Konica Minolta: Overgangen fra analogt til digitalt etikettryk fortsætter

PUBLICERET: 20 January 2023
OPDATERET: 20 January
Carsten Bamberg fra Konica Minolta ser muligheder for, at kunderne kan tage springet over i digital etiketproduktion.

Carsten Bamberg, forretningsudviklingschef hos Konica Minolta Business Solutions Europe giver sit syn på 2023, som han mener vil være præget af en fortsat stærk tendens til øget digitalisering inden for print af etiketter.

Digital etiketproduktion er blevet normen, og næsten 35 procent af den samlede produktionsværdi er nu fuldt digital eller involverer hybrid printteknologi. Efter et større udsving er det nu det digitale, der klarer sig bedst på markedet, da flere brands og forhandlere har indset, at fleksibilitet og hurtig respons er de vigtigste faktorer for at kunne reagere på de skiftende efterspørgselsmønstre ifølge Konica Minolta.

– Den analoge teknologi har været modstandsdygtig over for de globale ændringer, især inden for etiketter og emballage, men nu ser det virkelig ud som om, at overgangen fra analog til digital tager fart, siger Carsten Bamberg.

Vækst i sigte

Optimismen afspejles af andre globale eksperter, som også rapporterer, at betydelige vækstmuligheder ser ud til at være i horisonten i de kommende år. Eksperterne fra analyseinstituttet Smithers tror på vækst for etiket- og emballageindustrien efter pandemien.

I en rapport om tendenser og drivkræfter, der former fremtidens digitale printmarkeder, anslår de, at det globale marked for digitalt trykte etiketter har en værdi på 12,6 milliarder USD i 2022, og er vokset med 7,7 procent i gennemsnit de sidste fem år, mens volumen voksede med et gennemsnit på 10,8 procent.

De siger også, at digitalt etikettryk forventes at nå op på næsten 20 milliarder dollars i 2032, når de digitale rulleprintere overgår analog produktion med indbygget digital udsmykning og efterbehandlingsmuligheder.

Rapporten fastslår: ”I takt med at befolkningen vokser og antallet af mindre husstande stiger, vil emballagemængderne også vokse. E-handel med individuelle kunder gør det nødvendigt at bruge mere emballage til at beskytte varer under transporten. Selvom mange pakker ikke har tryk på (flasker, glaskrukker, dåser, indpakninger, tønder, etuier, poser, pap, film), kræver mange af dem en etiket.”

Etiketter er uundværlige

Som et andet eksempel på skiftet til digital produktion fortæller FINAT (Den europæiske etiketbrancheforening), at mere end en tredjedel af de adspurgte (37 %) i en nylig undersøgelse sagde, at de vil købe en digital trykpresse i 2023. Det var en betydelig stigning fra de 21%, der sagde, at de ville investere i digitalt udstyr i det foregående år.

I FINATs seneste rapport og analyse af det europæiske smalbane marked skriver foreningens administrerende direktør Philippe Voet, at: “Etiketter er uundværlige for at muliggøre den kritiske infrastruktur” og tilføjer, at “mærkevareproducenter rapporterer, at deres digitale operationer er vokset betydeligt på grund af pandemien og behovet for akutte ordrer stiger.”

Markedsledende position

– Vi fortsætter med at skubbe grænserne med vores tonerbaserede teknologi, der har gjort os til markedsleder inden for digital labelproduktion – lidt mere end seks år efter, vi første gang kom på markedet, siger Carsten Bamberg.

– Fra begyndelsen var vi fokuseret på små og mellemstore etikettrykkerier. Men i vores rolle som en global teknologileverandør med lokale serviceorganisationer retter vi os i dag mod de avancerede markeder med introduktionen af AccurioLabel 400 – vores tonerbaserede digitale etiket-trykpresse.

En af Konica Minoltas etiketmaskiner – AccurioLabel 230.
De første AccurioLabel 400-kunder starter produktionen

– Vi installerer nu de første nye presser i begyndelsen af 2023 efter omfattende interne tests og ekstremt positive tilbagemeldinger fra de første kunder. De rapporterer om omkostningsreduktioner takket være endnu mere holdbare dele, tilgængelighed i fire- og femfarvede konfigurationer og muligheden for flere applikationer med hvid toner og en printhastighed på op til 39,9 m/min, forklarer Carsten Bamberg og fortsætter:

– AccurioLabel 400 flytter grænserne for automatisering, hastighed, fleksibilitet og farvekapacitet, hvilket giver Konica Minolta mulighed for yderligere at trænge ind på etiket- og emballagemarkedet.

– Vi vil ikke slappe af. Der er stadig meget arbejde at gøre for at oplyse markedet om fordelene ved digital produktion. Vi er fast besluttet på, baseret på et partnerskab, at hjælpe vores kunder med at identificere og åbne op for de potentielle digitaliseringer og nå det næste niveau i deres organisationers digitale modenhed ved at anskue arbejdspladsen på nye måder, slutter Carsten Bamberg.

Tekst: Bo Wallteg

Læs videre

Nanette Thomas skal løfte niveauet hos etiketbranchen

Med sin indtræden i FINATS bestyrelse, kommer danske Nanette Thomas til at sætte sit præg på organisationens udvikling og ikke mindst evnen til at dele deres akkumulerede viden.
nanette_01

Xeikon introducerer entry-level etiketprinter

Alle higer efter at få del i vækstmarkederne emballage og etiketter.
Xeikon_Label_01

Hurtigere mere produktiv HP Indigo

Ny HP Indigo 200K vil give emballageindustrien et ekstra incitament til at skifte til digitalprint.
HP Indigo 200K

Fortsat vækst i trykt emballage

Europæisk emballagekonference spår vækst de kommende år.
FOP_01

De seneste nyheder

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen til trykkeribranchen

Heidelberg udstikker en stadig mere automatiseret og AI-drevet fremtid for trykkerier verden over.
Homeofprint_01

Antalis udvider Olin-design serien

Antalis relancerer nu Olin Design-serien og udvider også med nye produkter.
OLIN_Design

Maskinleverandøren Kolbus er blevet solgt

Kolbus, der producerer maskiner til fremstilling og raffinering af papæsker, er blevet købt af den tyske investeringsfond Max Valier Holdings.
Kolbus

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01