Carsten Bamberg, forretningsudviklingschef hos Konica Minolta Business Solutions Europe giver sit syn på 2023, som han mener vil være præget af en fortsat stærk tendens til øget digitalisering inden for print af etiketter.
Digital etiketproduktion er blevet normen, og næsten 35 procent af den samlede produktionsværdi er nu fuldt digital eller involverer hybrid printteknologi. Efter et større udsving er det nu det digitale, der klarer sig bedst på markedet, da flere brands og forhandlere har indset, at fleksibilitet og hurtig respons er de vigtigste faktorer for at kunne reagere på de skiftende efterspørgselsmønstre ifølge Konica Minolta.
– Den analoge teknologi har været modstandsdygtig over for de globale ændringer, især inden for etiketter og emballage, men nu ser det virkelig ud som om, at overgangen fra analog til digital tager fart, siger Carsten Bamberg.
Vækst i sigte
Optimismen afspejles af andre globale eksperter, som også rapporterer, at betydelige vækstmuligheder ser ud til at være i horisonten i de kommende år. Eksperterne fra analyseinstituttet Smithers tror på vækst for etiket- og emballageindustrien efter pandemien.
I en rapport om tendenser og drivkræfter, der former fremtidens digitale printmarkeder, anslår de, at det globale marked for digitalt trykte etiketter har en værdi på 12,6 milliarder USD i 2022, og er vokset med 7,7 procent i gennemsnit de sidste fem år, mens volumen voksede med et gennemsnit på 10,8 procent.
De siger også, at digitalt etikettryk forventes at nå op på næsten 20 milliarder dollars i 2032, når de digitale rulleprintere overgår analog produktion med indbygget digital udsmykning og efterbehandlingsmuligheder.
Rapporten fastslår: ”I takt med at befolkningen vokser og antallet af mindre husstande stiger, vil emballagemængderne også vokse. E-handel med individuelle kunder gør det nødvendigt at bruge mere emballage til at beskytte varer under transporten. Selvom mange pakker ikke har tryk på (flasker, glaskrukker, dåser, indpakninger, tønder, etuier, poser, pap, film), kræver mange af dem en etiket.”
Etiketter er uundværlige
Som et andet eksempel på skiftet til digital produktion fortæller FINAT (Den europæiske etiketbrancheforening), at mere end en tredjedel af de adspurgte (37 %) i en nylig undersøgelse sagde, at de vil købe en digital trykpresse i 2023. Det var en betydelig stigning fra de 21%, der sagde, at de ville investere i digitalt udstyr i det foregående år.
I FINATs seneste rapport og analyse af det europæiske smalbane marked skriver foreningens administrerende direktør Philippe Voet, at: “Etiketter er uundværlige for at muliggøre den kritiske infrastruktur” og tilføjer, at “mærkevareproducenter rapporterer, at deres digitale operationer er vokset betydeligt på grund af pandemien og behovet for akutte ordrer stiger.”
Markedsledende position
– Vi fortsætter med at skubbe grænserne med vores tonerbaserede teknologi, der har gjort os til markedsleder inden for digital labelproduktion – lidt mere end seks år efter, vi første gang kom på markedet, siger Carsten Bamberg.
– Fra begyndelsen var vi fokuseret på små og mellemstore etikettrykkerier. Men i vores rolle som en global teknologileverandør med lokale serviceorganisationer retter vi os i dag mod de avancerede markeder med introduktionen af AccurioLabel 400 – vores tonerbaserede digitale etiket-trykpresse.
De første AccurioLabel 400-kunder starter produktionen
– Vi installerer nu de første nye presser i begyndelsen af 2023 efter omfattende interne tests og ekstremt positive tilbagemeldinger fra de første kunder. De rapporterer om omkostningsreduktioner takket være endnu mere holdbare dele, tilgængelighed i fire- og femfarvede konfigurationer og muligheden for flere applikationer med hvid toner og en printhastighed på op til 39,9 m/min, forklarer Carsten Bamberg og fortsætter:
– AccurioLabel 400 flytter grænserne for automatisering, hastighed, fleksibilitet og farvekapacitet, hvilket giver Konica Minolta mulighed for yderligere at trænge ind på etiket- og emballagemarkedet.
– Vi vil ikke slappe af. Der er stadig meget arbejde at gøre for at oplyse markedet om fordelene ved digital produktion. Vi er fast besluttet på, baseret på et partnerskab, at hjælpe vores kunder med at identificere og åbne op for de potentielle digitaliseringer og nå det næste niveau i deres organisationers digitale modenhed ved at anskue arbejdspladsen på nye måder, slutter Carsten Bamberg.
Tekst: Bo Wallteg