettelsen af sådan en ordre, hvor hvert banner er en specifik printordre, omkring 10 minutter. Det ville ifølge Michael Overgaard tage mindst en uge, hvis de skulle skrive det ind manuelt.

Når en ordre er oprettet i systemet, kan de på kontoret i Skive umiddelbart se, om orden kan sættes i gang. Via deres ERP-system har de adgang til lagerstatus og produktionsplan og kan derfor med det samme bekræfte overfor kunden, hvornår ordren er klar.

– Det er vigtigt for os at kunne give en hurtig tilbagemelding på en forespørgsel. Ordrerne kan, i de fleste tilfælde, glide direkte ud på maskinerne med det samme. Det handler om effektivitet, men lige så meget om relationer og at udvikle sig sammen med kunderne. Vi er ikke altid de billigste, men vi er hurtige og leverer god kvalitet. Der skal være en balance, som begge parter har det godt med, siger Michael Overgaard.

Nordsign har siden starten udvidet kraftigt med produktionsprintere fra Durst, og har nu en betydelig kapacitet inden for sublimationsprint, men har også tilføjet både UV- og Latex-print. Foto: Pressefoto.
Stolt over produktionen i Polen

Michael Overgaard er stolt over deres produktion i Polen. De har omkring 3.000 m2 til rådighed. For nylig har de ansat en ny produktionsdirektør med speciale i LEAN-produktion og Six Sigma. I starten synes Michael Overgaard det gik lidt langsomt med at komme i gang, men han må nu erkende, at grundighed betaler sig.

– Tidligere havde vi jævnligt nogle fejlproduktioner, som røg på tabslisten. Nu har de nye produktionschef analyseret hvorfor det gik galt og fejlprocenten er reduceret til næsten ingenting. Vi er blevet meget bedre til at optimere produktioner, så spildet bliver mindre og så har vi en succesrate på over 99% når det gælder rettidig levering. Jeg må sige, at det går ret godt, siger Michael Overgaard med et bredt smil.

Investerer i det danske marked

Det blev bemærket, at Nordsign i starten af året købte sig ind med en halvpart i Macrodot 2.0 Aps, som er leverandør af skilte- og promotion-materialer til den grafiske branche. Men det stopper ikke der. Sidste år købte de forhandleren Iburg Grafisk Produktion Aps som de i forvejen havde et tæt samarbejde med. Men da ejeren bag var begyndt at overveje at trække sig tilbage, valgte de at købe, for at holde på en god kundekreds. I år har de så yderligere købt en halvpart i Visuel Print A/S som sælger og producerer soft signage, men i dag sker produktionen et samarbejde med Nordsign.

Læs videre

Degn Grafisk investerer i teknologi og miljø

Degn Grafisk har, som nogle af de først i Danmark, investeret i en Canon imagePRESS V1350. Og den kommer til at arbejde hårdt.
Degn_01

Mulighederne med AI er store, men det er udfordringerne også

I vores serie af artikler om kunstig intelligens (AI) i den grafiske industri, har vi talt med Adrian Mayr som er direktør for product management hos Müller Martini
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Fjerritslev Tryk går nye veje – og vokser

– Vi er Nordjyllands største rotationstrykkeri, hvis man lige holder Mors ude af ligningen, siger Martin Eigenbroth med et glimt i øjet.
fjerritslev_03

Signcom går til stålet på Sign Print & Pack-messen

Signcom har eksisteret i 10 år som selvstændig virksomhed i Danmark og er gået hen og blevet en af de største leverandører af Viscom-produkter.
signcom_01

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01