Det var første gang nogensinde, at Fujifilm afholdt en pressekonference på Interpack i Düsseldorf, som er en af emballageindustriens allerstørste messer. Under temaet ” A fresh look” (Med nye øjne) lagde de op til det, de selv kaldte den største transformation i 25 år.
– Vi er på en fantastisk rejse, den mest fantastiske i de sidste 25 år, indledte kommunikationschef Graham Leeson og blev fulgt op af Taku Ueno, Senior Vice President for EMEA, som fortalte, at Fujifilms tilstedeværelse på messen skulle vise deres stærke engagement i emballagemarkedet. Med sloganet ”Analogt – Digitalt – Bæredygtigt” ville de fortælle, at de ønsker at dække hele bredden af teknologier på emballagemarkedet, og hele tiden med bæredygtighed i fokus.
Ny low migration-flexofarveserie
Fujifilm er til stede med mange forskellige teknologier. De producerer deres egne farver til såvel flexo, som serigrafi og inkjet. I den forbindelse har de tilføjet en ny flexoserie af LED IDFC (low migration) farver og lakker. Det nye sæt fås i et fuldt spektrum af farver og er designet til etiket- og fleksible emballagemarkeder, hvor low migration er en nøgleprioritet.
Branchens hurtigste flexofremkalder
Med introduktionen af den nye PDW4260-flexofremkalder, tilbyder de mellemstore til store flexografiske virksomheder, der ønsker at bringe pladefremstilling in-house eller repro-huse, der ønsker at øge produktiviteten, en mere bæredygtig og effektiv pladefremstillingsproces.
Auto-feed-designet på den nye PDW4260-processor giver nem adgang til montering og vask af Fujifilms Flenex FW-plader, og dens indbyggede luftkniv og spraystænger giver en effektiv rengøring og tørring. Når den bruges sammen med Fujifilms Flenex FW vandvaskbare plader, vil den nye processor være branchens hurtigste, hævder Fujifilm.
Omfattende digitale muligheder
Vi har i en tidligere artikel omtalt de nye digitale produkter (link til tidligere artikel). Det gælder tonerprinteren Revoria PC1120, der med sine seks farvestationer kan printe blandt andet guld, sølv og lak. Det giver nogle enestående forædlingsmuligheder også på kraftigere karton.
Så er der de to inkjet-løsninger til henholdsvis fleksibel emballage i ruller og til arktryk – JetPress FP790 og JetPress 750S. FP790 vidner om Fujifilms stærke dedikation til at udvikle et produkt, som branchen har brug for. En printer til print på fleksible emballager i endeløse baner. I samarbejde med Nordmeccanica Group (baneføring), Henkel (lim) og Hybrid Software har de udviklet et produkt, der på et højt niveau tilgodeser branchens behov.
JetPress 750S har været på markedet i henved 10 år er state-of-the-art når det gælder kvalitet i inkjet arkproduktion.
Imprinting åbner en verden af muligheder
Fujifilm udvikler deres egne Samba-inkjetprinthoveder, der anvendes i førnævnte digitale printere og som også bruges i andre leverandørers inkjet-printere.
Imprinting-teknologien, hvor man placerer et inkjet-printhoved til variable data,i fx en offsetmaskine, har været kendt længe, men har fundet begrænset anvendelse. Nu ser Fujifilm en interessant niche i Flexobranchen, hvor mange mindre flexotrykkerier og konverteringsvirksomheder kan opnå en spændende tilføjelse med denne teknologi ved at kunne tilføje high-end 4-farve variable data i deres produktionslinje.
Tommy Segelberg, Business Lead hos Fujifilm Nordic, fortæller, at han ser et stort potentiale i den Nordiske flexobranche, som består af mange mindre virksomheder. I det hele taget finder han Fujifilms satsning på emballagemarkedet meget interessant.
Nyt partnerskab i Skandinavien
Han fortæller også, at Fujifilm ikke vil sælge direkte i Skandinavien, men oplyser, at man kigger på en løsning for distributørkæden i Sverige, Norge, Finland og Danmark.